Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indledning





Undervisning af børn med bevægelsesvanskeligheder

Dette temahæfte om undervisning af børn med bevægelsesvanskeligheder er rettet mod skolen og er en introduktion til de udfordringer, skolen møder, når den modtager elever med bevægelsesvanskeligheder og skal have disse til at indgå i klassens og skolens liv.

Børn med bevægelsesvanskeligheder udgør en bred og forskelligartet gruppe, som undervises i såvel almindelige klasser som i undervisningscentre og på specialskoler, men uanset hvor undervisningen finder sted, kræver den både en viden om handicappets særlige forhold og om det perspektiv, at eleven har sine individuelle forudsætninger i forhold til skolens undervisning.

Det er således nødvendigt for skolen at vide noget konkret om, hvad det betyder for en elev at have bevægelsesvanskeligheder, og hvad der konkret kan gøres for at kompensere for og tage hensyn til dette. Samtidig skal skolen være i stand til at se eleven med bevægelsesvanskeligheder som enhver anden elev med sine særlige forudsætninger.

Alle børn har behov for at være en del af en sammenhæng og føle, at de hører til og kan bidrage til helheden. Børn med bevægelsesvanskeligheder kan i mange situationer have svært ved at føle sig som en del af en gruppe. I skolen er det derfor vigtigt, at undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at børn med særlige behov medtænkes i både undervisningsmæssige og sociale sammenhænge.

Konsekvenserne af bevægelsesvanskeligheder afhænger - ud over arten og graden af vanskelighederne - af barnets personlige, faglige og kommunikative potentialer samt evne og vilje til selv at tage ansvaret for - og medvirke til - at kompensere for følgerne af vanskelighederne. Dertil kommer andre forhold, som forældreønsker og -holdninger, undervisningens tilrettelæggelse, lærerengagement, kammerater osv.

Idrætsundervisningen udgør en særlig udfordring for elever med bevægelsesvanskeligheder. Dette emne er behandlet i temahæfte nr. 17 udsendt af Undervisningsministeriet i 1996. Idrætsundervisningen omtales derfor kun sporadisk i denne udgivelse.

En del af børnene med bevægelsesvanskeligheder har flere handicap. Typisk går der i amternes centerklasser eller specialskoler en del med bevægelsesvanskeligheder/psykisk udviklingshæmmede. Disse børns individuelle forudsætninger er meget forskellige, og beskrivelsen af deres undervisningsbehov kræver en tværfaglighed, som repræsenterer viden om de forskellige handicap og kombinationerne af disse.

Disse forhold er beskrevet i dette temahæfte, men der henvises i øvrigt til temahæfte nr. 16: Skolen og specialundervisningen - om at lave individuelle undervisningsplaner.

Bevægelsesvanskeligheder omfatter i dette temahæfte en bred vifte af meget forskelligartede vanskeligheder. De mange typer og grader af bevægelsesvanskeligheder kan være forårsaget af medfødte misdannelser, af erhvervede skader, af muskel- og ledsygdomme og af lidelser i hjernen og i det øvrige nervesystem. Graden af et handicap behøver ikke at være konstant, men er blandt andet afhængig af den løbende behandling, træning og undervisning.

[Billede: Her ses en pige, der sidder i et klasseværelse i sin kørestol. Foran sig har hun nogle papirer liggende.]

 

Denne side indgår i publikationen "Undervisning af børn med bevægelsesvanskeligheder" som kapitel 1 af 9
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top