INDHOLDSFORTEGNELSE
Forord
Resume
1. Regelgrundlaget
1.1 Danskundervisningsloven
1.2 Integrationsloven
1.2.1 Særligt om undladelse af tilbud og nedsættelse af
introduktionsydelse samt flytning
1.3 Lov om aktiv socialpolitik
1.4 Lov om aktiv arbejdsmarkedspolitik
1.5 Lov om specialundervisning og læsekurser for voksne
2. Introduktionsprogrammets tre elementer
2.1 Samarbejde om introduktionsprogrammet
2.2 Fleksibel organisering og finansieringen af
introduktionsprogrammet
2.2.1 Fleksibel organisering
2.2.2 introduktionsprogrammets, herunder danskundervisningens
finansiering
2.3 Danskundervisning
2.3.1 Henvisning, visitation og optagelse
2.3.2 Mål, indhold, tilrettelæggelse og fravær
2.3.3 Løbende vurdering af dansksprogligt standpunkt og afsluttende
sprogprøver
2.3.4 Sprogcentre og sprogcenterråd
2.4 Kursus i samfundsforståelse
2.5 Aktivering
2.5.1 Aktiveringstilbud og forudsætninger for deres anvendelse
2.5.2 Forskellige aktører i aktiveringsindsatsen og afvejning af
forskelligartede hensyn
3. Handlingsplan og vejledning
3.1 Handlingsplanen
3.1.1 Handlingsplanens formål
3.1.2 Samarbejde om handlingsplanen
3.1.3 Handlingsplanens forudsætninger og indhold
3.1.4 Løbende justering af handlingsplanen
3.1.5 Anerkendelse af kvalifikationer, merit og kompetenceafklaring
3.2 Vejledning
3.2.1 Vejledning gennemført af kommuner, sprogcentre og andre
uddannelsesinstitutioner
3.2.2 Vejledning som led i aktivering
4. Samspillet mellem introduktionsprogrammets tre delelementer
4.1 Hvad introduktionsprogrammets tre delelementer kan
bidrage med
4.1.1 Forudsætninger for at lære dansk
4.1.2 Aktiveringens force i samspillet
4.1.3 Danskundervisningens force i samspillet
4.2 Kombinerede forløb, tilrettelæggelsesformer og
kombinationsmuligheder
4.2.1 Modeller for tilrettelæggelse af kombinerede forløb
4.2.2 Generelle kombinationsmuligheder
4.2.3 Kombinationsmuligheder afhængig af individuelle
forudsætninger
5. Konkrete eksempler på tilrettelæggelse af
introduktionsforløb, der kombinerer danskundervisning, aktivering og kursus i
samfundsforståelse m.v.
5.1. Eksempler på kommunal organisering af
introduktionsprogrammet
5.1.1. Modulopbygget introduktionsprogram i Aalborg Kommune
5.1.2. Fælles kommunalt introduktionsprogram i Hedensted og
Juelsminde Kommuner med særlig vægt på afdækning af udlændinges forudsætninger og
behov
5.1.3. Fynsk tværkommunal integrationsindsats med kombination af
danskundervisning og anden undervisning i en tidlig fase
5.1.4. Introduktionsprogram for udlændinge i Fredericia Kommune
5.1.5. Et akut og et langsigtet beredskab i Ballerup Kommune
5.1.6. Familiebaseret danskundervisning i eget hjem i Søllerød
Kommune inden start på sprogcentret
5.1.7. En vifte af kombinerede tilbud til børn, unge og voksne i
Helsingør Kommune i den tidlige integrationsfase
5.2. Sprogcentret som entreprenør for kombinerede forløb
5.2.1. Danskundervisning ved Vejle-Fredericia Sprogcenter og
introducerende sprogkurser
5.2.2. Holstebro Sprogcenter som entreprenør for et tværkommunalt
introduktionsprogram
5.2.3. Supplerende voksenundervisning i kombination med
danskundervisning på Dansk Flygtningehjælps Sprogcenter i Odense
5.2.4. Heldagstilbud på Århus Kommunes Sprogcenter
5.2.5. Danskundervisning, praktik og vejledning på spor 2, trin 2
ved FOF Herning Sprogcenter
5.3. Danskundervisning kombineret med beskæftigelse og praktik
5.3.1. Danskere og udlændinge på samme værksted i Herning
5.3.2. Kulturkælderen i Randers
5.3.3. Dansk på arbejdspladser i Midt- og Vestjylland
5.3.4. Danskundervisning i tilknytning til arbejdsplads i
Nordsjælland
5.3.5. Fælles introduktion for nye udenlandske og danske
medarbejdere på fabrik i Østjylland
5.3.6. Balturist, et praktisk servicebureau for foreninger i
Ballerup
5.4. Danskundervisning kombineret med kurser på folkehøjskoler og
daghøjskoler
5.4.1. Samfundskendskab på folkehøjskole i Askov og Søndre
Felding
5.4.2. Sprogcenter og daghøjskole i Næstved
5.4.3. Dansk på daghøjskole efter den grundlæggende
danskundervisning i Århus
5.5. Introduktionsforløb for målgrupper med særlige behov
5.5.1. Danskundervisning og aktivering af flygtningekvinder i
Helsingør
5.5.2. Danskundervisning, vejledning og fritidsaktiviteter for
kvinder med små børn i Kolding
5.5.3. Rehabiliteringstilbud til traumatiserede udlændinge
5.5.4. Ungdomsafdeling af Aalborg Sprogcenter
5.5.5. Tosprogede unge på ungdomsskole i Vejle
Bilag:
1: Lov- og regeloversigt
2: Integrationsloven og lov om aktiv socialpolitik - en sammenlignende
oversigt
3: Undervisningsmodellen for dansk som andetsprog
4: Sprogcentrenes indberetningsskema vedr. dansksprogligt standpunkt
5: Henvisningsskema for optagelse på sprogcenter
6: Beskrivelse af de særligt tilrettelagte uddannelsesaktiviteter efter
integrationslovens § 23 stk. 2, pkt. 3
7: Litteratur
Denne side indgår i
publikationen "Danskundervisning og aktivering i samspil" som
indhold
© Undervisningsministeriet 2000
|