 |
 |
Skolebørn med bevægelsesvanskeligheder går oftest i almindelige klasser evt. med
støtte, eller i specialklasser som findes i tilknytning til almindelige skoler.
Forbedrede hjælpemidler og ændrede holdninger til undervisning har gjort det muligt, at
flere elever med bevægelsesvanskeligheder kan gå i den lokale skole. På amternes
specialskoler og enkelte undervisningscentre findes tilbud til elever med
bevægelsesvanskeligheder og tillægshandicap i form af psykisk udviklingshæmning.
Skolebarnets - elevens - forudsætninger for at være i en bestemt klasse/skoleform kan
skifte i løbet af skoletiden afhængig af elevens udvikling, og hvilke skoletilbud der
gives, men det må altid være formålet, at eleven foruden at få støtte til opfyldelse
af de faglige mål også får mulighed for at udvikle selvstændighed, sociale
færdigheder mv. ligesom andre børn.
Sociale forhold
Eleven med bevægelsesvanskeligheder kan ikke deltage i alle sociale aktiviteter på
lige vilkår med ikke-handicappede elever. I en almindelig klasse bør muligheden for
samvær med andre elever med handicap derfor planlægges. Det kan fx dreje sig om
fritidstilbud og/eller ferietilbud. Omvendt bør det overvejes, om eleven har udbytte af i
perioder at være sammen med ikke-handicappede kammerater, såfremt man vælger et
særligt specialiseret tilbud på en specialskole.
Indlæringsmæssige forhold
Nogle elever med bevægelsesvanskeligheder kan have ledsagende handicap, som resulterer
i forskellige former for indlæringseller kommunikationsvanskeligheder. Disse
vanskeligheder bør være drøftet med forældrene før valg af skoleform. Med hensyn til
de opgaver og den viden, som i skolen knytter sig til disse handicap, henvises til andre
temahæfter.
Fysioterapeutisk og ergoterapeutisk bistand
Behov for fysio-/ergoterapeutisk bistand til eleven bør medinddrages i planerne for
elevens skolegang. Der kan fx være tale om overvejelser om særlige hjælpemidler, behov
for assistance til indretning af arbejdspladser for eleven i skolen og rådgivning til
lærere og forældre om behov for særlig opmærksomhed vedrørende elevens fysiske behov
og forudsætninger.
Anna, 10 år, svær tetraplegiker uden talesprog Anna har gået i
en almindelig børnehave, hvor der i hver af de tre grupper med 15 børn var 2 børn med
et svært fysisk handicap. Anna bruger el-kørestol og skal have megen praktisk hjælp.
Hun vurderes i børnehaven til at være intellektuelt normalt fungerende, og der trænes i
brug af alternative kommunikationsformer som piktogrammer, Bliss-system og
kommunikationsprogram på computer. I børnehaven er hun ofte med i lege, og hun har en
god kontakt med flere børn. Annas forældre fravælger centerklasse for børn med
bevægelsesvanskeligheder. De er trygge ved det lokale skoletilbud. Der er ergo- og
fysioterapeutisk vejledning og behandling. Anna kommunikerer med mimik og Bliss med
computer, og hun har normale indlæringsmuligheder. Der er i 4. klasse bevilget omfattende
støtte ved skolens lærere, og der er skolefritidsordning med praktisk støtte. Til
skriftlige arbejder anvendes computer. Anna følger og klarer det faglige niveau med de
bedste i klassen. Der er god venindekontakt med fx gensidige weekend-overnatninger.
|
Ole, 11 år, spastisk diplegi Ole går i 4. klasse. Han er spastisk
lammet og bruger kørestol, som han kører med hænderne. Han taler normalt. Ole har
været i almindelig børnehave, hvor der i gruppen også var en pige med
bevægelsesvanskeligheder og ekstra pædagog til de to. Han får fortsat ergo- og
fysioterapi, ligesom lærerne får vejledning. Ole har problemer med den visuelle
perception, den rumlige forestillingsevne og let nedsat arbejdstempo. Han er i almindelig
4. klasse, hvor han har støttelærertimer og personlig assistance samt støttetimer i
fritidshjemmet. Med denne støtte og brug af computer til skriftlige arbejder følger han
klassens faglige niveau. I fritiden dyrker han ridning, svømning og deltager i
computerklub for handicappede. Bortset fra en almindelig god kontakt til jævnaldrende i
fritidshjemmet er der ikke nogen kontakt til andre. På Oles skole går i alt 7 elever med
bevæ-gelsesvanskeligheder i hver sin klasse. Det betyder, at det på skolen er normalt at
se elever med et synligt bevægelsesvanskelighed. De fysiske rammer er optimale og
lærerne, forældrene og eleverne har viden, erfaring og nuancerede holdninger til denne
elevgruppe. Det betyder også, at den enkelte elev med bevægelsesvanskeligheder har andre
at sammenligne sig med, og at de øvrige elevers opmærksomhed er spredt til 7 elever med
bevægelsesvanskeligheder, hvorfor de psyko-sociale forhold for eleven med handicap ikke
bliver så problemfikserende. Sådan en skolemulighed kan praktiseres i de større byer og
kan anbefales.
|
Jens, 14 år, rygmarvsbrok Jens går i 8. klasse. Han er lam fra
bæltestedet og ned, så han har delvis lamme og følelsesløse ben. Han bruger kørestol,
som han kører med hænderne. Jens har indtil 11- årsalderen kunnet gå en del med
krykkestokke, men kan nu kun bruge dem indendøre hjemme. Han har fra 10-årsalderen haft
en el-drevet minicrosser til udendørs brug og bruger denne for at komme i skole. Jens har
indtil skolestart været i almindelig børnehave med nogle timers praktisk og pædagogisk
støtte, da han havde koncentrationsproblemer og svært ved at modtage en kollektiv
besked. Jens kom i almindelig klasse på distriktsskolen efter undersøgelse hos psykolog
og test foretaget af ergoterapeut. Da der konstateres lettere kognitive problemer,
tildeles han ekstra lærertimer til at sikre indlæring, og desuden fik han begrænset
praktisk hjælp. De første 4 år opleves positive, uden faglige og sociale problemer. Fra
4. klasse bliver der tiltagende faglige problemer, og der er væsentlige psyko-sociale
vanskeligheder for Jens. Han har indtil nu været aktiv i sin fritid, men han oplever, at
han ikke mere har kammerater. Efter møde mellem lærere, forældre, skolepsykolog og
specialkonsulenter indledes en række psykologsamtaler med Jens. Lærernes faglige krav
til Jens afstemmes i forhold til de nu synlige kognitive problemer. Der etableres ekstra
eneundervisning ved faglærer i en periode. Efter 6 måneder er det tydeligt, at Jens har
fået et større selvværd og er blevet bekendt med sine faglige problemer. Han er begyndt
at deltage i ungdomsklub, hvor der er andre med bevægelsesvanskeligheder, og hvor han
accepteres for sine gode og stærke sider. Jens har sammen med sine forældre og
klasselærer besluttet, at han tager 9. og 10. klasse på en efterskole.
|
Fysisk tilgængelighed til skolen
Tilgængelighed handler om at kunne bevæge sig frit og uden unødigt besvær komme til
og fra klasselokaler såvel som faglokaler, kunne komme på toilettet og kunne komme ind
og ud af skolen. En elev med bevægelsesvanskeligheder skal kunne følge klassens
undervisning, og det gælder også undervisning i skolens obligatoriske fag. Det betyder,
at klasselokaler såvel som faglokaler må være tilgængelige, så eleven kan deltage på
lige vilkår.
Mange skoler har "ondt i tilgængeligheden", og to trappetrin op til skolens
hoveddør kan eleven med bevægelsesvanskeligheder opleve lige så diskriminerende, som
skiltet "adgang forbudt for farvede" i sin tid virkede.
Fri bevægelighed på skolen er vigtig for den enkelte elevs skolegang. Derfor er det
vigtigt, at tilgængelighed medtænkes fra starten, når skolegangen for en elev med
bevægelsesvanskeligheder planlægges. Der skal tages fat så betids, at ændringerne er
på plads inden skolestart. Det er de lokale skolemyndigheder, der har ansvaret for at
gennemgå de fysiske rammer på skolen samt planlægge og gennemføre nødvendige
ændringer.
En gennemgang af skolens lokaler bør ske i et samarbejde mellem kommunens
bygningssagkyndige, ergo- og fysioterapeut og de personer, der kender barnet. Ved
gennemgangen skal der tages stilling til indretning og evt. ændringer af:
- adgangsforhold
- klasselokaler
- faglokaler
- bibliotek
- idrætsanlæg og gymnastiksal
- toiletforhold
- skolegård/legeplads.
Der vil samtidig ofte være brug for at indrette egnet arbejdsplads for eleven. Det
gælder fx bord, stol, hjælpemidler, computer, værktøj i sløjd, køkkenredskaber og
idrætsredskaber.
I By- og Boligministeriets bekendtgørelse BR 95 findes der en mere detaljeret
gennemgang af indretning for bevægelseshandicappede.
Fleksible løsningsmodeller Valg af en given klasseform behøver
imidlertid ikke at afskære eleven fra andre muligheder. Ofte er der muligheder for
fleksible løsninger:
- en elev i en centerklasse kan således indgå i en almindelige klasse
i timer eller fag, når det skønnes, at eleven kan have udbytte deraf
- flere børn med bevægelsesvanskeligheder kan placeres på samme
folkeskole og derved få fordel af at være i almindelige klasser samtidig med, at de får
mulighed for at være sammen med andre børn med bevægelsesvanskeligheder
- en elev i en almindelig klasse kan få et fritidstilbud eller være
med i et netværk, hvor der er mulighed for at møde andre bevægelsesvanskeligheder.
|
![[Billede: Her ses to glade drenge, der sidder og snakker sammen.]](images/9.jpg)
Denne side indgår i
publikationen "Undervisning af børn med bevægelsesvanskeligheder"
som kapitel 5 af 9
© Undervisningsministeriet 2001
|
 |