Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4 Sådan gjorde lærerne





Eksemplet ovenfor fortæller bl.a., at en stor gruppe elever ikke på samme måde fanges og engageres af de opgaver og udfordringer, læreren og læringsmiljøet tilbyder. En elev kan ikke se meningen med at skifte hjul på en lastbil, som aldrig skal ud at køre rigtigt. Enkelte elever får ingen udfordring, fordi de opgaver, de skal arbejde med, er på et for lavt niveau. Gruppearbejdets og tomandsarbejdets muligheder udnyttes ikke af eleverne. Eksemplet illustrerer, hvor forskellige eleverne er.

Det handler alt for meget om at følge lærerens anvisninger og om at lave det, læreren dikterer, og som de firkantet set får den bedste karakter for. Det handler alt for lidt om at lære at lade nysgerrigheden være omdrejningspunktet for egen læring. Hvordan kan det gøres anderledes?

Vi ser glimt af, hvad der kan ske, når lærerne giver sig tid til at vurdere deltagerforudsætningerne, udnytte mulighederne i det sociale samspil eleverne imellem og tager initiativ til at anvende de mange forskellige materialer, værkstedet indeholder. På den måde kan eksempelvis Peter blive tilbudt en mere udfordrende aktivitet. Men lærernes intentioner om at udfordre eleverne lykkes ikke i tilstrækkelig grad.

Det er utilstrækkeligt, det lærerne gør. Det er ikke tilstrækkeligt blot at lade eleverne vælge, om de vil arbejde alene, to og to eller i en gruppe og herefter lade dem vælge en opgave fra en opgavebank. Der mangler tydeligvis en målrettet indsats med sigte på at sætte elevens læring i centrum, lære eleverne at blive bevidst om deres egen læring og at bevidstgøre eleverne om, hvordan de kan udnytte de mange didaktiske muligheder. Eksempelvis formulere mål og vælge metode, arbejdsform, disponere ressourcerne etc., lære eleverne at planlægge et forløb og lære dem at analysere mulighederne og konsekvenserne af forskellige forløb.

Alle de lærere og team, som har deltaget i udviklingsarbejderne, har taget afsæt i beskrivelser af lignende situationer og problemer fra det daglige pædagogiske arbejde. Meningen hermed var at åbne lærernes øjne for forhold, de godt kunne tænke sig at ændre på, og som vel at mærke handlede om at udvikle eleverne, så de blev mere bevidste om egen evne til selvstændig læring.

Situationsbeskrivelserne bygger på viden indsamlet af DELkonsulenter i et samarbejde med de pågældende lærere. Det er naturligvis ikke viden om hvad som helst, men viden som knytter sig til dette projekts sigte, og som handler om at styrke elevernes rolle som didaktiker.

Beskrivelserne er blevet drøftet og bearbejdet af lærergrupperne, hvilket igen har ført til overvejelser over, hvordan problemerne kunne løses, og til konkrete handlingsforslag.

Hvert af de følgende tre kapitler bliver indledt med udpluk fra beskrivelserne på de fire skoler. Herefter reflekteres over det, som lærerne gjorde for at gøre en forskel. De forskellige afsnit indeholder ideer og forslag til, hvordan arbejdet med at udvikle elevernes rolle som didaktiker kan fremmes. Erfaringerne er opsamlet under følgende tre temaer:

  • Udvikling af elevens rolle som pædagogisk planlægger, hvordan?

  • Etablering af et læringsmiljø med valgmuligheder, som fremmer elevens selvstændige gennemførelse af lærings- og uddannelsesforløb, hvilke?

  • Udvikling af samarbejdet - lærere og elever, hvordan?

 


Denne side indgår i publikationen "Eleven som didaktiker" som kapitel 4 af 9
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top