Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Forord

1. Indledning

2. Det handler om læring

3. Eleven må have kompetence som didaktiker
Elevens rolle som didaktiker
Eleven som medplanlægger af egen uddannelse
Samarbejde mellem lærer og elev
Elevens gennemførelse af lærings- og uddannelsesforløb

4. Sådan gjorde lærerne

5. Elevens rolle som pædagogisk planlægger
Introkurser for eleverne
Eleverne planlægger egne projektforløb
Eleverne formulerer egne mål
Elevernes bevidsthed om egen læringsstil

6. Elevens valg af læringsforløb
Opgaver på flere niveauer
Erfaringen med opgaver på flere niveauer
Læring gennem cases
Værkstederne - på vej mod åbne læringscentre?
Muligheder for valg af læringsstil
Muligheder for valg af læringsrum
Mulighed for elevens selvevaluering

7. Samarbejde - lærere og elever
Refleksion - i teamet
Udvikling af eleverne i rollen som didaktiker
Lærerne i rollen som "arbejdende svende"
Elevernes valg af samarbejdspartnere
Udvikling af forståelse for, hvad didaktik er

8. Sammenfatning og perspektivering
Elevens ny rolle: I lære som didaktiker
Lærerens ny rolle: At designe rum og læreprocesser

9. Litteratur

 


Denne side indgår i publikationen "Eleven som didaktiker" som indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2002

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top