Forside
Forord
Om opbygningen af publikationen
Udfoldning af kompetence-begrebet
Temaopgaver
Projektoplæg
Grundforløbs-projekt
Anvendelse af it
i matematik-undervisningen
Guideline til etablering af matematikfaget
Den lokale undervisningsplan, eksamensreglement samt ordensregler
Organisatoriske forhold
Elevplan
Evaluering og bedømmelse
Merit
EUD-matematiklærerens materialebank
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Udskriv hele publikationen
Projektoplæg
På D- og C-niveauet er der mundtlig eksamen med udgangspunkt i en projektrapport og et lodtrukket eksamensspørgsmål. Projektoplægget kan tage udgangspunkt i en erhvervsfaglig problemstilling, men behøver det kun i de få erhvervsuddannelser, der har matematik obligatorisk på D- eller C-niveau. Elever på disse niveauer er således oftest elever, der frivilligt ønsker at bruge deres merit eller valgfri supplerende undervisning til at tage et højere niveau.

I eksemplerne har vi valgt at fokusere på projektoplæg, som har en erhvervsfaglig tilknytning. Kravene til projektoplæg er ikke så brede som til emneopgaverne på F- og E-niveau, da det lodtrukne spørgsmål jo sikrer, at pensum dækkes ind. Derfor er det især problembehandlingskompetence, modelleringskompetence, hjælpemiddelkompetence og kommunikationskompetence, der er væsentlige.

Disse kompetencer kan eleven demonstrere uafhængigt af det faglige udgangspunkt og det matematiske indhold i projektet. Det vil på dette niveau være naturligt at stille formelle krav til rapportopbygning og anvendelse af it til udformning og eventuelt også til problembehandling/modellering.

I flere af de valgte eksempler er der netop fokuseret på it-kompetencen.

4.1 Eksempler på projektoplæg fra BA-området: 
4.1.1 Spærberegning (D-niveau) | download word-fil | download pdf-fil

4.2 Eksempler på projektoplæg fra SSI-området: 
4.2.1 Det ohmske hjul (D-niveau) | download word-fil | download pdf-fil


Udskriv siden