spacer
spacer spacer
Til forsiden
1. Pædagogiske overvejelser
2. Kultuforståelse
3. Praktisk konflikthåndtering
4. Erfaringer fra fire skoler
Litteraur og materiale til inspiration
Printervenlig udgave

spacer

  

Øvelse At forstå konflikter

Formål
Formålet er at give eleverne nogle konkrete redskaber til at håndtere og forstå en konflikt og derved blive bevidste om deres egen rolle i konflikter.

Forberedelse
De to modeller “Konfliktens dimensioner” og “Konflikttrappen”, tilpasset elevgruppens alder og faglige niveau.
Hver elev skal bruge papir og blyant. Forud for øvelsen kan læreren i aviser mv. finde eksempler på konflikter.

Instruktion
Læreren gennemgår pointerne fra de to modeller “Konfliktens dimensioner” og “Konflikttrappen”.

Eleverne inddeles herefter i grupper, hvor de skal arbejde med at finde eksempler på konflikter fra deres hverdag, eventuelt aviser.

Grupperne skal overveje og give forskellige svar på spørgsmålet, hvorfor konflikter opstår. Eksempler på svar kan være: “Vi er uenige om, hvordan vi skal løse opgaven?”, “Jeg føler mig ikke respekteret”.
Ud fra elevernes svar kan læreren og eleverne sammen forsøge at finde konfliktens dimension og derved konfliktens tyngepunkt.

Grupperne kan herefter uddybe deres svar med konkrete eksempler på:

  • Konflikter, som opstår, når man er uenige om, hvordan noget skal gøres. (Det instrumentelle)
  • Konflikter, som opstår, når man er uenige om konkrete sager. (Interesser)
  • Konflikter, som opstår, når man er uenige om personlige eller kulturelle ideer. (Værdier)
  • Konflikter, som opstår, når man føler sig svigtet eller afvist. (Det personlige)

Hver gruppe kan eventuelt vælge et konkret konflikteksempel. Eksemplet kan fremlægges for de andre grupper. Denne del af øvelsen kan med fordel kombineres med øvelsen “Konfliktskulpturer” (se side 56) eller laves som rollespil.

Herefter kan læreren og elever i fællesskab placere de forskellige konflikters udvikling på konflikttrappens trin. Her kan læreren spørge til:

  • Hvor på trappen en given konflikt befinder sig?
  • Er alle parter på samme trin?
  • Hvilke handlinger har gjort, at de er havnet der?

Diskussion/perspektivering
Øvelsen afrundes i plenum med en diskussion om, hvad der optrapper og nedtrapper en konflikt, og om hvilke følelser og behov der tydeliggøres, når vi er i konflikt.

Kommentar til øvelsen
Øvelsen kan udvides, ved at eleverne inddrager eksempler fra tekster, videoklip, pressen mv. Ligesom læreren kan have valgt én konflikt ud på forhånd og forberedt gennemgangen af denne. Det er lærerens vurdering, om det skal være en case, eller om det for klassen vil være givtigt at gennemgå en aktuel konflikt.

Øvelsen kan eventuelt være indledningen til en samtale om trivsel i klassen og på skolen.

spacer

Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top