![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Resume
I kapitel 1 gennemgås Undervisningsministeriets og Indenrigsministeriets
regelgrundlag for danskundervisning, aktivering og kursus i samfundsforståelse. I kapitel 2 beskrives indholdet i introduktionsprogrammets tre elementer: Danskundervisning, kursus i samfundsforståelse og aktivering. Indledningsvis beskrives samarbejdet omkring introduktionsprogrammets tilrettelæggelse og gennemførelse samt den fleksible organisering og finansieringen af introduktionsprogrammet. I kapitel 3 redegøres for udarbejdelse af den individuelle handlingsplan samt
vejledningsforpligtelser. I kapitlets første del redegøres der for samarbejdet om
handlingsplanen, dens forudsætninger, formål og indhold samt løbende justering.
Endvidere beskrives behovet for afklaring af udlændinges medbragte kvalifikationer i
tilknytning til handlingsplanens udarbejdelse. I anden del beskrives kommuners,
sprogcentres og andre uddannelsesinstitutioners vejledningsforpligtelse. I kapitel 4 beskrives samspillet mellem introduktionsprogrammets tre delelementer: Danskundervisning, kursus i samfundsforståelse og aktivering. Der redegøres indledningsvis for, hvad de enkelte dele i særlig grad kan bidrage med. En række modeller for kombinerede forløb beskrives. Der redegøres også for såvel generelle kombinationsmuligheder som kombinationsmuligheder, der er afhængige af den enkelte udlændings individuelle forudsætninger. Kapitel 5 er at betragte som et idékatalog ud fra konkrete eksempler på organisering, tilrettelæggelse og gennemførelse af introduktionsprogrammets enkelte dele. Det indledes med en række eksempler på kommunal organisering fulgt af eksempler på kombinerede forløb, hvor sprogcentret er hovedansvarlig for tilrettelæggelse og gennemførelse. Herefter følger eksempler på, hvorledes danskundervisningen kan kombineres med
beskæftigelse og praktik samt kursusvirksomhed på folkehøjskoler og daghøjskoler.
Endelig fremdrages nogle eksempler på kombinerede forløb for målgrupper med særlige
behov (kvinder, traumatiserede og unge 18-25årige).
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |