Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Skolegangen





Skolebørn med bevægelsesvanskeligheder går oftest i almindelige klasser evt. med støtte, eller i specialklasser som findes i tilknytning til almindelige skoler. Forbedrede hjælpemidler og ændrede holdninger til undervisning har gjort det muligt, at flere elever med bevægelsesvanskeligheder kan gå i den lokale skole. På amternes specialskoler og enkelte undervisningscentre findes tilbud til elever med bevægelsesvanskeligheder og tillægshandicap i form af psykisk udviklingshæmning.

Skolebarnets - elevens - forudsætninger for at være i en bestemt klasse/skoleform kan skifte i løbet af skoletiden afhængig af elevens udvikling, og hvilke skoletilbud der gives, men det må altid være formålet, at eleven foruden at få støtte til opfyldelse af de faglige mål også får mulighed for at udvikle selvstændighed, sociale færdigheder mv. ligesom andre børn.

Sociale forhold

Eleven med bevægelsesvanskeligheder kan ikke deltage i alle sociale aktiviteter på lige vilkår med ikke-handicappede elever. I en almindelig klasse bør muligheden for samvær med andre elever med handicap derfor planlægges. Det kan fx dreje sig om fritidstilbud og/eller ferietilbud. Omvendt bør det overvejes, om eleven har udbytte af i perioder at være sammen med ikke-handicappede kammerater, såfremt man vælger et særligt specialiseret tilbud på en specialskole.

Indlæringsmæssige forhold

Nogle elever med bevægelsesvanskeligheder kan have ledsagende handicap, som resulterer i forskellige former for indlæringseller kommunikationsvanskeligheder. Disse vanskeligheder bør være drøftet med forældrene før valg af skoleform. Med hensyn til de opgaver og den viden, som i skolen knytter sig til disse handicap, henvises til andre temahæfter.

Fysioterapeutisk og ergoterapeutisk bistand

Behov for fysio-/ergoterapeutisk bistand til eleven bør medinddrages i planerne for elevens skolegang. Der kan fx være tale om overvejelser om særlige hjælpemidler, behov for assistance til indretning af arbejdspladser for eleven i skolen og rådgivning til lærere og forældre om behov for særlig opmærksomhed vedrørende elevens fysiske behov og forudsætninger.

Eksempler på enkeltintegration


Anna, 10 år, svær tetraplegiker uden talesprog

Anna har gået i en almindelig børnehave, hvor der i hver af de tre grupper med 15 børn var 2 børn med et svært fysisk handicap. Anna bruger el-kørestol og skal have megen praktisk hjælp. Hun vurderes i børnehaven til at være intellektuelt normalt fungerende, og der trænes i brug af alternative kommunikationsformer som piktogrammer, Bliss-system og kommunikationsprogram på computer. I børnehaven er hun ofte med i lege, og hun har en god kontakt med flere børn. Annas forældre fravælger centerklasse for børn med bevægelsesvanskeligheder. De er trygge ved det lokale skoletilbud. Der er ergo- og fysioterapeutisk vejledning og behandling. Anna kommunikerer med mimik og Bliss med computer, og hun har normale indlæringsmuligheder. Der er i 4. klasse bevilget omfattende støtte ved skolens lærere, og der er skolefritidsordning med praktisk støtte. Til skriftlige arbejder anvendes computer. Anna følger og klarer det faglige niveau med de bedste i klassen. Der er god venindekontakt med fx gensidige weekend-overnatninger.

 

 


Ole, 11 år, spastisk diplegi

Ole går i 4. klasse. Han er spastisk lammet og bruger kørestol, som han kører med hænderne. Han taler normalt. Ole har været i almindelig børnehave, hvor der i gruppen også var en pige med bevægelsesvanskeligheder og ekstra pædagog til de to. Han får fortsat ergo- og fysioterapi, ligesom lærerne får vejledning. Ole har problemer med den visuelle perception, den rumlige forestillingsevne og let nedsat arbejdstempo. Han er i almindelig 4. klasse, hvor han har støttelærertimer og personlig assistance samt støttetimer i fritidshjemmet. Med denne støtte og brug af computer til skriftlige arbejder følger han klassens faglige niveau. I fritiden dyrker han ridning, svømning og deltager i computerklub for handicappede. Bortset fra en almindelig god kontakt til jævnaldrende i fritidshjemmet er der ikke nogen kontakt til andre. På Oles skole går i alt 7 elever med bevæ-gelsesvanskeligheder i hver sin klasse. Det betyder, at det på skolen er normalt at se elever med et synligt bevægelsesvanskelighed. De fysiske rammer er optimale og lærerne, forældrene og eleverne har viden, erfaring og nuancerede holdninger til denne elevgruppe. Det betyder også, at den enkelte elev med bevægelsesvanskeligheder har andre at sammenligne sig med, og at de øvrige elevers opmærksomhed er spredt til 7 elever med bevægelsesvanskeligheder, hvorfor de psyko-sociale forhold for eleven med handicap ikke bliver så problemfikserende. Sådan en skolemulighed kan praktiseres i de større byer og kan anbefales.

 

 


Jens, 14 år, rygmarvsbrok

Jens går i 8. klasse. Han er lam fra bæltestedet og ned, så han har delvis lamme og følelsesløse ben. Han bruger kørestol, som han kører med hænderne. Jens har indtil 11- årsalderen kunnet gå en del med krykkestokke, men kan nu kun bruge dem indendøre hjemme. Han har fra 10-årsalderen haft en el-drevet minicrosser til udendørs brug og bruger denne for at komme i skole. Jens har indtil skolestart været i almindelig børnehave med nogle timers praktisk og pædagogisk støtte, da han havde koncentrationsproblemer og svært ved at modtage en kollektiv besked. Jens kom i almindelig klasse på distriktsskolen efter undersøgelse hos psykolog og test foretaget af ergoterapeut. Da der konstateres lettere kognitive problemer, tildeles han ekstra lærertimer til at sikre indlæring, og desuden fik han begrænset praktisk hjælp. De første 4 år opleves positive, uden faglige og sociale problemer. Fra 4. klasse bliver der tiltagende faglige problemer, og der er væsentlige psyko-sociale vanskeligheder for Jens. Han har indtil nu været aktiv i sin fritid, men han oplever, at han ikke mere har kammerater. Efter møde mellem lærere, forældre, skolepsykolog og specialkonsulenter indledes en række psykologsamtaler med Jens. Lærernes faglige krav til Jens afstemmes i forhold til de nu synlige kognitive problemer. Der etableres ekstra eneundervisning ved faglærer i en periode. Efter 6 måneder er det tydeligt, at Jens har fået et større selvværd og er blevet bekendt med sine faglige problemer. Han er begyndt at deltage i ungdomsklub, hvor der er andre med bevægelsesvanskeligheder, og hvor han accepteres for sine gode og stærke sider. Jens har sammen med sine forældre og klasselærer besluttet, at han tager 9. og 10. klasse på en efterskole.

 

Fysisk tilgængelighed til skolen

Tilgængelighed handler om at kunne bevæge sig frit og uden unødigt besvær komme til og fra klasselokaler såvel som faglokaler, kunne komme på toilettet og kunne komme ind og ud af skolen. En elev med bevægelsesvanskeligheder skal kunne følge klassens undervisning, og det gælder også undervisning i skolens obligatoriske fag. Det betyder, at klasselokaler såvel som faglokaler må være tilgængelige, så eleven kan deltage på lige vilkår.

Mange skoler har "ondt i tilgængeligheden", og to trappetrin op til skolens hoveddør kan eleven med bevægelsesvanskeligheder opleve lige så diskriminerende, som skiltet "adgang forbudt for farvede" i sin tid virkede.

Fri bevægelighed på skolen er vigtig for den enkelte elevs skolegang. Derfor er det vigtigt, at tilgængelighed medtænkes fra starten, når skolegangen for en elev med bevægelsesvanskeligheder planlægges. Der skal tages fat så betids, at ændringerne er på plads inden skolestart. Det er de lokale skolemyndigheder, der har ansvaret for at gennemgå de fysiske rammer på skolen samt planlægge og gennemføre nødvendige ændringer.

En gennemgang af skolens lokaler bør ske i et samarbejde mellem kommunens bygningssagkyndige, ergo- og fysioterapeut og de personer, der kender barnet. Ved gennemgangen skal der tages stilling til indretning og evt. ændringer af:

  • adgangsforhold
  • klasselokaler
  • faglokaler
  • bibliotek
  • idrætsanlæg og gymnastiksal
  • toiletforhold
  • skolegård/legeplads.

Der vil samtidig ofte være brug for at indrette egnet arbejdsplads for eleven. Det gælder fx bord, stol, hjælpemidler, computer, værktøj i sløjd, køkkenredskaber og idrætsredskaber.

I By- og Boligministeriets bekendtgørelse BR 95 findes der en mere detaljeret gennemgang af indretning for bevægelseshandicappede.


Fleksible løsningsmodeller

Valg af en given klasseform behøver imidlertid ikke at afskære eleven fra andre muligheder. Ofte er der muligheder for fleksible løsninger:

  • en elev i en centerklasse kan således indgå i en almindelige klasse i timer eller fag, når det skønnes, at eleven kan have udbytte deraf
  • flere børn med bevægelsesvanskeligheder kan placeres på samme folkeskole og derved få fordel af at være i almindelige klasser samtidig med, at de får mulighed for at være sammen med andre børn med bevægelsesvanskeligheder
  • en elev i en almindelig klasse kan få et fritidstilbud eller være med i et netværk, hvor der er mulighed for at møde andre bevægelsesvanskeligheder.

 

[Billede: Her ses to glade drenge, der sidder og snakker sammen.]

Denne side indgår i publikationen "Undervisning af børn med bevægelsesvanskeligheder" som kapitel 5 af 9
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top