Forside
Forord
Om opbygningen af publikationen
Udfoldning af kompetence-begrebet
Temaopgaver
Projektoplæg
Grundforløbs-projekt
Anvendelse af it
i matematik-undervisningen
Guideline til etablering af matematikfaget
Den lokale undervisningsplan, eksamensreglement samt ordensregler
Organisatoriske forhold
Elevplan
Evaluering og bedømmelse
Merit
EUD-matematiklærerens materialebank
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Udskriv hele publikationen
Den lokale undervisningsplan, bedømmelsesplan, eksamensreglement samt ordensregler
  • Valg af indholdsområder, uddybning af indhold, valg af temaopgaver og projekter.
  • Bestemmelser om eventuel modulisering (eventuelt indholdsopdelt eller inddelt i kursus/tema/projektperioder).
  • Merit.
  • Omfang af hjemmearbejde.
  • Bestemmelser vedrørende aflevering af skriftlige opgaver.
  • Evaluering (løbende og afsluttende).
  • Evalueringens håndtering i Elevplan.
  • Valg af eksamensform på F-niveau.
  • Regler om brug af it ved eksamen, hvor dette er en mulighed.
  • Supplerende materialer:
    Anvendte lærebøger
    Temaopgaver
    Projektoplæg
    Eksamensspørgsmål.
8.1 Valg af indholdsområder, uddybning af indhold, valg af temaopgaver og projekter 
Den øgede vægt på, at matematikken skal hænge sammen med det erhvervsfaglige indhold i den indgang, eleven er i, gør, at skolen indgang for indgang må beslutte, hvordan man vil udnytte fagbilagets mulighed for valg af indholdsområder på de forskellige niveauer. Når dette valg er truffet, skal indholdet uddybes set i relation til indgangen. Endelig skal der foretages udarbejdelse af temaopgaver (på niveau F og E), som tilsammen dækker det valgte indhold, og hvor mindst et af temaerne er erhvervsfagligt relateret. På D- og C-niveau er der ikke krav om, at projektet er erhvervsfagligt relateret, blot det uddyber det valgte indholdsområde.

En operationel måde at foretage ovenstående valg på skolerne er at tage udgangspunkt i vejledningens skematiske opstilling af progressionen i indhold. Nedenfor er vist et eksempel på en sådan lokal bearbejdning, der samtidig er en væsentlig del af den lokale undervisningsplan for matematik i indgangen. Her eksempelvis Produktion og udvikling (niveau C ikke medtaget).
Tryk her for bedre læsbarhed
Tryk her for bedre læsbarhed
Tryk her for bedre læsbarhed

8.2 Bestemmelser om eventuel modulisering 
I den lokale undervisningsplan skal der redegøres for, hvordan matematikundervisningen tilrettelægges.
Det kan være i indholdsbestemte forløb (kursusperioder) og i mere projektorganiserede tema-/projektperioder. På F- og E-niveau kan det være en hensigtsmæssig model at dele fagets to undervisningsuger på to tiugers perioder, som hver afsluttes med en temaopgave. Denne model er særlig velegnet inden for Bygge og anlæg, hvor faget er delt med en uge i grundforløbet og en uge i hovedforløbet. En logisk disponering kan være at have et alment/generelt tema i første periode og det fagrelaterede i anden periode.

Det er imidlertid vigtigt, at organiseringen ikke fører til en opsplitning af matematikken i en almen del og en erhvervsfaglig del varetaget af to forskellige lærerprofiler. Erfaringerne hermed er ikke gode, og det må stærkt anbefales, at samme lærerprofil står for hele undervisningen. Eleverne må tage temaet/projektet med til matematikværkstedet.

I indgange, hvor faget er delt mellem grundforløb og hovedforløb, er der behov for, at den lokale undervisningsplan redegør for, hvilke indholdsområder og temaer der er arbejdet med i de to perioder.

8.3 Merit 
Skolen kan stille krav om, at meritelever følger den del af undervisningen, som ikke har været behandlet i den meritgivende uddannelse, hvis det har betydning for, at eleven kan nå uddannelsens mål. Det kan for eksempel være trigonometri for elever, som har merit på baggrund af en 10.-klasse-prøve, og som er i en uddannelse, hvor trigonometri er væsentlig for at nå uddannelsens mål. Endvidere vil det for de fleste meritelever være relevant at deltage i de uddannelsesspecifikke områder.
Bestemmelser af denne art skal fremgå af den lokale undervisningsplan og nødvendiggør en afgrænset periode, hvor dette indhold bearbejdes.

8.4 Omfang af hjemmearbejde 
Det er væsentligt, at der løbende arbejdes med skriftligt hjemmearbejde. Fagbilaget nævner ikke omfanget på de forskellige niveauer, men der må forudsættes et omfang, som deles mellem løbende hjemmeopgaver og de obligatoriske temaopgaver på F-/E-niveau og projektet på C-/D-niveau. I den lokale undervisningsplan bør omfanget og arten specificeres.

8.5 Bestemmelser vedrørende aflevering af skriftlige opgaver 
Skolen skal i sine ordensregler fastsætte bestemmelser og procedurer for elevernes aflevering af skriftlige opgaver, herunder konsekvens af manglende aflevering. Den løbende aflevering af skriftligt hjemmearbejde afgøres af skolen, og aflevering deraf svarer til elevernes øvrige deltagelse i undervisningen. Skolen beslutter på samme måde som ved fravær, hvordan den forholder sig til elever, som ikke afleverer de aftalte opgaver.
Aflevering af temaopgaver og projekter, som er fastsat i fagbilaget er en forudsætning for, at eksamen kan gennemføres. Skolen fastsætter bestemmelser vedrørende afleveringsfrister med videre.

8.6 Evaluering/bedømmelse (løbende og afsluttende) 
Der bør ske en løbende tilbagemelding til eleverne baseret på hjemmearbejdet, afleverede temaopgaver og den daglige interaktion lærer/elever imellem.
Den lokale undervisningsplan kan fastsætte, at der laves en midtvejsevaluering, som samtidig kan resultere i en delkarakter for de elever, som har matematikundervisningen delt mellem to skoleperioder. En standpunktskarakter gives ved undervisningens afslutning og viser det standpunkt, eleven har opnået på afslutningstidspunktet. En delkarakter gives, hvor undervisningen er delt mellem to eller flere skoleperioder, og viser det standpunkt, eleven har opnået i den del af indholdet, der er arbejdet med (se særligt kapitel om evaluering og bedømmelse).

8.7 Evalueringens håndtering i Elevplan 
Skolen kan bestemme, om der skal afvinkes målpinde og foretages løbende evaluering i Elevplan, eller om dette kun sker ved afslutning af undervisningen i faget.

8.8 Valg af eksamensform på F-niveau 
Skolen vælger, om der afholdes mundtlig eller skriftlig eksamen på niveau F. Hvor der vælges mundtlig eksamen, skal eleverne have tid til at udarbejde de to temaopgaver. Skolen kan vælge for alle skolens elever, indgangsvis eller for mindre grupper eller enkelte elever.

8.9 Regler om brug af it ved eksamen, hvor dette er en mulighed 
Skolen beslutter, om eleverne har adgang til at anvende it ved eksamen. Hvis det er en mulighed, beskriver skolen reglerne for brugen af it, se afsnit 11. 6.

8.10 Supplerende materialer 
Som bilag til den lokale undervisningsplan kan læreren vedlægge en oversigt over, hvilke undervisningsmidler der har været anvendt, og vedlægge temaopgaver og projektoplæg samt mundtlige eksamensspørgsmål.


Udskriv siden