Case De skal ikke tale tyrkisk
Eleverne arbejder i grupper i matematiktimen. Læren går rundt og ser, hvordan arbejdet skrider frem. Læreren hører, at der tales tyrkisk i en af grupperne, og tænker umiddelbart, at eleverne taler om andet end matematik, og måske endda om læreren selv.
Hvordan håndterer jeg som lærer denne situation?
Pointer fra den fælles refleksion:
Som lærer er det vigtigt at bevidstgøre sig selv om sine egne fordomme:
- Når jeg tror, at de taler om mig, delagtiggør jeg dem i min oplevelse af situationen, og hvad det gør ved mig?
- Ved at åbne for en samtale om, hvad en sproglig udelukkelse gør ved personer, kan læreren bevidstgøre eleverne om, hvilken effekt deres samtale kan have på andre.
- Fortæl åbent om oplevelsen af at være udelukket, og hvilke forestillinger det kan lede til.
- Spørg, om eleverne selv kender denne følelse.
Den kulturspecifikke reaktion i denne situation ville være at forbyde eleverne at tale tyrkisk. Dette kan efterlade eleverne med indtryk af, at deres sprog er mindre værd end dansk.
|