Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Traditionel didaktik forudsætter og fokuserer på, at det alene er læreren, som tilrettelægger og gennemfører undervisning. Eleverne kan evt. få indflydelse på metoderne.

Sådan er det ikke længere i erhvervsuddannelserne. Hvis eudlovens intentioner og mål skal opfyldes, så skal den enkelte elev være medspiller ved og have høj grad af indflydelse på planlægningen, tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen og sine egne læreprocesser.

Det kan de færreste elever umiddelbart. Lærerne og kontaktlærerne må sammen skabe det læringsmiljø og de handlemuligheder, som kan medvirke til udvikling af elevernes didaktiske kompetencer.

Det handler dette hæfte om. De to forfattere har sammen med flere tekniske erhvervsskoler udviklet og afprøvet elementer og værktøjer, som kan være med til flytte det didaktiske fokus fra læreren til eleven. Som det fremgår af hæftets indhold, er det i de gennemførte forløb lykkedes at komme et stykke af vejen.

Den enkelte erhvervsskole kan anvende hæftets indhold af ideer, cases og gode eksempler i deres aktuelle initiativer og arbejde med at udvikle og dygtiggøre lærere og mellemledere i det fortsatte arbejde med at realisere intentioner og mål i erhvervsuddannelserne efter reformen i 2001. Hæftet vil også kunne inspirere inden for andre uddannelsesområder.

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde, udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte.

Afslutningsvist skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatternes egen regning.

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
November 2002

 


Denne side indgår i publikationen "Eleven som didaktiker" som forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top