 |
 |
Bilag 2: Integrationsloven og lov om aktiv socialpolitik - en
sammenlignende oversigt
Skemaet på de følgende sider sammenfatter bestemmelser i Lov om integration af
udlændinge i Danmark og Lov om aktiv socialpolitik, som er lovgrundlaget for såvel de
kommunale sagsbehandlere som sprogcentrene ved tilrettelæggelse af samspillet mellem
aktivering og danskundervisning.
|
Lov om integration
af udlændinge i Danmark (l. nr. 474 af 1. juli 1998 som ændret ved l. nr. 57 af 25.
januar 2000) |
Lov om
aktiv socialpolitik (LBK nr. 707 af 29. september 1998 med senere ændringer) |
Lovens formål: |
Lovens formål (§ 1) er, at: - bidrage
til, at nyankomne udlændinge sikres mulighed for deltagelse på lige fod med andre
borgere i samfundets politiske, økonomiske, arbejdsmæssige, sociale, religiøse og
kulturelle liv, - bidrage til, at nyankomne udlændinge hurtigt bliver selvforsørgende,
og - bibringe den enkelte udlænding en forståelse for det danske samfunds grundlæggende
værdier og normer. |
Lovens formål (§ 1) er - at
forebygge, at personer, der har eller kan få vanskeligheder ved at fastholde et arbejde,
får behov for hjælp til forsørgelse, og - at skabe et økonomisk sikkerhedsnet for
enhver, som ikke på anden måde kan skaffe det nødvendige til sig selv og sin familie
(stk. 1). Formålet med at give hjælp til forsørgelse er at sætte modtageren i stand
til at klare sig selv. Modtageren og ægtefællen skal derfor efter evne udnytte og
udvikle deres arbejdsevne, herunder ved at tage imod tilbud om arbejde eller aktivering
(stk. 2). Modtageren skal ud fra sine behov og forudsætninger have mulighed for
indflydelse og medansvar ved tilrettelæggelsen af hjælpen (stk. 3). |
|
Introduktionsprogram |
Aktivering |
Revalidering |
Personkreds |
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et
introduktionsprogram til udlændinge, der på tidspunktet for kommunalbestyrelsens
overtagelse af ansvaret er fyldt 18 år. Mindreårige uledsagede flygtningebørn under 18
år med opholdstilladelse efter udlændingeslovens § 7 eller 9, stk. 2 nr. 4, kan
tilbydes introduktionsprogram (§16, stk. 1 og 5). Introduktionsprogrammet omfatter for
alle danskundervisning (§§ 21 og 22) og kursus i samfundsforståelse (§ 20).
Udlændinge, som modtager introduktionsydelse, herunder den særlige ydelse efter § 27a,
stk 1, skal af kommunalbestyrelsen tilbydes aktivering (§§ 23 og 24).
Udlændinge, som opfylder betingelserne herfor, kan modtage hjælp efter kapitel 6 og 7
i lov om aktiv socialpolitik i stedet for introduktionsprogram (§ 16, stk. 6) |
Kommunen tilbyder aktivering eller andre
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger til personer, der modtager kontanthjælp, jf.
§§ 11 og 13 (§ 16, stk. 1 og 2). |
Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter
og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen
fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed
for at forsørge sig selv og sin familie forbedres (§ 46, stk. 1). Kommunen giver tilbud
om revalidering, når erhvervsrettede aktiviteter efter denne eller anden lovgivning ikke
er tilstrækkelige til, at den pågældende kan klare sig selv (§ 46, stk. 2). |
Tidspunkt for tilbud |
Introduktionsprogrammet skal påbegyndes
senest en måned efter, at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for en udlænding
(§ 16, stk. 3). |
Under 30 år: Tilbud om aktivering senest
efter en sammenhængende periode med 13 ugers kontanthjælp (§ 20, stk. 1). Nyt tilbud
om aktivering skal gives, når de pågældende igen har modtaget kontanthjælp i en
sammenhængende periode på 3 måneder (§ 24). Fyldt 30 år: Tilbud om aktivering
senest efter en sammenhængende periode med 12 måneders kontanthjælp (§ 21). |
Efter lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område skal kommunen hurtigst muligt og senest 8 uger
efter første udbetaling af løbende hjælp vurdere, om hjælp efter kapitel 4
(kontanthjælp) er tilstrækkelig til, at modtageren kan klare sig selv. Vurderer
kommunen, at dette ikke er tilfældet, skal den så vidt muligt give andre egnede tilbud
(§ 8). |
Varighed og omfang |
Varighed: Introduktionsprogrammet
har en varighed på tre år efter, at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for en
udlænding (§ 16, stk. 4). Omfang: Det fulde introduktionsprogram for
udlændinge, der tilbydes aktivering, i medfør af § 23 skal have et omfang af
gennemsnitligt mindst 30 timer pr. uge (§ 17).
Kommunalbestyrelsen kan undlade at tilbyde en udlænding deltagelse i henholdsvis
kursus om samfundsforståelse og danskundervisning, når den pågældende skønnes at have
tilstrækkelig viden om ennet eller danskkundskaber, og eller når ganske særlige grunde
taler herfor (§ 20, stk.
2 og § 21, stk. 4).
Kommunalbestyrelsen kan helt eller delvis undlade at tilbyde en udlænding deltagelse i
aktivering, når ganske særlige grunde taler derfor (§ 23, stk. 8). |
Under 30 år med ledighed som problem:
Varighed: Tilbud på 18 måneder. For personer, der har en uddannelse, der berettiger
til optagelse i en akasse, skal tilbuddet være på 6 måneder (§ 20, stk. 2). Omfang:
Tilbuddet efter stk. 2 skal have et sådant omfang, at aktiveringen sammen med evt.
ustøttet deltidsarbejde er på mindst 30 timer om ugen (§ 20, stk. 3).
Under 30 år med problemer ud over ledighed: Varighed: Tilbudet skal
være på 18 måneder.
Omfang: Kommunen fastsætter det ugentlige timetal (§ 20, stk. 4).
Fyldt 30 år: Varighed og omfang: Kommunen fastsætter varighed og det ugentlige
timetal (§ 21). |
Kommunen skal tilrettelægge en
revalidering, herunder en forrevalidering, således at den kan gennemføres på så kort
tid som muligt, og således at revalidendens behov tilgodeses. Kommunen kan højst
planlægge en revalideringsydelse i 5 år (§ 49, st. 1).
Kommunen kan under særlige forhold forlænge den fastsatte tid for revalidering eller
planlægge en revalidering, hvor revalidenden får revalideringsydelse i mere end 5 år
(§ 49, stk. 2 og § 56). |
Friperiode |
Såfremt aktiveringen har en
sammenhængende varighed på 12 måneder eller derover, skal der indlægges en friperiode
på en måned, således at aktiveringen ikke overstiger 11 måneder inden for en 12
måneders periode (§ 24, stk. 1). |
Der skal indlægges en friperiode på 1
måned, således at aktivering ikke overstiger 11 måneder inden for en 12 måneders
periode (§ 23). |
|
Handlingsplan |
Kommunalbestyrelsen skal inden en måned
efter at have overtaget ansvaret for en udlænding omfattet af § 16 i samarbejde med den
pågældende udarbejde en individuel handlingsplan (§ 19, stk. 1). Handlingsplanen kan
indeholde tilbud enten i form af introduktionsprogram (§16, stk. 2) eller efter kapitel 6
og 7 i lov om aktiv socialpolitik (§16, stk. 6).
Handlingsplanen skal udarbejdes på grundlag af en vurdering af den enkelte udlændings
individuelle færdigheder og forudsætninger og målrettet sigte mod den enkelte
udlændings introduktion på arbejdsmarkedet eller mod en uddannelse (§ 19, stk. 2).
Tidspunktet for påbegyndelse af aktivering fastsættes så vidt muligt i forbindelse
med handlingsplanen (bek. nr 58 af 25. januar 2000, § 3).
Handlingsplanen kan konstatere, at introduktionsprogrammet udskydes (jf. ovenfor),
f.eks. for torturofre, stærkt traumatiserede flygtninge og andre, der som følge af
psykiske eller fysiske lidelser ikke straks kan påbegynde det almindelige
introduktionsprogram (bemærkninger til lovforslag). |
Kommunen kan ved aktivering lave en
skriftlig plan, når den skønner, det vil fremme en sammenhængende indsats. Planen skal
ud fra personens egne ønsker og forudsætninger beskrive mål for arbejde eller
uddannelse og fastlægge de aktiviteter, der kan føre frem til målet. Er arbejde eller
uddannelse ikke for tiden et realistisk mål, kan planen gå ud på at stabilisere og
forbedre personens almindelige livssituation (§ 9, stk. 1). Det er bl.a. en betingelse
for at deltage i voksen- eller efteruddannelse (§16, stk. 2, 7 pkt.), at uddannelsen
indgår i en skriftlig plan efter § 9, stk. 1 (§ 19, stk. 1). |
Kommunen skal lave en erhvervsplan for en
person, der modtager hjælp til revalidering (§ 9, stk. 2 og § 50). Kommunen
udarbejder i samarbejde med revalidenden en erhvervsplan, når det erhvervsmæssige sigte
er afklaret for den pågældende. Planen skal angive mål, tidsrammer og indhold (§ 50,
stk. 1).
Erhvervsplanen skal indeholde en beskrivelse af de enkelte elementer i forløbet.
Planen skal være realistisk med hensyn til revalidendens forudsætninger, evner og
interesser samt muligheder for optagelse på en uddannelse og for endelig erhvervsmæssig
placering (§ 50, stk. 3).
Kommunen skal revidere erhvervsplanen, når individuelle eller generelle betingelser
for at gennemføre den ændrer sig (§ 50, stk. 4). |
Art af tilbud |
Det fulde introduktionsprogram omfatter
danskundervisning, kursus i samfundsforståelse samt aktivering (jf. ovenfor) Aktivering
kan bestå i en eller flere af følgende aktiviteter: 1) kortvarige vejlednings- og
introduktionsprogrammer 2) jobrotation, jobtræning med løntilskud, virksomhedspraktik
(individuel jobtræning og følordning)
3) særligt tilrettelagte uddannelsesaktiviteter
4) særligt tilrettelagte aktiverende forløb
5) frivillige og ulønnede aktiviteter
6) voksen- eller efteruddannelse (§ 23, stk. 2).Andre aktivitetstyper, som ikke
umiddelbart falder ind under bestemmelserne i bekendtgørelsens opregning af
aktivitetstyper, kan i særlige tilfælde godkendes af indenrigsministeren som værende
omfattet af integrationslovens § 23 (bek. nr. 58 af 25. januar 2000, § 12.). |
Kommunen tilbyder aktivering eller andre
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger (§ 16, stk. 1) Aktivering kan efter § 16, stk.
2 omfatte en eller flere af følgende aktiviteter: 1) Kortvarige vejlednings- og
introduktionsprogrammer
2) Jobtræning med løntilskud
3) Individuel jobtræning
4) Særligt tilrettelagte uddannelsesaktiviteter
5) Særlige tilrettelagte aktiverende forløb
6) Frivillige og ulønnede aktiviteter
7) Voksen- eller efteruddannelse
8) Ordninger om jobrotation.
Suppleres med danskundervisning efter ændring af Socialministeriets bekendtgørelse
som opfølgning på regeringens handlingsplan om bedre integration.
Andre former for beskæftigelsesfremmende foranstaltninger kan f.eks. være
undervisning i dansk efter L nr. 487 (Socialministeriets vejledning nr. 39 af 5.3.1998,
kapitel 5.2.11 (pkt. 207). |
En revalidering kan efter § 47, stk. 2
bl.a. bestå af en eller flere af følgende aktiviteter:
1) Arbejdsprøvning
2) Erhvervsmodnende eller afklarende aktiviteter
3) Uddannelse
4) Optræning hos private eller offentlige arbejdsgivere
5) Hjælp til selvstændig virksomhed Erhvervsplanen kan efter § 50, stk. 2 indeholde en
eller flere af følgende elementer
1) Arbejdsprøvning
2) Optræning
3) Nødvendig forberedende undervisning
4) Kurser og projekter
5) Uddannelse. |
Lov om undervisning i dansk som andetsprog
for voksne udlændinge m.fl. og sprogcentre (L nr. 487 af 1. juli 1998) |
Formålet med undervisning i
dansk som andetsprog er, at voksne udlændinge på baggrund af deres sproglige og
kulturelle forudsætninger tilegner sig viden om og færdigheder i at forstå og anvende
dansk. Undervisningen skal fremme deltagernes aktive brug af dansk sprog, og den skal
udvikle deres bevidsthed om dansk kultur og herigennem medvirke til, at de kan fungere i
det danske samfund ( L 487, §1, stk. 1). Undervisningen skal give deltagerne mulighed
for at opnå almene forudsætninger for fortsat uddannelse og almene kundskaber og
færdigheder, som er relevante i forhold til arbejdslivet, og som styrker deltagernes
aktive medvirken i det danske samfund (L nr. 487, § 2, stk. 2).
Kommunalbestyrelsen tilbyder voksne udlændinge undervisning i dansk som andet sprog
(§1, stk. 1). Tilbudet om gratis danskundervisning omfatter udlændinge over 18 år,
folkeregistreret i kommunen og som ikke har opnået tilstrækkelige forudsætninger til at
kunne fungere som borgere, i beskæftigelse eller i fortsat uddannelse. Dvs. turister og
asylansøgere er ikke omfattet (§ 2, stk. 2). Udlændinge under 18 år kan også i visse
tilfælde deltage (§ 2, stk. 3). Undervisningsministeren kan sidestille danske
statsborgere med udlændinge, når de af særlige grunde ikke behersker det danske sprog i
et sådant omfang, at de kan fungere i det danske samfund. Det omfatter herboende
grønlændere over 18 år samt hjemvendte udlandsdanskere over 18 år og deres eventuelle
voksne børn (§ 2, stk. 4).
Andre (ikke omfattet af § 2, stk. 2 og 4) kan deltage mod betaling (§ 2, stk. 5).
Målgruppen skal udvides med tosprogede med dansk statsborgerskab. |
Danskundervisning som del af lov om
integration (L nr. 474) og lov om aktiv socialpolitik (lbk nr. 707). |
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
danskundervisning, som en del af det 3-årige introduktionsprogram (L nr. 474, §16, stk.
2 og L nr. 487, § 5, stk. 2). Kommunalbestyrelsen skal tilbyde særligt tilrettelagt
danskundervisning til udlændinge, der har behov derfor, og som på grund af påbegyndt
beskæftigelse eller uddannelse ikke kan følge det ellers tilbudte
danskundervisningsforløb (L nr. 474, § 22). |
Danskundervisning kan efter ændring af
Socialministeriets bekendtgørelse som opfølgning på regeringens handlingsplan for bedre
integration af februar 2000 indgå som tilbud om aktivering efter § 16, stk. 2. |
Danskundervisning efter
danskundervisningsloven kan i lighed med anden undervisning indgå som en del af
revalideringsforløbet. |
Særlige regler om danskundervisning |
Personer, der er omfattet af lov om
integration af udlændinge i Danmark, skal kunne påbegynde undervisningstilbud senest en
måned efter, at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for den pågældende
udlænding og gennemføres i overensstemmelse med den handlingsplan, der udarbejdes for
den enkeltes introduktionsprogram (L nr. 487, § 5, stk. 2). For personer, der er
omfattet af lov om integration af udlændinge i Danmark, udstedes i forbindelse med
undervisningens afslutning et bevis for aktiv deltagelse til de udlændinge, der opfylder
betingelserne herfor (L nr. 487, § 7, stk. 6).
Et sprogcenter kan forud for almindelig holdstart tilbyde særlige introducerende
undervisningsforløb på indtil tre måneders varighed (bek. nr. 941, § 15, stk. 1). |
Der gælder danskundervisningslovens
generelle bestemmelser, dvs. at danskundervisning skal kunne påbegyndes senest tre
måneder efter, at der er ansøgt herom (L. nr. 487, § 5, stk. 1). Kursister, der ikke
er omfattet af integrationsloven, kan deltage i de særlige introducerende
undervisningsforløb i en periode på højst tre måneder (Bek. nr. 941, § 15, stk. 4). |
Der gælder danskundervisningsloven
generelle bestemmelser, dvs. at danskundervisning skal kunne påbegyndes senest tre
måneder efter, at der er ansøgt herom (L nr. 487, § 5, stk. 1). Kursister, der ikke
er omfattet af integrationsloven, kan deltage i de særlige introducerende
undervisningsforløb i en periode på højst tre måneder (bek. nr. 941, § 15, stk. 4). |
Danskundervisning i kombination med andre
voksenunder- visnings tilbud, aktiveringstilbud, prak tikophold |
Danskundervisning kan
kombineres med andre voksenundervisningstilbud, aktiveringstilbud, praktikophold m.v. i
henhold til anden lovgivning (L nr. 487, § 6, stk. 4). Sprogundervisningen
tilrettelægges fleksibelt såvel tidsmæssigt som geografisk med henblik på at tilgodese
mulighederne for at kombinere undervisning med beskæftigelse, uddannelse eller aktivering
i henhold til integrationsloven, lov om aktiv socialpolitik eller lov om en aktiv
arbejdsmarkedspolitik (bek. nr. 941, § 6, stk. 1).
Sprogundervisningens kombination med den øvrige integrationsindsats eller aktivering,
tilrettelægges efter aftale mellem sprogcentret og den integrations- eller
aktiveringsansvarlige kommune eller AF, som en del af den handlingsplan eller eventuelle
anden plan, der udarbejdes efter reglerne i integrationsloven, lov om aktiv socialpolitik
eller lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik (bek. nr. 941, § 6, stk. 2).
Ved tilrettelæggelsen skal der tages hensyn til, at der i forbindelse med
sprogundervisningen forudsættes forberedelse fra kursistens side (bek. nr. 941, § 6,
stk. 3). |
Omfang af tilbud om undervisning i dansk |
Udgangspunktet er et ugentligt
minimum på 18 timer, dog 12 timer for spor 1- kursister. For kursister, omfattet af
introduktionsprogrammet, eller kursister, der deltager i sprogundervisningen, som led i
eller i kombination med aktivering, fastsætter bopælskommunen eller AF, i samarbejde med
sprogcen tret, varighed og omfang af sprogundervisningen i en handlingsplan eller i en
evt. anden plan (bek. nr. 941, § 8, stk. 5).
Kursister, der deltager i undervisningen som led i integration eller aktivering, skal
tilbydes undervisning i mindst 46 påbegyndte uger om året (bek. nr. 941, § 14, stk. 2) |
Omfanget af undervisningen på spor 1 er
mindst 12 undervisningslektioner om ugen og på spor 2 og 3 mindst 18
undervisningslektioner. Det ugentlige timetal kan under særlige forhold nedsættes (bek.
nr. 941, § 8, stk. 3). Omfattet af sprogcentrenes almindelige forpligtelse.
Sprogcentrene udbyder undervisning i mindst 42 påbegyndte uger om året (bek. nr. 941
§ 14, stk 1) |
Denne side indgår i
publikationen "Danskundervisning og aktivering i samspil" som
kapitel 7 af 12
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |