Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 

spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Digitale læremidler til elevbrug

Erfaringerne fra de tre udviklingsprojekter peger på, at elever med læsevanskeligheder kan lære ved at anvende en kombination af:

  • alderssvarende, trykte materialer
  • digitale dubletter af tekstindholdet i disse materialer.

De tre udviklingsprojekter har gjort erfaringer med tre muligheder for at skaffe digitale dubletter til elevbrug.

Lærerteam kan selv skanne elevmaterialer. I praksis er det en tidskrævende opgave, som skolen må finde en løsning på.

Eleverne kan i princippet også selv skanne materialer til eget brug, men tidsforbruget kan dog være et problem.

En løsningsmodel, som der er gode erfaringer med i de tre udviklingsprojekter, består i, at det pædagogiske servicecenter skaffer digitale undervisningsmidler til elevbrug. Det bliver lettere at gøre, i takt med at udbuddet af læremidler på internettet bliver stadig større [note 8].

På Søndervangskolen benytter man for eksempel et af disse bogløse materialer i engelsk på mellemtrinnet, som gør det let for eleverne at få tekstindholdet læst op efter behov.

 

skiller

8 - Forlag og udbydere har for eksempel publiceret adskillige digitale materialer på internettet, og for nylig er udvalget blevet udvidet med 11 læremidler, hvoraf mange er relevante på mellemtrinnet. En nærmere beskrivelse findes på uvm.dk/Uddannelse/Folkeskolen/Om folkeskolenskolen...