Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 

spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Udvikling af faglige kundskaber og færdigheder

It-støtten må ses i sammenhæng med bestræbelserne på at opfylde faglige mål for undervisningen i dansk og andre boglige fag. Undervisningens hvorhen for dansk på mellemtrinnet omfatter:

  • elevernes udtryks- og læseglæde
  • beherskelse af talt sprog
  • beherskelse af skrevet sprog.

“Undervisningen skal fremme elevernes lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre.

Eleverne skal styrke deres bevidsthed om sproget og udvikle en åben og analytisk indstilling til deres egen tids og andre perioders udtryksformer.

De skal opnå udtryks- og læseglæde og øge deres indlevelse og indsigt i litteratur og anden fiktion.” (Fra formål for Fælles Mål dansk)

Erfaringerne fra de tre udviklingsprojekter peger på, at brugen af it til oplæsning og frembringelse af elevtekster kan gøre en forskel på disse områder. En læsevejleder på Mølleskolen har for eksempel iagttaget, at it-støtten til læsning og skrivning styrker både læselyst og motivation (boks 5).

Boks 5.

“Børnene på vores skole er vant til at skrive i forfatterhæftet, hvilket er rigtig godt, men på et tidspunkt mangler nogle elever motivation til at fortsætte; det har jeg oplevet, at tekstoplæsningen via et program som CD-ORD kan være med til at give dem.”

Lærerne på mellemtrinnet på Søndervangskolen har også iagttaget, at tekstoplæsning kan støtte og motivere eleverne på mellemtrinnet, og at de efterhånden lærer sig at anvende denne støtte efter behov (boks 6).

Boks 6.

“I starten af læseudviklingen kan oplæsningen støtte og motivere eleverne til at arbejde med længere tekster, ligesom skrivestøtten kan sætte skub i tekstproduktionen i den tidlige skriveudvikling.

Det er derfor en god idé at lære hele klassen de forskellige programmer at kende på et tidspunkt, hvor mange kan få god hjælp af dem. Senere vil behovet aftrappes, og til sidst er det især elever med læse- og skrivevanskeligheder, som har behov for programmernes støtte.”

Faglige arbejdsmetoder er ofte i fokus i lærernes planlægning. I samarbejde med eleverne tilrettelægger de arbejdet med faglige og tværgående emner og problemstillinger. I alle skolens boglige fag er der mange af disse aktiviteter, som involverer skrevet sprog.

Eleverne på mellemtrinnet læser og skriver for eksempel ofte for at:

  • samle oplevelser og oplysninger
  • bearbejde disse indtryk til viden
  • omsætte deres viden til egne udtryk.

Desuden kan it-støtten medvirke til at udvikle informationskompetencer, som ruster eleverne til selv at søge oplysninger om faglige og tværgående emner.

På Søndervangskolen stimulerer lærerne ofte elevernes samarbejde og gensidige undervisning, idet elever med alderssvarende læse- og informationskompetencer arbejder sammen med elever, som endnu ikke har udviklet disse kompetencer (boks 7).

Boks 7.

“Vi har forsøgt at placere eleverne, så de har forskellige funktioner fra deres pladser. Optimalt har alle elever én, der kan hjælpe dem til den ene side, og én, de skal hjælpe, til den anden.

På den måde frigøres læreren fra mange hjælpesituationer, og vedkommende kan lettere rette opmærksomheden mod de elever, der har stort behov for støtte.”

Lærerne på mellemtrinnet på Søndervangskolen har iagttaget, at begge elevgrupper har udbytte af denne form for gensidig undervisning.