[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Bogens baggrund

I midten af 1990'erne var voksenuddannelserne og folkeoplysningsområdet inde i en så eksplosionsagtig vækst, at det blev nødvendigt at gøre en ekstra indsats, for at lærersiden kunne holde trit med den søgning, der var til uddannelsesstederne. Der var ikke kun behov for at skaffe flere lærerkræfter, men det handlede i lige så høj grad om at opkvalificere de lærere, som allerede arbejdede med voksenundervisning.

I publikationen "Voksenuddannelse - Hvad sker der i Undervisningsministeriet ?"(august 1995) gjorde ministeriet status. I afsnittet 'Udbygning af voksenuddannelsesaktiviteten' konkluderede man: "Alt i alt er der et stigende behov for uddannelse af voksenundervisere".

Samme sted blev den netop etablerede 1-årige voksenunderviseruddannelse omtalt for første gang; en måned senere kom Bekendtgørelse nr.750 om Uddannelse af voksenundervisere, og samtidig blev den nye uddannelse udbudt under lov om åben uddannelse på de første uddannelsessteder. Den første egentlige voksenunderviseruddannelse var blevet en realitet.

I kølvandet på arbejdet med at udforme betænkningen opfordrede ministeren til, at søsætningen af den nye uddannelse blev fulgt op af andre initiativer - gerne i forskellige medieformer. Hensigten var at styrke og underbygge kvalificeringen af lærerkorpset gennem forskellige tiltag i samarbejde med andre institutioner.

Det første synlige resultat blev produktionen af et tv-program i et samarbejde mellem Undervisningsministeriet og Danmarks Radio/TV-Åben. I udsendelsen"På sporet af fremtiden" præsenteredes i foråret 1996 på begge DR's kanaler den nye voksenunderviseruddannelse.

Mulighederne for at gøre brug af den moderne informations- og kommunikationsteknologi skulle også undersøges. Det resulterede i første omgang i et udrednigsarbejde, som afsluttedes med en konference i TV-byen i april 1997.

Grupperinger blandt udbyderne af voksenunderviseruddannelsen - Danmarks Lærerhøjskole, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse og seminarierne - har efterfølgende udarbejdet koncepter til en IT-støttet fjernundervisning i deres eget regi. Et eksempel er beskrevet i Marianne Pedersens artikel "Fokus på fjernundervisning".

Sideløbende - og ikke mindst efter konferencen - har en arbejdsgruppe drøftet fjernsynets muligheder for at bidrage til kvalificeringen af voksenunderviserne. Udsendelserne skulle imidlertid ikke kun snævert rettes mod deltagerne i voksenunderviseruddannelserne, men skulle have bud til alle, som er engageret i undervisning af voksne.

Programserien kan således give grundlag for debat og inspiration ved efteruddannelseskurser, voksenpædagogiske dage og lignende arrangementer. Indholdet af udsendelserne er kort beskrevet i afsnittet 'Om tv-serien "Nye Veje i Voksenundervisningen"'side 241. Programserien blev sendt første gang i august-september 1998, og i januar-februar 1999 kan de 6 programmer atter ses på skærmen. Desuden kan de købes i form af video - eller lånes på amtscentrene for undervisning - så man kan gøre fleksibel brug af dem i kursus- og uddannelsessammenhænge.

Selv om tv-programmerne så at sige kan tale for sig selv, fandt arbejdsgruppen det formålstjenligt at udbygge dem med andre muligheder for fordybelse og debat.

Der blev indgået en aftale med Udviklingscenteret for folkeoplysning og voksenundervisning om at etablere en net-adgang. I løbet af kort tid voksede en mængde muligheder frem. Dels mulighederne for at gå ind og drøfte med kolleger og andre interesserede spørgsmål, der var udsprunget af tv-udsendelserne - dels adgangsveje til informationer om stort set alt inden for voksenuddannelsesfeltet. Net-mulighederne er nærmere beskrevet af Anne Slej Kristensen i afsnittet "Hjemmeside om voksenuddannelse".

En anden fordybelsesmulighed er præsenteret med den bog, du netop er gået igang med: "Voksenunderviserens veje og udfordringer".

Bogen tager afsæt i de 6 udsendelser, og den er tematisk opbygget, så den følger tv-serien. Imidlertid har forfatterne været stillet frit i deres fremstilling af det stofområde, de er blevet bedt om at behandle. Det har været vigtigt, at forfatterne kom til at give deres bud på problemstillinger, som optager dem. Dermed får læseren et aktuelt indblik i netop de veje, udviklingen bevæger sig ad, og bliver gjort bekendt med de udfordringer, voksenunderviseren står overfor i de kommende år.

Artikelforfatterne har også givet deres bud på titler, som kan være af relevans for interesserede læsere. Litteraturoversigten, der altså er blevet til i et samarbejde med artikelforfatterne, har jeg valgt at anbringe bag i bogen. De udvalgte titler, der tillige i et vist omfang fungerer som referencer for de enkelte artikler, er rubriceret dels under generel litteratur om voksenundervisning og folkeoplysning, dels under bogens temaer.

Så godt som alle artikler er skrevet med henblik på denne udgivelse. Undtagelsen er Johan Fjord Jensens bidrag. Da jeg henvendte mig til ham med mine ønsker, havde han netop afsluttet manuskriptet til "Frirum - Voksenpædagogiske problemstillinger og analyser" til udgivelse på forlaget Klim. Ved stor imødekomenhed fra såvel forfatter som forlag - som begge fortjener megen tak herfor - fik jeg lov til at bringe uddrag til brug i denne artikelsamling. Johan Fjord Jensens bog er udkommet i mellemtiden, og interesserede læsere kan så ved selvsyn konstatere, hvorfra redaktøren har udvalgt de aftrykte afsnit.

Som ansvarlig for bogens komposition vil jeg gerne udtrykke en tak til alle bidragydere for deres medvirken. Forfatterkredsen repræsenterer travlt optagne mennesker, alligevel var de alle rede til - med relativ kort varsel - at ville være med.

Travlhed og velvilje er ikke altid lige forenelige størrelser, og det må en redaktør jo sande !

Alligevel må det fastslås, at hele bogens tilblivelsesproces har været udfordrende og spændende - og ikke mindst inspirerende. Jeg er helt sikker på, at bogens brugere vil opleve det samme i mødet med de enkelte forfatteres bidrag til 'Voksenunderviserens veje og udfordringer'.

Hvalsø 30. november 1998, Hans Cornelius.



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel