Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDLEDNING





Dette temahæfte har læse-, skrive- og stavevanskeligheder som hovedemne og vedrører i overvejende grad skolens muligheder for at gennemføre en hensyntagen og kompensatorisk undervisning for disse elever.

En forudsætning for at iværksætte en segregeret specialundervisning bør dog bygge på en erkendelse af, at normalundervisningens målrettede planlægning og anvendelse af forskellige organisationsformer ikke har kunnet tilgodese elevens behov.

I skoleforløbet møder eleverne stadig flere fag og emner. Samarbejdet mellem fagene udbygges, og omverdenen søges inddraget i skolens arbejde. Dette arbejde kræver en høj grad af kompetence i læsning.

Læsning og skriftsproget er centrale kulturfærdigheder. Det at læse og skrive præger ikke alene måden, som det enkelte menneske tænker og handler på, men også i stadig stigende grad vores kultur. Væksten i adgang til billedmedier og IKT har ikke gjort skriftsproget mindre vigtigt. Bl.a. kræver det gode færdigheder i dansk at kunne betjene sig af disse medier.

Det er ikke tilstrækkeligt at have læsefærdigheder, der blot sikrer en rimelig daglig funktion. Der er brug for en læse-, skrive- og udtryksfærdighed, der sikrer den enkelte borger muligheden for en aktiv og ligeværdig deltagelse i samfundslivet på alle planer. Det er en grundlæggende forudsætning for et demokratisk samfund. Hertil skal føjes den rigdom af oplevelser, der er knyttet til læsningens og skrivningens verden.

Skolen skal fortsat bruge mange ressourcer på at inddrage læsning og skrivning i den almindelige undervisning, og når dette ikke slår til som særlig tilrettelagt undervisning.

 

Denne side indgår i publikationen "Undervisning af elever med læsevanskeligheder" som kapitel 3 af 11
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
Til sidens top