Forside
Forord
Om opbygningen af publikationen
Udfoldning af kompetence-begrebet
Temaopgaver
Projektoplæg
Grundforløbs-projekt
Anvendelse af it
i matematik-undervisningen
Guideline til etablering af matematikfaget
Den lokale undervisningsplan, eksamensreglement samt ordensregler
Organisatoriske forhold
Elevplan
Evaluering og bedømmelse
Merit
EUD-matematiklærerens materialebank
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Udskriv hele publikationen
Forord
Grundfaget matematik er beskrevet med udgangspunkt i de otte matematiske kompetencer, der beskriver kernefagligheden på tværs i uddannelsessystemet. Tilknytningen til uddannelsernes øvrige fag står stærkt og er betonet i formålet.

Fire erfarne lærere har skrevet herværende Råd og vink med inspiration til kolleger, som underviser i matematik i erhvervsuddannelserne. Materialet omfatter dels overvejelser og gode råd vedrørende planlægning, beskrivelse og gennemførelse af undervisning og eksamen, dels en række typeeksempler på undervisningsforløb og opgaver. Opgavetyperne er udarbejdet med stor forskellighed og afspejler dermed variationsbredden af muligheder for læreren, som skal udarbejde materiale og forløb til sin undervisning.

Der er således givet eksempler på, hvordan man kan arbejde med særligt fokus på udvikling af kompetencerne, eksempler på oplæg til tema- og projektopgaver samt eksempler på eksamensspørgsmål til mundtlig prøve. Derudover er det beskrevet, hvordan faget uden at miste sin egen faglighed kan indgå i tværfaglige projekter, herunder grundforløbets afsluttende projekt. Endelig findes link til de spørgerammer, som Undervisningsministeriets særlige censorer anvender ved indberetning af deres censur, samt link til en oversigt over bestemmelser vedrørende undervisning og eksamen i grundfag i de gældende love og bekendtgørelser på området.

Eksempelmaterialet omfatter primært undervisning på niveauerne F, E og D og repræsenterer indgangene Bygge og anlæg, Produktion og udvikling, Strøm, styring og it samt den merkantile indgang.

De fire forfattere er:

Bygge og anlæg:
Flemming Lysemose, EUC Syd, Haderslev.

Strøm, styring og it:
Holger Sørensen, TEC, Frederiksberg.

Produktion og udvikling:
Carsten Gregersen, Aalborg tekniske skole.

Den merkantile indgang:
Jette Vind, Silkeborg Handelsskole.

En stor tak til de fire forfattere for såvel de gode råd som det omfattende arbejde med udvikling og afprøvning af de mange opgaveeksempler. Jeg håber, at mange matematiklærere landet over vil finde gode ideer og inspiration til deres undervisning i materialet.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af denne internetpublikation.

Elsebeth Pedersen
Fagkonsulent
Januar 2006


Udskriv siden