Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

FORORD





Folkeskolen er for alle, og i folkeskoleloven er det præciseret, at undervisningen skal tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.

Folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogiske bistand er det sikkerhedsnet, som skal sikre, at alle elever får relevante og optimale udviklingsmuligheder i skolen.

Nogle elever – men ikke mange – får hele deres undervisning som specialundervisning, mens en hel del andre – og langt de fleste – får specialundervisning som et supplement til den almindelige undervisning.

I alle tilfælde gælder det, at de særlige undervisningsbehov, som nogle elever i skolen har, må være velbeskrevne. Endvidere skal lærerne have kendskab til alle de muligheder, der er for at imødekomme elevernes særlige undervisningsbehov.

I dette temahæfte om undervisning af elever med læse, skrive-

og stavevanskeligheder har ministeriet samlet og bearbejdet en række erfaringer og vurderinger, som er udviklet inden for den specialpædagogiske praksis her i landet og i udlandet.

Temahæftet knytter sig til bekendtgørelsen om specialundervisning nr. 448 af 10 juni 1999 og erstatter vejledning fra maj 1974 om folkeskolens specialundervisning af læseretarderede elever.

Faglig bistand ved udarbejdelsen af temahæftet er ydet af følgende læsekonsulenter:

Kirsten Kold Andersson, Skive
Karin Erbo Jensen, Undervisningsministeriet
Per Skov, Aalborg

Hæftet er redigeret og sammenskrevet af forskningsassistent Marianne Sommer, Danmarks Pædagogiske Institut og pædagogisk konsulent Poul Erik Pagaard, Undervisningsministeriet.

Det er ministeriets håb, at hæftets indhold vil kunne være til støtte for det praktiske arbejde i skolens hverdag, men også at det vil kunne inspirere til fortsat udvikling og kvalificering af skolens indsats over for elever med undervisningesbehov, der rækker ud over den almindelige undervisnings rammer og muligheder.

Gert B. Nielsen
Direktør

/Poul Erik Pagaard
Pædagogisk konsulent

Denne side indgår i publikationen "Undervisning af elever med læsevanskeligheder" som kapitel 1 af 11
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
Til sidens top