Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 

spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Læsemåden afhænger af formålet

I undervisningen kan eleverne lytte til og forstå sætninger og udtryk på både dansk og fremmedsprog som engelsk og tysk.

På mellemtrinnet skal undervisningen i dansk lede frem mod, at eleverne bliver i stand til at tilpasse læsemåden til:

  • formål
  • genre
  • sværhedsgrad.

Hvis sværhedsgraden af faglige tekster bliver så høj, at eleverne ikke er i stand til at afkode indholdet på egen hånd, kan de få støtte af lærerne, samtidig med at de benytter it til oplæsning. På Søndervangskolen hjælper lærerne for eksempel eleverne med at udvikle deres forforståelse, inden de går i gang med at læse om faglige og tværgående emner (boks 8)

Boks 8.

“Mange elever – også elever uden faglige vanskeligheder – har langt lettere ved at løse opgaverne, hvis læreren er meget opmærksom på elevernes forforståelse.
Billeder, omtale, film mv., som kan sætte eleven i stand til at forholde sig til en opgaves univers, vil styrke læringen hos alle elever.”

I de tre udviklingsprojekter blev læserepertoiret udvidet. Læsning med og uden it-støtte blev opfattet som to læsemåder, som eleverne kunne kombinere efter behov.

Takket være it-støtten kan elever med afkodningsvanskeligheder lettere variere og afpasse deres læsemåder efter formål, genre og medie. Under deres lyttelæsning kan de også lettere forholde sig analytisk og reflekterende til tekster fra forskelligartede medier – i stedet for at kæmpe med afkodningen.

Når de læser sig til viden i fagbøger, aviser eller på internettet, kan de starte med at skimme indholdet, for at afgøre om det rummer de ønskede oplysninger. Det er til gavn for læseusikre elever, men habile læsere på mellemtrinnet fortæller også, at de nogle gange foretrækker at skimme “tunge” tekster ved at få dem læst op.

Eleverne kan også benytte oplæsning efter behov, når de bearbejder kilder, som er relevante med hensyn til både indhold og niveau. Ved mere intensive læsemåder kan de lytte til udvalgte dele af teksten flere gange, samtidig med at de følger med i indholdet på skærmen.