Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2 Det handler om læring





Erhvervsuddannelsesreform 2000 handler i bund og grund om at flytte fokus fra undervisning til læring. Læringen skal i fokus; der skal stilles skarpt på, hvilke muligheder den enkelte elev har for at lære og for at udvikle sig som lærende.

Det stiller store krav til skolerne. Lærerne skal omstille sig. De fysiske rammer skal omstilles til det. Og eleven skal påvirkes til at kunne se sig selv i rollen som den, der måske bedst har forstand på egen læreproces.

Der er masser af inerti på skolerne på dette område. Omstilling er slet ikke så let, men der er også masser af bevægelse i gang. Der arbejdes med differentiering af uddannelsesudbuddene. Der sættes ind på at udvikle niveaudelte tilbud eller moduler. Og der arbejdes intenst med at gøre valget af læringsstil til et vigtigt parameter, når eleven skal sammensætte sit uddannelsesforløb.

Samtidig er der opbrud i den fysiske indretning af miljøerne. Tidligere tiders lettere stivnede strukturer nedbrydes til fordel for mere fleksible rammer. Eleverne kan her vælge eget tempo og niveau og kan langt bedre skabe forbindelseslinjer mellem uddannelsernes praktiske sider og det teoretiske stof.

Oveni arbejder kontaktlærerne med at stimulere elevens evne til at fungere i rollen som didaktiker. Kontaktlærere tester elevers læringsstil, gennemfører samtaler, hvor læring er på dagsordenen, og tilrettelægger evalueringer, der netop fokuserer på elevernes læringskompetencer.

Konturerne af en ny elevrolle begynder at tegne sig.

[Billede: Her ses to personer, der ser på nogle små model huse, som har skilte med emner på.]

Oveni arbejder kontaktlærerne med at stimulere elevens evne til at kunne fungere i rollen som didaktiker.

 


Denne side indgår i publikationen "Eleven som didaktiker" som kapitel 2 af 9
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top