Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Forord

Indledning
Undervisning af børn med bevægelsesvanskeligheder

Hovedgrupper af bevægelsesvanskeligheder
Misdannede eller manglende arme/ben
Leddegigt
Knogleskørhed
Muskelsvind og andre muskelsygdomme
Rygmarvsbrok
Spastisk lammelse (cerebral parese)
Andre typer af bevægelsesvanskeligheder
Flerhandicap

Vejledningssystemet
Pædagogisk-psykologisk rådgivning, PPR
Henvendelse eller indstilling til PPR
Vurdering
Forslag
Valg af skole
Opfølgning

Den specialpædagogiske bistand til småbørn
Forældrene
Hjælpe- og kommunikationsmidler til småbørn
Billeder, piktogrammer og Bliss
En historie om en 5-årig spastisk dreng

Skolegangen
Eksempel på enkeltintegration

Undervisningens tilrettelæggelse
Faglæreren/støttelæreren
Personlig assistance
IT og andre hjælpemidler i skolen
IT og progredierende handicap
Lejrskoler og ekskursioner
Befordring
Folkeskolens afsluttende prøver

Vanskelige perioder i skoleforløbet

Ud af skolen
Kuratorvirksomhed

Bilag

[Billede: Her ses en pige, der sidder i en kørestol.]

Denne side indgår i publikationen "Undervisning af børn med bevægelsesvanskeligheder" som indhold
© Undervisningsministeriet 2001

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top