Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 

spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Tillid til egne muligheder

Den omtalte indsats for at tilgodese elevernes behov for læsestøtte må ses i sammenhæng med bestræbelserne på at udvikle deres lærelyst, selvværd og tillid til egne muligheder.

Ifølge folkeskoleloven skal folkeskolen udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne får tillid til egne muligheder. De omtalte udviklingsprojekter viser, at støtte til faglig læsning kan gøre en forskel på dette punkt.

Faglige tekster på mellemtrinnet har generelt en sværhedsgrad, som gør det nødvendigt at støtte nogle elever. I dag kan eleverne bevare og styrke tilliden til egne muligheder, selv om de ikke har alderssvarende færdigheder i afkodning af faglige tekster.

Elever på mellemtrinnet har cirka ti års erfaringer som “lyttende” læsere. For de fleste går vejen til bøgernes verden i første omgang gennem højtlæsning. Mange er vant til, at voksne læser højt for dem, og til at få tekster læst op via elektroniske medier. Tilsammen har disse læseprocesser givet eleverne rig mulighed for at få adgang til tekstoplevelser.

Højtlæsningen skaber motivation for at læse – både i form af læselyst og læseønske. På mellemtrinnet risikerer eleverne imidlertid, at deres læselyst bringes på nulpunktet. Hvis læsekravene er for høje, kan det føre til tab af både læseglæde og selvværd.

Erfaringerne fra de tre udviklingsprojekter peger på, at brugen af tekstoplæsning bevirker, at flere elever får succesoplevelser med faglig læsning. Dermed bliver tilbud om tekstoplæsning en vigtig del af indsatsen for at undgå, at læseusikre elever mister motivation eller taber selvværd i forhold til skolearbejdet.