[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Indholdsfortegnelse

Forord
Pia Friberg

Bogens baggrund
Hans Cornelius

KAPITEL1: Voksenundervisningen og samfundet

  1. Undervisning af voksne versus voksenundervisning
    Ove Korsgaard
  2. Forskel på uddannelse til unge og til voksne ?
    Johan Fjord Jensen
  3. Kan uddannelse overhovedet betale sig ?
    Leif Hansen
  4. ‘Trofast’-kulturens bestandighed i moderne uddannelsestænkning
    Anne Retz Wessberg
KAPITEL2: Voksenundervisningens deltagere
  1. Fremtidens deltagere i voksenuddannelse
    Henning Jørgensen
  2. Livsvendingen
    Johan Fjord Jensen
  3. Hvad med Emma ? De 40-60 årige i voksenuddannelserne
    Johan Fjord Jensen
  4. Livet følger med i undervisningen ! Om voksnes læreprocesser
    Mette Iversen
  5. Øjemål. Om at iagttage og tolke deltagerforudsætninger
    Jens Ager Hansen
KAPITEL3: Udfordringer til voksenundervisere
  1. Når lærere skal lære - om lærerudvikling i en opbrudstid
    Kim Pedersen
  2. Fra konfektionsvarer til skræddersyede forløb - uddannelse for virksomheder
    Anne Larson
KAPITEL4: Voksendidaktikkens veje
  1. Planen med didaktikken - planen i didaktikken
    Anders Davidsen
  2. Fra undervisning til læring - et paradigmeskift
    Karin Svejgaard
  3. Projektarbejdets faldgruber
    Jens Tofteskov
KAPITEL5: IT-støttet fjernundervisning
  1. Om fjernundervisning i praksis
    Jan Bøgh
  2. Fokus på fjernundervisning
    Marianne Pedersen
KAPITEL6: Kollegial supervision
  1. Magtrelationer og faglige konstruktioner
    Katrin Hjort
  2. Om at gå på tre ben som voksenunderviser
    Thorleif Frøkjær
  3. Om tv-serien "Nye veje i voksenundervisningen"
    Christian Holtet
  4. Andre film og videoer
    Hans Cornelius
  5. Hjemmeside om voksenuddannelse
    Anne Slej Kristensen
Om forfatterne
Litteraturoversigt


Forsiden | Næste kapitel