spacer
spacer spacer
Til forsiden
1. Pædagogiske overvejelser
2. Kultuforståelse
3. Praktisk konflikthåndtering
4. Erfaringer fra fire skoler
Litteraur og materiale til inspiration
Printervenlig udgave

spacer

  

Øvelse Konfliktforståelse

Formål
Denne øvelse søger at bevidstgøre deltagerne om egne holdninger til konflikter og introducere dem til udviklingsprojektets definition af konflikter.

Forberedelse
Til øvelsen skal bruges fem til seks borde, alt afhængig af deltagerantal. Et flipoverark til hver gruppe samt tre tuscher i forskellige farver per deltager.

Instruktion
Deltagerne deles i grupper á fem til seks deltagere. Grupperne placerer sig rundt om et bord. Foran dem ligger et flipoverpapir og én tusch.
Bed én af deltagerne skrive ordet “konflikt” midt på papiret. Processen består nu af seks runder:

Runde 1 (i grupperne nonverbalt)
Deltagerne skriver på skift de associationer, som de får til begrebet konflikt. Det gør ikke noget, at nogle af grupperne går i stå undervejs. Det er en del af processen, da den også handler om samarbejde.

Runde 2 (i grupperne nonverbalt)
Deltagerne får hver en tusch i en ny farve. Nu skal deltagerne sætte streg under de ord, som de opfatter som positive.

Runde 3 (i grupperne nonverbalt)
I denne runde får deltagerne igen en ny farve tusch. Nu skal deltagerne sætte en cirkel om de ord, som de hver især opfatter som negative.

Runde 4 (i grupperne)
Deltagerne skal nu tale sammen om det, de har skrevet i grupperne. Læreren kan eventuelt skrive spørgsmål på tavlen for at strukturere diskussionen i grupperne.

  • Var I enige om, hvad en konflikt kan være?
  • Hvilke forskelle kom frem?
  • Var I enige om det positive/negative ved konflikter?
  • Blev jeres forståelse af konflikt tydeligere?
  • Hvad undrede I jer over?

Runde 5 (i plenum)
Læreren samler op på gruppernes diskussion med udgangspunkt i besvarelserne af overstående spørgsmål. Dette uddybes med spørgsmål til arbejdsprocessen. Læreren skriver stikord på tavlen.

Runde 6 (i plenum)
Læreren præsenterer deltagerne for konfliktdefinitionen, se side 40, samt de to aspekter “sag” og “relation”. Dette relateres til gruppernes konklusioner. Afsluttende diskuteres, hvordan en konflikt kan håndteres på en konstruktiv måde.

Illustration

spacer
Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top