Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Ud af skolen





Alle unge, der forlader folkeskolen, har krav på vejledning og rådgivning i mindst 2 år efter undervisningspligtens ophør.

De enkelte unges behov for vejledning varierer naturligvis, men for en stor dels vedkommende synes de almindelige vejledningsmuligheder at være tilstrækkelige.

Der er imidlertid grupper af unge, som har brug for en mere omfattende og personligt tilrettelagt støtte, hvor vejledningen om de fremtidige muligheder tilpasses den enkelte, og hvor der suppleres med en rådgivning af mere socialpsykologisk karakter. Disse unge har brug for kontinuitet i vejledningsforløbet, så det bør være den samme person, der følger barnet i hele overgangsfasen.

Denne fase begynder allerede nogle år før skolegangens ophør og slutter ikke, før den unge er godt i gang med en ungdomsuddannelse eller har opnået et andet tilfredsstillende ståsted i voksenlivet. Der kan være flere fagpersoner involverede i denne vejledning. Det er derfor nødvendigt, at der samarbejdes i disse tilfælde.

Kuratorvirksomhed

(Kuratoren er skolekonsulent og indgår som en del af det tværfaglige team ved pædagogisk-psykologisk rådgivning).

I ca. halvdelen af landets kommuner er der oprettet stillinger som skolekonsulent for kuratorvirksomhed. Denne særlige form for specialpædagogisk bistand omfatter individuel vejledning og rådgivning til unge med særlige vanskeligheder, hvilket betyder, at elever med bevægelsesvanskeligheder også vil have muligheder for at benytte sig af denne særlige støtte. Hensigten med denne specialpædagogiske bistand er, at alle unge får mulighed for at udnytte deres erhvervsevne bedst muligt samt får orientering om mulighed for yderligere uddannelse. Kuratorvirksomhedens indhold kan i det væsentligste opridses i følgende punkter:

  • at yde elever i de ældste specialklasser og andre elever med særlige behov og deres hjem vejledning og rådgivning om beskæftigelses- og uddannelsesmæssige forhold
  • at yde individuel vejledning og rådgivning til elever, der ved skolegangens ophør stadig har behov for specialpædagogisk bistand
  • at give uddannelses- og erhvervsorientering, og arrangere erhvervs- og arbejdspraktik, virksomhedsbesøg mv.
  • at samarbejde med klasselærer, PPR, den kommunale læge og skolesundhedstjenesten, den kommunale ungdomsvejledning, efterskoler, erhvervsskoler, arbejdspladser, arbejdsformidling, social- og sundhedsforvaltning m.fl. med henblik på støtte.

Denne side indgår i publikationen "Undervisning af børn med bevægelsesvanskeligheder" som kapitel 8 af 9
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top