Forside
Forord
Om opbygningen af publikationen
Udfoldning af kompetence-begrebet
Temaopgaver
Projektoplæg
Grundforløbs-projekt
Anvendelse af it
i matematik-undervisningen
Guideline til etablering af matematikfaget
Den lokale undervisningsplan, eksamensreglement samt ordensregler
Organisatoriske forhold
Elevplan
Evaluering og bedømmelse
Merit
EUD-matematiklærerens materialebank
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Udskriv hele publikationen
Indholdsfortegnelse
   Forord

1. Om opbygningen af publikationen

2. Udfoldning af kompetencebegrebet

    2.1 Eksempler på opgaver med fokus på tankegangskompetence
         2.1.1 TK tankegangskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.1.2 Alment tankegangskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.1.3 Alment tankegangskompetene | download word-fil | download pdf-fil

    2.2 Eksempler på opgaver med fokus på problembehandlingskompetence
         2.2.1 TK problembehandlingskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.2.2 HT problembehandlingskompetence | download word-fil | download pdf-fil

    2.3 Eksempler på opgaver med fokus på modelleringskompetence
         2.3.1 TK modelleringskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.3.2 BA modelleringskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.3.3 Merkantil modelleringskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.3.4 Alment modelleringskompetence | download word-fil | download pdf-fil

    2.4 Eksempler på opgaver med fokus på ræsonnementskompetence
         2.4.1 TK ræsonnementskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.4.2 Merkantil ræsonnementskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.4.3 Alment ræsonnementskompetence | download word-fil | download pdf-fil

    2.5 Eksempler på opgaver med fokus på repræsentationskompetence
         2.5.1 TK repræsentationskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.5.2 Merkantil repræsentationskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.5.3 Alment repræsentationskompetence | download word-fil | download pdf-fil

    2.6 Eksempler på opgaver med fokus på symbol- og formalismekompetence
         2.6.1 TK symbol- og formalismekompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.6.2 Alment symbol- og formalismekompetence | download word-fil | download pdf-fil

    2.7 Eksempler på opgaver med fokus på kommunikationskompetence
         2.7.1 BA kommunikationskompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.7.2 TK kommunikationskompetence | download word-fil | download pdf-fil

    2.8 Eksempler på opgaver med fokus på hjælpemiddelkompetence
         2.8.1 BA hjælpemiddelkompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.8.2 TK hjælpemiddelkompetence | download word-fil | download pdf-fil
         2.8.3 Alment hjælpemiddelkompetence | download word-fil | download pdf-fil

3. Temaopgaver

    3.1 Eksempler på temaopgaver fra Bygge og anlæg
         3.1.1 Fundamentsberegning Regneark (F-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
         3.1.2 Fundamentsberegning (E-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
         3.1.3 Spærberegning (E-niveau) | download word-fil | download pdf-fil

    3.2 Eksempler på temaopgaver fra Strøm, styring og it
         3.2.1 Det ohmske hjul (F-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
         3.2.2 Det ohmske hjul (E-niveau) | download word-fil | download pdf-fil

    3.3 Eksempler på temaopgaver fra Produktion og udvikling
         3.3.1 Kørner (FE-niveau) | download word-fil | download pdf-fil
         2.3.2 Hammer (F-E niveau) | download word-fil | download pdf-fil

    3.4 Eksempler på temaopgave fra det merkantile område
         3.4.1 Produktion af vinreoler (E-niveau) | download word-fil | download pdf-fil

4. Projektoplæg

    4.1 Eksempler på projektoplæg fra Bygge og anlæg
         4.1.1 Spærberegning (D-niveau) | download word-fil | download pdf-fil

    4.2 Eksempler på projektoplæg fra Strøm, styring og it
         4.2.1 Det ohmske hjul (D-niveau) | download word-fil | download pdf-fil

5. Grundforløbsprojekt

    5.1 Eksempel fra Bygge og anlæg
         5.1.1 Murberegning | download word-fil | download pdf-fil

    5.2 Eksempel fra Produktion og udvikling
         5.2.1 Affaldsbrænder | download word-fil | download pdf-fil

    5.3 Eksempel fra Strøm, styring og it
         5.3.1 Fritidshus | download word-fil | download pdf-fil

6. Anvendelse af it i matematik­undervisningen

    6.1 Eksempler på it-baserede temaopgaver og projektoplæg
         6.1.1 Eksempel på fundaments-regnearksmodel formuleret som opgave på F-niveau | download word-fil | download pdf-fil
         6.1.2 Eksempel på spær-regnearksmodel formuleret som temaopgave på E-niveau | download word-fil | download pdf-fil
         6.1.3 Eksempel på spær-regnearksmodel formuleret som projektoplæg på D-niveau | download word-fil | download pdf-fil

7. Guideline til etablering af matematikfaget

8. Den lokale undervisningsplan og bedømmelsesplan, eksamensreglement samt ordensregler
    8.1 Valg af indholdsområder, uddybning af indhold, valg af temaopgaver og projekter
    8.2 Bestemmelser om eventuel modulisering
    8.3 Merit
    8.4 Omfang af hjemmearbejde
    8.5 Bestemmelser vedrørende aflevering af skriftlige opgaver
    8.6 Evaluering (løbende og afsluttende)
    8.7 Evalueringens håndtering i Elevplan
    8.8 Valg af eksamensform på F-niveau
    8.9 Regler om brug af it ved eksamen, hvor dette er en mulighed
    8.10 Supplerende materialer

9. Organisatoriske forhold
    9.1 Kompetencecentre/åbne grundfagsmiljøer på tværs af indgangene
    9.2 Matematikken placeret i den enkelte indgang
    9.3 Fagintegrere/kursusdelt

10. Elevplan
    10.1 Eksempel på læringsaktivitet: Strøm, styring og it

11. Evaluering og bedømmelse
    11.1 Bedømmelsesplan
    11.2 Ordensregler
    11.3 Matematikkompetencernes tre dimensioner
    11.4 Evalueringsformer
    11.5 Standpunktskarakter
    11.6 Om helhedsvurdering og 7-trins-skalaen
    11.7 Eksamen
    11.8 It og eksamen
    11.9 Skriftlig eksamen på F-niveau
    11.10 Mundtlig eksamen på F- og E-niveau
    11.11 Mundtlig eksamen på D- og C-niveau
    11.12 Eksempler på eksamensspørgsmål
         6.3.1 Eksamensspørgsmål i arealer i matematik niveau D | download word-fil | download pdf-fil
         6.3.2 Eksamensspørgsmål i trigonometri i matematik niveau D | download word-fil | download pdf-fil
         6.3.3 Eksamensspørgsmål i rumfang i matematik niveau D | download word-fil | download pdf-fil
         6.3.4 Eksamensspørgsmål i enhedscirklen i matematik niveau D | download word-fil | download pdf-fil
         6.3.5 Eksamensspørgsmål i Cosinus, sinus og tangens i matematik niveau D | download word-fil | download pdf-fil

    11.13 Eksamen og kompetencemål
    11.14 Beskikket censur
    11.15 Spørgeramme til skriftlig censur
    11.16 Spørgeramme til mundtlig censur
    11.17 Junglebogen

12. Merit

13. EUD-matematiklærerens materialebank


Udskriv siden