Forord
1. Om opbygningen af publikationen
2. Udfoldning af kompetencebegrebet
2.1 Eksempler på opgaver med fokus på tankegangskompetence
2.1.1 TK tankegangskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.1.2 Alment tankegangskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.1.3 Alment tankegangskompetene | download word-fil | download pdf-fil
2.2 Eksempler på opgaver med fokus på problembehandlingskompetence
2.2.1 TK problembehandlingskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.2.2 HT problembehandlingskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.3 Eksempler på opgaver med fokus på modelleringskompetence
2.3.1 TK modelleringskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.3.2 BA modelleringskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.3.3 Merkantil modelleringskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.3.4 Alment modelleringskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.4 Eksempler på opgaver med fokus på ræsonnementskompetence
2.4.1 TK ræsonnementskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.4.2 Merkantil ræsonnementskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.4.3 Alment ræsonnementskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.5 Eksempler på opgaver med fokus på repræsentationskompetence
2.5.1 TK repræsentationskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.5.2 Merkantil repræsentationskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.5.3 Alment repræsentationskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.6 Eksempler på opgaver med fokus på symbol- og formalismekompetence
2.6.1 TK symbol- og formalismekompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.6.2 Alment symbol- og formalismekompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.7 Eksempler på opgaver med fokus på kommunikationskompetence
2.7.1 BA kommunikationskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.7.2 TK kommunikationskompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.8 Eksempler på opgaver med fokus på hjælpemiddelkompetence
2.8.1 BA hjælpemiddelkompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.8.2 TK hjælpemiddelkompetence | download word-fil | download pdf-fil
2.8.3 Alment hjælpemiddelkompetence | download word-fil | download pdf-fil
3. Temaopgaver
3.1 Eksempler på temaopgaver fra Bygge og anlæg
3.1.1 Fundamentsberegning Regneark (F-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
3.1.2 Fundamentsberegning (E-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
3.1.3 Spærberegning (E-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
3.2 Eksempler på temaopgaver fra Strøm, styring og it
3.2.1 Det ohmske hjul (F-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
3.2.2 Det ohmske hjul (E-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
3.3 Eksempler på temaopgaver fra Produktion og udvikling
3.3.1 Kørner (FE-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
2.3.2 Hammer (F-E niveau) | download word-fil | download pdf-fil
3.4 Eksempler på temaopgave fra det merkantile område
3.4.1 Produktion af vinreoler (E-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
4. Projektoplæg
4.1 Eksempler på projektoplæg fra Bygge og anlæg
4.1.1 Spærberegning (D-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
4.2 Eksempler på projektoplæg fra Strøm, styring og it
4.2.1 Det ohmske hjul (D-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
5. Grundforløbsprojekt
5.1 Eksempel fra Bygge og anlæg
5.1.1 Murberegning | download word-fil | download pdf-fil
5.2 Eksempel fra Produktion og udvikling
5.2.1 Affaldsbrænder | download word-fil | download pdf-fil
5.3 Eksempel fra Strøm, styring og it
5.3.1 Fritidshus | download word-fil | download pdf-fil
6. Anvendelse af it i matematikundervisningen
6.1 Eksempler på it-baserede temaopgaver og projektoplæg
6.1.1 Eksempel på fundaments-regnearksmodel formuleret som opgave på F-niveau | download word-fil | download pdf-fil
6.1.2 Eksempel på spær-regnearksmodel formuleret som temaopgave på E-niveau | download word-fil | download pdf-fil
6.1.3 Eksempel på spær-regnearksmodel formuleret som projektoplæg på D-niveau | download word-fil | download pdf-fil
7. Guideline til etablering af matematikfaget
8. Den lokale undervisningsplan og bedømmelsesplan, eksamensreglement samt ordensregler
8.1 Valg af indholdsområder, uddybning af indhold, valg af temaopgaver og projekter
8.2 Bestemmelser om eventuel modulisering
8.3 Merit
8.4 Omfang af hjemmearbejde
8.5 Bestemmelser vedrørende aflevering af skriftlige opgaver
8.6 Evaluering (løbende og afsluttende)
8.7 Evalueringens håndtering i Elevplan
8.8 Valg af eksamensform på F-niveau
8.9 Regler om brug af it ved eksamen, hvor dette er en mulighed
8.10 Supplerende materialer
9. Organisatoriske forhold
9.1 Kompetencecentre/åbne grundfagsmiljøer på tværs af indgangene
9.2 Matematikken placeret i den enkelte indgang
9.3 Fagintegrere/kursusdelt
10. Elevplan
10.1 Eksempel på læringsaktivitet: Strøm, styring og it
11. Evaluering og bedømmelse
11.1 Bedømmelsesplan
11.2 Ordensregler
11.3 Matematikkompetencernes tre dimensioner
11.4 Evalueringsformer
11.5 Standpunktskarakter
11.6 Om helhedsvurdering og 7-trins-skalaen
11.7 Eksamen
11.8 It og eksamen
11.9 Skriftlig eksamen på F-niveau
11.10 Mundtlig eksamen på F- og E-niveau
11.11 Mundtlig eksamen på D- og C-niveau
11.12 Eksempler på eksamensspørgsmål
6.3.1 Eksamensspørgsmål i arealer i matematik niveau D | download word-fil | download pdf-fil
6.3.2 Eksamensspørgsmål i trigonometri i matematik niveau D | download word-fil | download pdf-fil
6.3.3 Eksamensspørgsmål i rumfang i matematik niveau D | download word-fil | download pdf-fil
6.3.4 Eksamensspørgsmål i enhedscirklen i matematik niveau D | download word-fil | download pdf-fil
6.3.5 Eksamensspørgsmål i Cosinus, sinus og tangens i matematik niveau D | download word-fil | download pdf-fil
11.13 Eksamen og kompetencemål
11.14 Beskikket censur
11.15 Spørgeramme til skriftlig censur
11.16 Spørgeramme til mundtlig censur
11.17 Junglebogen
12. Merit
13. EUD-matematiklærerens materialebank
|