Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Folkeskolen er for alle, og i folkeskoleloven er det præciseret, at undervisningen skal tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger. Folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogiske bistand er det sikkerhedsnet, som skal sikre, at alle elever får relevante og optimale udviklingsmuligheder i skolen.

Nogle elever får hele deres undervisning som specialundervisning, men oftest gives specialundervisning som et supplement til den almindelige undervisning.

I alle tilfælde gælder det, at de særlige behov, som nogle elever i skolen har, må være velbeskrevne, og lærerne må have forudsætninger for at imødekomme dem.

I dette temahæfte om undervisning af børn med bevægelsesvanskeligheder har ministeriet samlet og bearbejdet en række erfaringer og vurderinger, som er udviklet inden for den specialpædagogiske praksis.

Temahæftet knytter sig til bekendtgørelsen om specialundervisning nr. 896 af 22. september 2000 med tilhørende vejledning nr. 82 og erstatter undervisningsvejledning om specialpædagogisk bistand til elever med bevægelseshandicap fra 1982.

Følgende har medvirket ved udarbejdelsen af temahæftet: psykolog Jørn Greve, pædagogisk konsulent Pia Guttorm, ergonomisk konsulent Inger Jordansen, pædagogisk konsulent Bente Maribo, konsulent Erik Mørk Pedersen, forstander Karsten Torst Pedersen, psykolog Marianne Sommer, konsulent Agnete Svendsen.

Det er ministeriets håb, at hæftet kan være til støtte for det praktiske arbejde i skolens hverdag, men også at det vil kunne inspirere til fortsat udvikling og kvalificering af skolens indsats over for elever med særlige behov.

Susanne T. Gruno
Konst. direktør
/Erik Thorsen
Konst. kontorchef

[Billede: Her ses to særdeles glade drenge, der sidder sammen foran en computer.]

 

Denne side indgår i publikationen "Undervisning af børn med bevægelsesvanskeligheder" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top