Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

LITTERATUR





Allard, B. og B. Sundblad: Når vi læser og skriver, åløkke 1988.

Allard, B. og B. Sundblad: Hvordan ser vi på mennesket?, åløkke 1989.

Arendal, Erik og Kirsten Marie Hansen: Læs & skriv med computer. En verden af muligheder for voksne og børn med læse- og skrivevanskeligheder. Århus: Hjælpemiddelinstituttet, 1998.

Borstrøm, Ina, Dorthe Klint Petersen og Carsten Elbro: Hvordan kommer børn bedst i gang med at læse? – en undersøgelse af læsebogens betydning for den første læseundervisning. Center for læseundervisning og Undervisningsministeriet 1999.

Brøgger, Øjvind (red.): Svage læsere og edb. Århus: Hjælpemiddelinstituttet, 1995.

Christensen, Laura: Børns Sproglige Opmærksomhed. Dansk Psykologisk Forlag, 1991.

Dalby, M.A., C. Elbro, M. Jansen, T. Krogh & W.P. Christensen, Bogen om læsning I. Forudsætninger og status. København: Munksgaard og Danmarks Pædagogiske Institut, 1983.

Dalby, M.A., C. Elbro, M. Jansen & T. Krogh, (1989). Bogen om læsning II. Set i et udviklingsperspektiv. Munksgaard og Danmarks Pædagogiske Institut, 1989.

Dalby, M.A., C. Elbro, M. Jansen & T. Krogh: Bogen om læsning III – om læsehandicappede og læsehandicap. København: Munksgaard og Danmarks Pædagogiske Institut, 1992.

Dialogen i undervisningen. En video om metoder og organisationsformer, som tilgodeser den enkelte elevs alsidige udvikling. Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsforening, Undervisningsministeriet 1999.

Elbro, Carsten: Læs her! – om utilstrækkelige læsefærdigheder. København: Undervisningsministeriet, 1996.

Fleksibel tilrettelæggelse af skoleåret og lærerens arbejde – et inspirationsmateriale. Fokuspunkt 2: Udfordringer til den enkelte elev. Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsforening og Undervisningsministeriet 1999.

Fornyelser i læseundervisningen – om 86 udviklingsarbejder i Projekt Læseindsats. Danmarks Pædagogiske Institut og Undervisningsministeriet, 1998.

Frost, Jørgen og Jørgen Chr. Nielsen: IL-basis- et prøvemateriale til beskrivelse af børns læseforudsætninger og begyndende læseudvikling, Dansk Psykologisk forlag, 1996.

Hansen, Mogens, Lise Kværndrup, Knud Larsen, Erik Laursen og Poul Erik Pagaard: SUP – diagnostiske læse- og retskrivningsprøver. København: Dansk Psykologisk Forlag, 1990 (3. rev. udgave).

Höien, T & Ingvar Lundberg: Dysleksi. Oslo: Norsk Gyldendal, 1991.

I gang med F2000. Kvalitet og udvikling – forventninger og resultater. Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsforening, Undervisningsministeriet 1999.

Kvalitetsudvikling i Folkeskolen (Stjernen). http://www.kig.uvm.dk/Kvalitet/

Krogh-Jespersen, Kirsten, Anne Birgitte Methling, Andreas Striib: Inspiration til undervisningsdifferentiering. Undervisningsministeriet 1998.

Lau, Jytte og Herborg Hongset: Lyttelæsning – om anvendelse af lydbøger og bog+bånd i undervisningen. København: Munksgaard, 1992.

Lau, Jytte og Poul Erik Pagaard: Gruppeprøver i læsning – en oversigt. København: Danmarks Pædagogiske Institut, 1990.

Læsestavekonsulenternes Landsforening: Mål for læsning, Forlaget Læs, 1997.

Nielsen, Jørgen Chr., Peter Allerup, Hanne Ankerdal, Gert Gamby, Anders Poulsen og Arne Søegård: IL-håndbog – Individuel læseundersøgelse. København: Dansk Psykologisk Forlag, 1992.

Nielsen, Jørgen Chr., Svend Kreiner, Anders Poulsen og Arne Søegård: SL-håndbog – Om sætningslæseprøverne SL60 og SL40. København: Dansk Psykologisk Forlag, 1986.

Pagaard, Poul Erik og Sten Sjørslev (red.): Læsning – hvordan får vi godt begyndt? København: Undervisningsministeriet, 1995.

Skov, Poul (red.): Udvikling og kvalitet i skolens undervisning. København: Danmarks Pædagogiske Institut/Undervisningsministeriet, 1991.

Teamsamarbejde – et inspirationsmateriale. Fokuspunkt 2: Udfordringer for den enkelte elev. Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsforening og Undervisningsministeriet 1999.

Therkelsen, R.: Sprog, læsning og skrivning i: Psykologisk Pædagogisk Rådgivning, nr. 3, juni 1997.

Adresser:

Dansk Videnscenter for Ordblindhed, Kongevejen 256 A, 2830 Virum

Undervisningsministeriet, Kontoret for Børn, Unge og Voksne med Særlige Behov, H.C. Andersens Boulevard 43, 1553 København V

Denne side indgår i publikationen "Undervisning af elever med læsevankseligheder" som kapitel 11 af 11
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
Til sidens top