Forside
Forord
Om opbygningen af publikationen
Udfoldning af kompetence-begrebet
Temaopgaver
Projektoplæg
Grundforløbs-projekt
Anvendelse af it
i matematik-undervisningen
Guideline til etablering af matematikfaget
Den lokale undervisningsplan, eksamensreglement samt ordensregler
Organisatoriske forhold
Elevplan
Evaluering og bedømmelse
Merit
EUD-matematiklærerens materialebank
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Udskriv hele publikationen
EUD-matematiklærerens materialebank
De åbne grundfagsværksteder, hvor eleverne kommer fra forskellige grundforløbsindgange og har forskellige niveauer, samtidig med at eleverne påbegynder uddannelse løbende, giver de berørte lærere og elever et stort behov for at kunne trække på en materialebank.

EUD-matematiklærerens materialebank er et resultat af et FoU-arbejde med titlen "Kernekompetencer i matematik i åbne grundfagsværksteder". Læs projektet i PDF-format | WORD-format

Odense Tekniske Skole, Aarhus tekniske Skole, EUC MIDT og EUC Syd?var?partnere i udviklingsarbejdet, som løb over perioden august 2002 til januar 2005.

EUD-matematiklærerens materialebank er internetbaseret og benytter LMS-platformen FRONTER.

Alle erhvervsskolelærere har adgang gennem et fælles brugernavn og login, uanset om deres skole er tilsluttet FRONTER

Internetadresse:
Brugernavn:
Login:
www2.fronter.com/ceu
matematik
materialebank

Materialebanken er opbygget i henhold til de krav, fagbilaget i matematik (pr. 1/7-2004) stiller til de forskellige niveauer i matematikfaget (opgaver, temaopgaver, projekter, skriftlig og mundtlig eksamen). Samtidig imødekommer materialebanken behovet for erhvervsfagligt relaterede materialer.

Ideen med materialebanken er at stille erhvervsrelaterede undervisningsmaterialer til rådighed for matematiklærerne. Gennem materialebanken kan man yde og nyde.

Udviklingen af materialebanken er således en proces igangsat af det nævnte udviklingsprojekt, som opbyggede den grundlæggende struktur og begyndte at fylde "noget på hylderne". Det er ønskeligt, om mange matematiklærere vil tage udfordringen op ved at bidrage til materialebanken. Nogle vil måske mene, at det koster tid, men de fleste fremstiller i forvejen skriftlige eksamenssæt, temaopgaver og projektoplæg elektronisk. Det burde derfor ikke være nogen stor ulejlighed at lægge disse dokumenter ind i materialebanken.

Der er i materialebanken en vejledning i FRONTER, hvis man ikke i forvejen benytter dette system på skolen. Man "oploader" og "downloader" filer til materialesamlingen ligeså nemt, som man flytter en fil fra en diskette til en harddisk. Bolden gives hermed videre til alle EUD-matematiklærere ud fra princippet "noget for noget".

Strukturen på EUD-matematiklærerens materialebank

Tryk her for bedre læsbarhed


Udskriv siden