Forside
Forord
Om opbygningen af publikationen
Udfoldning af kompetence-begrebet
Temaopgaver
Projektoplæg
Grundforløbs-projekt
Anvendelse af it
i matematik-undervisningen
Guideline til etablering af matematikfaget
Den lokale undervisningsplan, eksamensreglement samt ordensregler
Organisatoriske forhold
Elevplan
Evaluering og bedømmelse
Merit
EUD-matematiklærerens materialebank
Kolofon
Udskriv hele publikationen
Kolofon
Titel: Matematik i erhvervsuddannelserne
Undertitel: - råd og vink
Noter: Publikationen indgår i Undervisningsministeriets håndbogsserie som nr. 5 - 2006
Udgiver: Undervisningsministeriet
Institution: Undervisningsministeriet
Copyright: Undervisningsministeriet
Forfattere: Flemming Lysemose, EUC Syd, Holger Sørensen, TEC,
Carsten Gregersen, Aalborg tekniske skole og Jette Vind, Silkeborg Handelsskole
Redaktion: Elsebeth Pedersen, fagkonsulent, Undervisningsministeriet
Serieredaktion og produktion: Werner Hedegaard, Undervisningsministeriet Kommunikationsenheden
Andre bidragydere: Malchow, Ringsted (Grafisk tilrettelægning og design), (Fotos),
euroteam.com (Web)
Emneord: grundfag, erhvervsuddannelserne, matematik, råd og vink
Resumé: Publikationen indeholder råd og vink til gennemførelse af undervisningen i grundfaget matematik i erhvervsuddannelserne. Her er inspiration, overvejelser og gode råd om planlægning, beskrivelse og gennemførelse af undervisning og eksamen. Her er også forskellige typeeksempler på undervisningsforløb og opgaver, som afspejler variationsbredden af lærernes muligheder inden for dette grundfag.

Der er eksempler på, hvordan man kan arbejde med særligt fokus på udvikling af kompetencerne, eksempler på oplæg til tema- og projektopgaver og eksempler på eksamensspørgsmål til mundtlig eksamen.

Endelig beskrives, hvordan faget kan indgå i tværfaglige projekter uden at miste sin egen faglighed.

Sprog: Dansk
URL: pub.uvm.dk/2006/eudmatematik
Den elektroniske udgaves ISBN: 978-87-603-2555-0
Den trykte udgaves ISBN: Publikationen findes kun i elektronisk udgave
Pris for den elektroniske udgave: 0 DKK
Version: 2.0
Versionsdato: 2009-04-25
Publikationsstandard nummer:1.0
Formater:.doc, .pdf, .htm, .html, .jpg, .gif, .css
Inventarliste: Matematik_samlet.pdf, anv_af_it.htm, den_lokale.htm, elevplan.html, eud.html, evaluering.html, forord.htm, grundforlob.htm, guideline.htm, indeks.html, index.htm, kolofon.html, merit.html, om_opbyg_af_pub.htm, organisatoriske.html, projektopl.htm, temaopgaver.htm, udfold_af_komp_begreb.html, 1_2.jpg, 1_3.jpg, 1_4.jpg, 1_5.jpg, 1_6.jpg, 1_7.jpg, 2_2.jpg, 2_3.jpg, 2_3a.jpg, 2_4.jpg, 2_5.jpg, 2_5a.jpg, 2_6.jpg, 2_7.jpg, 2_7a.jpg, 3_1.jpg, 3_2.jpg, 3_3.jpg, 3_4.jpg, 3_5.jpg, 3_6.jpg, 3_7.jpg, 4_1.jpg, 4_1a.jpg, 4_2.jpg, 4_3.jpg, 4_3a.jpg, 4_4.jpg, 4_5.jpg, 4_5a.jpg, 4_6.jpg, 4_7.jpg, 4_7a.jpg, 5_1.jpg, 5_2.jpg, 5_3.jpg, 5_4.jpg, 5_5.jpg, 5_6.jpg, 5_7.jpg, 6_1.jpg, 6_1a.jpg, 6_2.jpg, 6_3.jpg, 6_3a.jpg, 6_4.jpg, 6_5.jpg, 6_5a.jpg, 6_6.jpg, 6_7.jpg, 6_7a.jpg, 7_1.jpg, 7_2.jpg, 7_3.jpg, 7_4.jpg, 7_5.jpg, 7_6.jpg, 7_7.jpg, 8_1.jpg, 8_1a.jpg, 8_2.jpg, 8_3.jpg, 8_3a.jpg, 8_4.jpg, 8_5.jpg, 8_5a.jpg, 8_6.jpg, afsnit_09.jpg, anv_af_it.jpg, anv_af_it_left.jpg, den_lokale.jpg, den_lokale_01.jpg, den_lokale_02.jpg, den_lokale_03.jpg, den_lokale_left.jpg, dot_trans(1).gif, dot_trans.gif, elevplan.jpg, elevplan_left.jpg, eud.jpg, eud_01.jpg, eud_left.jpg, evaluering.jpg, evaluering_01.jpg, evaluering_02.jpg, evaluering_03.jpg, evaluering_left.jpg, forord.jpg, forord_left.jpg, grundforl_proj.jpg, grundforl_proj_left.jpg, guideline.jpg, guideline_01.jpg, guideline_left.jpg, gx_arrow.gif, gx_logo.gif, gx_logo_top.gif, kolofon.jpg, layer.js, left_graphic.gif, left_graphic.jpg, merit.jpg, merit_01.jpg, merit_left.jpg, nyheder_tekst.gif, om_opbyg_01.jpg, om_opbygningen.jpg, om_opbygningen_left.jpg, organisatoriske.jpg, organisatoriske_left.jpg, printer.gif, projektopl.jpg, projektopl_left.jpg, stat.gif, subpagestyle.css, tabledot.gif, tabledotblank.gif, temaopgaver.jpg, temaopgaver_left.jpg, top_summary.gif, udfoldning.jpg, udfoldning_01.jpg, udfoldning_02.jpg, udfoldning_03.jpg, udfoldning_left.jpg, uvmtopbg.gif, 2.1.1 TK tankegangskompetence.pdf, 2.1.2 Almen tankegangskompetence.pdf, 2.1.3 Almen tankegangskompetence.pdf, 2.2.1 TK problembehandlingskompetence.pdf, 2.2.2 HT problembehandlingskompetence.pdf, 2.3.1 TK modelleringskompetence.pdf, 2.3.2 BA modelleringskompetence.pdf, 2.3.2 Hammer (F-E niveau).pdf, 2.3.2 Hammer (FE-niveau).pdf, 2.3.3 Merkantil modelleringskompetence.pdf, 2.3.3. Merkantil modelleringskompetence.pdf, 2.3.4 Almen modelleringskompetence.pdf, 2.4.1. TK raesonnementskompetence.pdf, 2.4.2 Merkantil raesonnementskompetence.pdf, 2.4.3 Alment raesonnementskompetence.pdf, 2.5.1 TK repraesentationskompetence.pdf, 2.5.2 Merkanti repraesentationskompetence.pdf, 2.5.2 Merkantil repraesentationskompetence.pdf, 2.5.3 Alment repraesentationskompetence.pdf, 2.5.3. Alment repraesentationskompetence.pdf, 2.6.1 TK symbol- og formalismekompetence.pdf, 2.6.2 Alment symbol- og formalismekompetence.pdf, 2.7.1 BA kommunikationskompetence.pdf, 2.7.2 TK kommunikationskompetence.pdf, 2.8.1 BA hjaelpemiddelkompetence.pdf, 2.8.1. BA hjaelpemiddelkompetence.pdf, 2.8.2 TK hjaelpemiddelkompetence.pdf, 2.8.3 Alment hjaelpemiddelkompetence.pdf, 3.1.1 BA temaopgave niveau F.pdf, 3.1.1. Fundamentsberegning Regneark (F-niveau).pdf, 3.1.2 BA temaopgave niveau E.pdf, 3.1.2 Fundamentsberegning (E-niveau).pdf, 3.1.3 BA temaopgave niveau E.pdf, 3.1.3 Spaerberegning (E-niveau).pdf, 3.2.1 Det ohmske hjul (F-niveau).pdf, 3.2.1 TK temaopgave niveau F.pdf, 3.2.2 Det ohmske hjul (E-niveau).pdf, 3.2.2 TK temaopgave niveau E.pdf, 3.3.1 Koerner (FE-niveau).pdf, 3.4.1 Produktion af vinreoler (E-niveau).pdf, 4.1.1 Spaerberegning (D- niveau).pdf, 4.1.1 Spaerberegning (D-niveau).pdf, 4.2.1 Det ohmske hjul (D-niveau).pdf, 4.2.1 Det okmske hjul (D-niveau).pdf, 5.1.1 Murberegning.pdf, 5.2.1 Affaldsbraender.pdf, 5.3.1 Fritidshus.pdf, 6.1.1 Eksempel paa fundaments-regnearksmodel F-niveau.pdf, 6.1.1 Eksempel paa fundaments-regnearksmodel.pdf, 6.1.2 Eksempel paa spaer-regnearksmodel E-niveau.pdf, 6.1.2 Eksempel paa spaer-regnearksmodel.pdf, 6.1.3 Eksempel paa spaer-regnearksmodel projektoplaeg.pdf, 6.1.3 Eksempel paa spaer-regnearksmodel.pdf, 6.3.1 Eksamensspoergsmaal i arealer i matematik niveau D.pdf, 6.3.2 Eksamensspoergsmaal i trigonometri i matematil niveau D.pdf, 6.3.2 Eksamensspoergsmaal i trigonometri i matematil niveau.pdf, 6.3.3 Eksamensspoergsmaal i rumfang i matemetik niveau D.pdf, 6.3.4 Eksamensspoergsmaal i enhedscirklen i Matematik niveau D.pdf, 6.3.4 Eksamensspoergsmaal i enhedscirklen i Matematik niveau.pdf, 6.3.5 Eksamensspoergsmaal Cosinus, sinus og tagens.pdf, 6.3.5 Eksamensspoergsmaal Cosinus, sinus og tangens.pdf, Figur 1.1.pdf, Figur 11.1.pdf, Figur 11.2.pdf, Figur 11.3.pdf, Figur 12.1.pdf, Figur 13.1.pdf, Figur 2.1.pdf, Figur 2.2.pdf, Figur 2.3.pdf, Figur 7.pdf, Figur 8.1.pdf, Figur 8.2.pdf, Figur 8.3.pdf, Forord.pdf, Kapitel 1.pdf, Kapitel 10.pdf, Kapitel 11.pdf, Kapitel 12.pdf, Kapitel 13.pdf, Kapitel 2.pdf, Kapitel 3.pdf, Kapitel 4.pdf, Kapitel 5.pdf, Kapitel 6.pdf, Kapitel 7.pdf, Kapitel 8.pdf, Kapitel 9.pdf, Kolofon.pdf, 2.1.1 TK tankegangskompetence.doc, 2.1.2 Almen tankegangskompetence.doc, 2.1.3 Almen tankegangskompetence.doc, 2.2.1 TK problembehandlingskompetence.doc, 2.2.2 HT problembehandlingskompetence.doc, 2.3.1 TK modelleringskompetence.doc, 2.3.2 BA modelleringskompetence.doc, 2.3.2 Hammer (FE-niveau).doc, 2.3.3. Merkantil modelleringskompetence.doc, 2.3.4 Almen modelleringskompetence.doc, 2.4.1. TK raesonnementskompetence.doc, 2.4.2 Merkantil raesonnementskompetence.doc, 2.4.3 Alment raesonnementskompetence.doc, 2.5.1 TK repraesentationskompetence.doc, 2.5.2 Merkantil repraesentationskompetence.doc, 2.5.3. Alment repraesentationskompetence.doc, 2.6.1 TK symbol- og formalismekompetence.doc, 2.6.2 Alment symbol- og formalismekompetence.doc, 2.7.1 BA kommunikationskompetence.doc, 2.7.2 TK kommunikationskompetence.doc, 2.8.1 BA hjaelpemiddelkompetence.doc, 2.8.2 TK hjaelpemiddelkompetence.doc, 2.8.3 Alment hjaelpemiddelkompetence.doc, 3.1.1. Fundamentsberegning Regneark (F-niveau).doc, 3.1.2 Fundamentsberegning (E-niveau).doc, 3.1.3 Spaerberegning (E-niveau).doc, 3.2.1 Det ohmske hjul (F-niveau).doc, 3.2.2 Det ohmske hjul (E-niveau).doc, 3.3.1 Koerner (FE-niveau).doc, 3.4.1 Produktion af vinreoler (E-niveau).doc, 4.1.1 Spaerberegning (D-niveau).doc, 4.2.1 Det ohmske hjul (D-niveau).doc, 5.1.1 Murberegning.doc, 5.2.1 Affaldsbraender.doc, 5.3.1 Fritidshus.doc, 6.1.1 Eksempel paa fundaments-regnearksmodel.doc, 6.1.2 Eksempel paa spaer-regnearksmodel.doc, 6.1.3 Eksempel paa spaer-regnearksmodel.doc, 6.3.1 Eksamensspoergsmaal i arealer i matematik niveau D.doc, 6.3.2 Eksamensspoergsmaal i trigonometri i matematil niveau D.doc, 6.3.2 Eksamensspoergsmaal i trigonometri i matematil niveau.doc, 6.3.3 Eksamensspoergsmaal i rumfang i matemetik niveau D.doc, 6.3.4 Eksamensspoergsmaal i enhedscirklen i Matematik niveau D.doc, 6.3.4 Eksamensspoergsmaal i enhedscirklen i Matematik niveau.doc, 6.3.5 Eksamensspoergsmaal Cosinus, sinus og tagens.doc, 6.3.5 Eksamensspoergsmaal Cosinus, sinus og tangens.doc, Rettet Bilag til Raad og vink i matematik 12-01-06.doc
Publiceringsstandard nr. 1.0


Eventuelle henvendelser af indholdsmæssig karakter rettes til Kommunikationsenheden i
Undervisningsministeriet, tlf. 33 92 50 57 eller e-mail: pub@uvm.dk

Udskriv siden