Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDHOLDSFORTEGNELSE





Forord

Resume

1. Regelgrundlaget
1.1 Danskundervisningsloven
1.2 Integrationsloven
1.2.1 Særligt om undladelse af tilbud og nedsættelse af introduktionsydelse samt flytning
1.3 Lov om aktiv socialpolitik
1.4 Lov om aktiv arbejdsmarkedspolitik
1.5 Lov om specialundervisning og læsekurser for voksne

2. Introduktionsprogrammets tre elementer
2.1 Samarbejde om introduktionsprogrammet
2.2 Fleksibel organisering og finansieringen af introduktionsprogrammet
2.2.1 Fleksibel organisering
2.2.2 introduktionsprogrammets, herunder danskundervisningens finansiering
2.3 Danskundervisning
2.3.1 Henvisning, visitation og optagelse
2.3.2 Mål, indhold, tilrettelæggelse og fravær
2.3.3 Løbende vurdering af dansksprogligt standpunkt og afsluttende sprogprøver
2.3.4 Sprogcentre og sprogcenterråd
2.4 Kursus i samfundsforståelse
2.5 Aktivering
2.5.1 Aktiveringstilbud og forudsætninger for deres anvendelse
2.5.2 Forskellige aktører i aktiveringsindsatsen og afvejning af forskelligartede hensyn

3. Handlingsplan og vejledning
3.1 Handlingsplanen
3.1.1 Handlingsplanens formål
3.1.2 Samarbejde om handlingsplanen
3.1.3 Handlingsplanens forudsætninger og indhold
3.1.4 Løbende justering af handlingsplanen
3.1.5 Anerkendelse af kvalifikationer, merit og kompetenceafklaring
3.2 Vejledning
3.2.1 Vejledning gennemført af kommuner, sprogcentre og andre uddannelsesinstitutioner
3.2.2 Vejledning som led i aktivering

4. Samspillet mellem introduktionsprogrammets tre delelementer
4.1 Hvad introduktionsprogrammets tre delelementer kan bidrage med
4.1.1 Forudsætninger for at lære dansk
4.1.2 Aktiveringens force i samspillet
4.1.3 Danskundervisningens force i samspillet
4.2 Kombinerede forløb, tilrettelæggelsesformer og kombinationsmuligheder
4.2.1 Modeller for tilrettelæggelse af kombinerede forløb
4.2.2 Generelle kombinationsmuligheder
4.2.3 Kombinationsmuligheder afhængig af individuelle forudsætninger

5. Konkrete eksempler på tilrettelæggelse af introduktionsforløb, der kombinerer danskundervisning, aktivering og kursus i samfundsforståelse m.v.
5.1. Eksempler på kommunal organisering af introduktionsprogrammet
5.1.1. Modulopbygget introduktionsprogram i Aalborg Kommune
5.1.2. Fælles kommunalt introduktionsprogram i Hedensted og Juelsminde Kommuner med særlig vægt på afdækning af udlændinges forudsætninger og behov
5.1.3. Fynsk tværkommunal integrationsindsats med kombination af danskundervisning og anden undervisning i en tidlig fase
5.1.4. Introduktionsprogram for udlændinge i Fredericia Kommune
5.1.5. Et akut og et langsigtet beredskab i Ballerup Kommune
5.1.6. Familiebaseret danskundervisning i eget hjem i Søllerød Kommune inden start på sprogcentret
5.1.7. En vifte af kombinerede tilbud til børn, unge og voksne i Helsingør Kommune i den tidlige integrationsfase
5.2. Sprogcentret som entreprenør for kombinerede forløb
5.2.1. Danskundervisning ved Vejle-Fredericia Sprogcenter og introducerende sprogkurser
5.2.2. Holstebro Sprogcenter som entreprenør for et tværkommunalt introduktionsprogram
5.2.3. Supplerende voksenundervisning i kombination med danskundervisning på Dansk Flygtningehjælps Sprogcenter i Odense
5.2.4. Heldagstilbud på Århus Kommunes Sprogcenter
5.2.5. Danskundervisning, praktik og vejledning på spor 2, trin 2 ved FOF Herning Sprogcenter
5.3. Danskundervisning kombineret med beskæftigelse og praktik
5.3.1. Danskere og udlændinge på samme værksted i Herning
5.3.2. Kulturkælderen i Randers
5.3.3. Dansk på arbejdspladser i Midt- og Vestjylland
5.3.4. Danskundervisning i tilknytning til arbejdsplads i Nordsjælland
5.3.5. Fælles introduktion for nye udenlandske og danske medarbejdere på fabrik i Østjylland
5.3.6. Balturist, et praktisk servicebureau for foreninger i Ballerup
5.4. Danskundervisning kombineret med kurser på folkehøjskoler og daghøjskoler
5.4.1. Samfundskendskab på folkehøjskole i Askov og Søndre Felding
5.4.2. Sprogcenter og daghøjskole i Næstved
5.4.3. Dansk på daghøjskole efter den grundlæggende danskundervisning i Århus
5.5. Introduktionsforløb for målgrupper med særlige behov
5.5.1. Danskundervisning og aktivering af flygtningekvinder i Helsingør
5.5.2. Danskundervisning, vejledning og fritidsaktiviteter for kvinder med små børn i Kolding
5.5.3. Rehabiliteringstilbud til traumatiserede udlændinge
5.5.4. Ungdomsafdeling af Aalborg Sprogcenter
5.5.5. Tosprogede unge på ungdomsskole i Vejle

Bilag:

1: Lov- og regeloversigt
2: Integrationsloven og lov om aktiv socialpolitik - en sammenlignende oversigt
3: Undervisningsmodellen for dansk som andetsprog
4: Sprogcentrenes indberetningsskema vedr. dansksprogligt standpunkt
5: Henvisningsskema for optagelse på sprogcenter
6: Beskrivelse af de særligt tilrettelagte uddannelsesaktiviteter efter integrationslovens § 23 stk. 2, pkt. 3
7: Litteratur

Denne side indgår i publikationen "Danskundervisning og aktivering i samspil" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top