Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

SPECIALUNDERVISNINGEN





Specialundervisning af elever med læse-, skrive- og/eller stavevanskeligheder bør

  • tage udgangspunkt i elevens forudsætninger
  • være målrettet inden for korte tidsintervaller
  • evalueres løbende med eleven
  • foregå i et samarbejde med forældrene.

Specialundervisningens mål

Ved planlægning af specialundervisning bør det overvejes, i hvilken grad undervisningens mål skal være af kompenserende eller hensyntagende art, eller hvorvidt undervisningen skal indeholde begge aspekter.

Målene med specialundervisningen aftales med eleven og specialundervisningen bør have en varighed, som eleven kan overskue. Efter hvert forløb evalueres undervisningen og elevens udbytte, hvorefter der igen sættes mål for den næste periode.

Specialundervisningens organisationsformer

Specialundervisningen kan foregå som støtteundervisning i klassen, som egentlig specialundervisning i relation til en gruppe af elever i klasse, som holdundervisning uden for klassen eller i specialcentre. Andre organisationsformer kan forekomme, hvor særlige forhold gør sig gældende.

Specialundervisning i klassen

Specialundervisning i klassen kan foregå via undervisningsdifferentiering eller gennem holdundervisning, hvor specialundervisningslæreren følger den svage gruppes arbejde.

Specialundervisning uden for klassen

Det er vigtigt, at de elever, der får specialundervisning uden for klassen enten på hold eller gennem individuel undervisning, får den som en intensiv undervisning over kortere perioder. For at få timer nok til et sådant forløb, kan det være nødvendigt med en prioritering af specialundervisningstimerne, således at man undlader at give elever specialundervisning i f.eks. et par ugentlige timer for i stedet at give dem mange timer om ugen.

Specialcentret

Den faglige vurdering af elevens læsevanskeligheder indgår i specialcentrets drøftelser af, hvordan den nødvendige indsats kan tilrettelægges. Denne drøftelse er med til at sikre, at skolens ressourcer anvendes mest effektivt, og at den samlede viden om eleven og om undervisningen i klassen indgår som de vigtigste forudsætninger for at træffe rigtige og effektive beslutninger. Beslutningsreferatet fra specialcentrets møder kan således udtrykke det forslag om specialundervisning, som PPR-kontoret skal fremsætte, ligesom dette referat kan tjene som selve beslutningen. Undervisningen kan ikke etableres, før forældrene har givet deres tilsagn og accept. Samarbejdet i specialcentret mellem skolen og det pædagogisk-psykologiske team sikrer, at elevens situation vurderes som et samspil af mange forskellige faktorer og dermed at, der fokuseres på eleven som en hel person med mange forskellige sæt af færdigheder og muligheder i sig.

Specialundervisningens aktiviteter

Dagbogen

Lærer og elev bør føre en dagbog, som indeholder en løbende beskrivelse af undervisningens mål, materialer og aktiviteter med henblik på en intern evaluering af undervisningen samt af elevens udbytte af denne.

Specialundervisningens materialer

Valg af materialer bør tage udgangspunkt i undervisningens mål. Et af målene kan imidlertid være at tage hensyn til elevernes interesser med henblik på en styrkelse af læsemotivationen. For disse elever kan det måske være praktisk arbejde med arbejdsanvisninger, opskrifter og arbejdssedler, der er afgørende for at skabe motivation. For andre elever er det måske computerspil.

Båndoptager, lydbøger og bog+bånd

Lydbøger og bog+bånd er væsentlige undervisningsmaterialer for alle elever og især for elever, der har vanskeligheder med fonologisk analyse, men som evner at fastholde meningen i en læst tekst.

Materialerne er vigtige i hele skoleforløbet, og de kan bruges individuelt, i en gruppe eller i hele klassen.

Båndoptageren bør høre til i klasselokalet og være forsynet med tæller og hovedtelefoner. Elevernes egne walkmen er absolut også fortrinlige.

Bog+bånd har primært en læsetrænende funktion. Materialet har til formål at igangsætte og understøtte læseindlæringen og formidle oplevelser og informationer.

Bog+bånd er et sammenhørende materiale, der består af en trykt tekst og et lydbånd, så man både kan læse med i teksten og opleve tekstens indhold, mens man lytter. På båndet angives, hvor langt man er nået i teksten ved henvisning til sidetal, kapiteloverskrifter og evt. illustrationer.

Langt de fleste bog+båndmaterialer er indlæst i en moderat tilpasset hastighed, som gør det muligt at følge med i teksten.

Bog+bånd med pauselæsning har indlagte pauser på båndet, så eleven kan gentage den netop hørte tekst.

Lydbogen har til formål at give den ikke-læsende adgang til samme viden, oplevelse, indsigt og information, som læsende får gennem bøger.

Lydbogen er en erstatning for den almindelige bog. Bogen er indlæst på bånd i sin helhed og med en udtryksfuld oplæsning, som formidler tekstens indhold og mening til lytteren uden bogens fysiske tilstedeværelse.

Studiebånd produceres til flere fag- og lærebøger, hvor indlæsningen er identisk med bogens tekst og suppleret med henvisninger og forklaringer til grafer, illustrationer, indeks osv.

Skolebiblioteket kan sammen med specialundervisningen have en central rolle i forbindelse med indkøb og hjemtagelse af lydbøger og bog+bånd fra Dansk Blindebibliotek og i forbindelse med materialernes udnyttelsesgrad og brugergruppens bredde. Via dette arbejde vil der opstå et kendskab til kollegernes erfaringer med materialerne, og denne viden vil kunne bruges i rådgivnings- og udlånsøjemed og til formidling af kontakt mellem kolleger, så erfaringerne også inddrages i samarbejdet om materialer og metoder.

Specialundervisningens evaluering

Elevens udbytte af undervisningen samt selve undervisningen evalueres løbende af elev og lærer. Herudover evalueres undervisningen og elevens udbytte på forud aftalte tidspunkter med deltagelse af elev, forældre og klasselærer. Her kan der stilles spørgsmål til, om de givne mål blev opnået. Er det ikke tilfældet, må parterne forsøge at svare på spørgsmål som:

  • Var beskrivelsen af elevens vanskeligheder forkert?
  • Var målet forkert?
  • Var undervisningens materialer eller aktiviteter forkerte?
  • Har eleven forsømt?
  • Var der uforudsete vanskeligheder?

På denne måde kan evalueringsmødet sikre, at specialundervisningen giver de forventede resultater.

Evalueringsmødet afsluttes med et forslag til nye foranstaltninger. Det kan være ophør af specialundervisning, ændring af specialundervisning, yderligere undersøgelser af årsager til problemerne eller fortsættelse af specialundervisningen med samme program.

Forældresamarbejde

Den systematiske observation kan være en velegnet platform til at etablere et konstruktivt samarbejde mellem hjem og skole. Dette samarbejde bør tilrettelægges ud fra en realistisk vurdering af, hvad hjemmet kan yde for den enkelte elev. Specialunderviste elever har ofte et problematisk forhold til hjemmearbejde og til forældrenes deltagelse i dette. Læreren skal være opmærksom på, at det ikke er så sjældent, at der kan opstå en konflikt, hvor eleven blokerer, når forældrene forsøger at hjælpe. Det skal derfor understreges, at en forudsætning for, at hjemmearbejde kan være til nytte, er et konstruktivt samarbejde med hjemmet, så forældre og elev kan få opstillet nogle realistiske krav til eleven samt forslag til, hvilke konkrete aktiviteter forældrene kan bidrage med og hvilke, de bør undlade at beskæftige sig med.

Denne side indgår i publikationen "Undervisning af elever med læsevanskeligheder" som kapitel 8 af 11
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
Til sidens top