![]() |
---|

![]() |
Udvikling af faglige kundskaber og færdighederIt-støtten må ses i sammenhæng med bestræbelserne på at opfylde faglige mål for undervisningen i dansk og andre boglige fag. Undervisningens hvorhen for dansk på mellemtrinnet omfatter:
“Undervisningen skal fremme elevernes lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal styrke deres bevidsthed om sproget og udvikle en åben og analytisk indstilling til deres egen tids og andre perioders udtryksformer. De skal opnå udtryks- og læseglæde og øge deres indlevelse og indsigt i litteratur og anden fiktion.” (Fra formål for Fælles Mål dansk) Erfaringerne fra de tre udviklingsprojekter peger på, at brugen af it til oplæsning og frembringelse af elevtekster kan gøre en forskel på disse områder. En læsevejleder på Mølleskolen har for eksempel iagttaget, at it-støtten til læsning og skrivning styrker både læselyst og motivation (boks 5). Boks 5.
Lærerne på mellemtrinnet på Søndervangskolen har også iagttaget, at tekstoplæsning kan støtte og motivere eleverne på mellemtrinnet, og at de efterhånden lærer sig at anvende denne støtte efter behov (boks 6). Boks 6.
Faglige arbejdsmetoder er ofte i fokus i lærernes planlægning. I samarbejde med eleverne tilrettelægger de arbejdet med faglige og tværgående emner og problemstillinger. I alle skolens boglige fag er der mange af disse aktiviteter, som involverer skrevet sprog. Eleverne på mellemtrinnet læser og skriver for eksempel ofte for at:
Desuden kan it-støtten medvirke til at udvikle informationskompetencer, som ruster eleverne til selv at søge oplysninger om faglige og tværgående emner. På Søndervangskolen stimulerer lærerne ofte elevernes samarbejde og gensidige undervisning, idet elever med alderssvarende læse- og informationskompetencer arbejder sammen med elever, som endnu ikke har udviklet disse kompetencer (boks 7). Boks 7.
Lærerne på mellemtrinnet på Søndervangskolen har iagttaget, at begge elevgrupper har udbytte af denne form for gensidig undervisning.
|
---|