Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 

spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Valg af indhold

Undervisningen på mellemtrinnet skal lede frem mod, at eleverne kan læse alderssvarende tekster uden hjælp, sikkert og med god forståelse (boks 1). Elever, som ikke opfylder disse mål, har vanskeligt ved at afkode alderssvarende tekster, og det præger deres udbytte af arbejdet med indholdet.

Boks 1.

Elevernes læsefærdigheder er beskrevet i Fælles Mål for dansk:

Efter 2. klassetrin - “Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at læse ukendte, lette og alderssvarende tekster uden hjælp - både fag- og skønlitteratur.”

Efter 4. klassetrin - “Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at læse sikkert og med god forståelse.”

Undervisningens indhold omfatter alt det, der foregår på mellemtrinnet for at opfylde trin- og slutmål samt leve op til Folkeskolelovens intentioner og krav (note 1). Lærere, pædagoger og elever har rige muligheder for at vælge dette indhold i samarbejde med skolens bestyrelse, ledelse og forældre.

Mulighederne for at vælge alderssvarende, skriftligt indhold bliver dog indskrænket som følge af spredningen i elevernes læsefærdigheder. Det var baggrunden for, at de tre projektskoler besluttede at gøre en ekstra indsats for at skabe passende udfordringer for elever med læsevanskeligheder på mellemtrinnet.

De tre udviklingsprojekter var problemløsende. De tog udfordringen op og viste, hvordan skolens hovedaktører kan tilpasse undervisningens hvad, hvordan og hvormed til elevernes muligheder for at læse for at lære.

Problemløsningen består i at skabe sådanne rammer for undervisningen, at eleverne kan læse alderssvarende fagligt indhold med forståelse selv om de savner alderssvarende læsefærdigheder.

Læseusikre elever behøver ikke længere at vente med at arbejde selvstændigt med aldersrelevant indhold, til de har udviklet deres læsefærdigheder.

Erfaringerne fra de tre udviklingsprojekter viser, hvordan klasseteam i samarbejde med skolens pædagogiske servicecenter kan vælge indhold og skaffe læremidler, som tilgodeser både faglige og pædagogiske hensyn.

Undervisningens indhold kan udvælges, så det både medvirker til at opfylde alderssvarende faglige mål og tilgodeser spredningen i elevernes læsefærdigheder. Herved kan det undgås, at specifikke læsevanskeligheder skaber generelle læringsproblemer på mellemtrinnet.

Indsatsen for at skabe passende udfordringer for læseusikre elever skal ses i sammenhæng med tiltagene for at styrke læseundervisningen. Der er bred tilslutning til en massiv indsats for at styrke elevernes læseudvikling. De fleste folkeskoler har i dag handleplaner for at stimulere elevernes udvikling af alderssvarende læsefærdigheder (note 2).

Indsatsen har allerede båret frugt. Næsten alle elever knækker den alfabetiske kode og kan læse ved udgangen af 2. klasse. På mellemtrinnet er eleverne generelt blevet både sikrere og hurtigere læsere (note 3).

Det er imidlertid ikke en tilstrækkelig forudsætning for, at de alle kan læse alderssvarende tekster med forståelse (boks 2).

Boks 2.

Afdækninger viser, at nogle elever savner kompetencer i flydende læsning og læselyst (note 4).

Når de bliver ældre, læser nogle af disse elever stadigvæk med så lav hastighed, at de ikke kan fastholde meningen som helhed (note 5).

Mange meningsforstyrrende fejllæsninger kan også bevirke, at eleverne mister overblikket over tekstens indhold.

Spredningen i elevernes læsefærdigheder nødvendiggør en tostrenget handleplan for faglig læsning. Indsatsen må både omfatte supplerende læseundervisning og støtte til elevernes læsning i den almindelige undervisning.

I det følgende beskrives sidstnævnte indsats for at undgå, at læseusikre elever får nedsat udbytte af arbejdet med alderssvarende, skriftlige materialer.

 

skiller

1 - Skolebestyrelsen (1998). Undervisningens indhold. Hæfte 6. København: Undervisningsministeriet. Lokaliseret den 17. november 2008 på pub.uvm.dk/1998/sbesth6/index.html

2 - Danmarks Evalueringsinstitut (2007). Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Perspektiver på den rummelige folkeskole. København: Danmarks Evalueringsinstitut. Lokaliseret den 17. november 2008 på www.eva.dk/projekter/2006/specialundervisning-i-folkeskolen.

3 - Resultater fra PIRLs-læseundersøgelsen 2006. Lokaliseret den 17. november 2008 på www.dpu.dk/site.aspx?p=11579.

4 - Metoder til afdækning af elevernes problemer med skriftsproget er beskrevet af Lundberg, I. og Herrlin, K. (2005). Det gode læseforløb. Kortlægning og øvelser. København: Alinea.

5 - Jakobsen et al. (1997). Læsning – værd at vide om læsning og læseprocessen. I: Jakobsen et al. Faglig læsning og skrivning. København: Undervisningsministeriet. Lokaliseret den 17. november 2008 på pub.uvm.dk/1997/faglig/00.htm.