Forside
Forord
Om opbygningen af publikationen
Udfoldning af kompetence-begrebet
Temaopgaver
Projektoplæg
Grundforløbs-projekt
Anvendelse af it
i matematik-undervisningen
Guideline til etablering af matematikfaget
Den lokale undervisningsplan, eksamensreglement samt ordensregler
Organisatoriske forhold
Elevplan
Evaluering og bedømmelse
Merit
EUD-matematiklærerens materialebank
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Udskriv hele publikationen
Om opbygningen af publikationen
"Matematik i erhvervsuddannelserne - råd og vink" er sidste trin i beskrivelsen af matematikundervisningen i erhvervsuddannelserne.

Trin 1: Grundfagsbekendtgørelsens fagbilag (skal)
Trin 2: Vejledningen til matematik (bør)
Trin 3: Matematik i erhvervsuddannelserne - råd og vink (kan).

Vægten i råd og vink er lagt på den praktiske implementering af fagbilag og vejledning.

Forfatterne er erfarne matematiklærere repræsenterende det merkantile område og de tre indgange i erhvervsuddannelserne, der i omfattende grad har matematik som grundfag eller områdefag: Bygge og anlæg, Produktion og udvikling samt Strøm, styring og it.

Råd og vink giver praktiske anvisninger og eksempler på, hvordan man kan gøre. Altså tænkt som inspiration for planlæggere og fagets mange udøvere.

Materialet består af en "prosadel", der udfolder fagbilag og vejledning i ord, og en eksempeldel, der via link til selvstændige filer giver mulighed for at opsøge, kopiere eller printe de eksempler, der er relevante for den enkelte, afhængig af, hvor i erhvervsuddannelsernes matematikundervisning, man har sit virke.

Prosadelen kan udskrives i sammenhæng og fylder 60 sider. Eksempeldelen er noget mere omfattende, men som før nævnt heller ikke relevant for alle i sin helhed. Alle eksempler er forsynet med et "varedeklarationshoved", så man nemt kan se eksemplets art, niveau, emnemæssige og faglige tilknytning, samt hvilken kompetence der især er i spil. Indgangene Bygge og anlæg, Strøm, styring og it samt Produktion og udvikling er i deklarationshovedet forkortet til BA, SSI og PU.

Deklarationshovedet ser eksempelvis således ud:

Tryk her for bedre læsbarhed

Eksemplerne vil som oftest være tilknyttet pædagogiske kommentarer.

Vi vil også gerne pege på den inspiration, der kan hentes i UNI•C's EMU-webportal i det erhvervsfaglige univers, hvor matematik i erhvervsuddannelserne har sine egne sider.

Endelig vil vi pege på "EUD-matematiklærerens materialebank", der er et resultat af et FoU-arbejde med titlen "Kernekompetencer i matematik i åbne grundfagsværksteder".

Materialebanken er tænkt som et sted, hvor man kan hente opgaver, temaopgaver og projektoplæg, og et sted, som man selv bidrager til ved at lægge egne eksempler ind til fælles bedste.
Materialebanken er omtalt til sidst i denne publikation.


Udskriv siden