[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Om forfatterne

Læreruddannet på Hjørring seminarium og har undervist på VUC siden 1978. Er nu IT konsulent for VUC-området i Nordjyllands Amt og er projekkoordinator på VUCnet. Har desuden arbejdet som konsulent på it-projekter indenfor bl.a. logistik og lagerstyring for erhvervsvirksomheder.

Hans Cornelius.

Cand.pæd. i pædagogik. Hans Cornelius er nu selvstændig pæd. konsulent. Læreruddannet. Han var ansat ved Københavns Dag- og Aftenseminarium 1968-97, hvor han bl.a. underviste i medier og voksenpædagogik. Han har været højskoleforstander og konsulent i Undervisningsministeriets Mediesektion for voksenområdet samt ekstern lektor på Voksenpædagogik Åben uddannelse (1991-94). Medlem af udvalget som udformede voksenunderviseruddannelsen.

Anders Davidsen.

Cand.pæd. i pædagogik. Fra 1973 lektor i det pædagogiske fagområde ved Københavns Dag- og Aftenseminarium. Anders Davidsen har været ekstern lektor i fagdidaktik på Afd. for Håndarbejde, Danmarks Lærerhøjskole, timelærer i pædagogik ved Danmarks Sygeplejerskehøjskole og konsulent ved pæd. udviklingsarbejder primært inden for social- og sundhedsområdet. Han deltog i udarbejdelsen af voksenunderviseruddannelsen og har siden arbejdet i denne på KDAS.

Thorleif Frøkjær.

Cand.psych. fra Københavns Universitet. Lektor på Københavns Dag- og Aftenseminarium, hvor han underviser på voksenunderviseruddannelsen. I flere år har han haft kombinationsansættelse med DLH i København, hvor han beskæftigede sig med pædagogernes og lærernes videreuddannelse. Desuden har han varetaget konsulentopgaver for kommuner og i institutioner, med vægt på udvikling af ledelse og kollegiale samarbejdsmetoder.

Jens Ager Hansen

Mag. Art. i Nordisk Sprog og Litteratur. Lektor ved DEL, hvor han arbejder med temaer som undervisningens teori og praksis, udformning og brug af skriftligt undervisningsmateriale, kultur og deltagerforudsætninger. Han er tillige ekstern lektor på Odense Universitet, Center for Kulturstudier, på uddannelsen Børne- og Ungdomskultur.. Han har tidligere været ansat på AMU-Center, Århus, som dansklærer for flygtninge og indvandrere.

Leif Hansen.

Uddannet i litteraturvidenskab og dansk ved Københavns Universitet og er nu lektor i uddannelsesforskning ved Roskilde Universitetscenter. Han beskæftiger sig især med voksenundervisningens og folkeoplysningens rolle i samfundet.

Katrin Hjort.

Mag.art. i dansk og psykologi. Lektor i pædagogik og uddannelsesforskning ved Erhvervs- og Voksenuddannelsesgruppen, Roskilde Universitetscenter. Hun var tidligere ansat ved bl.a. VUC Nattergalevej, Københavns Kommune, og Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse, Handelshøjskolen i København. Hun har bl.a. udført forskning i samspillet mellem lærere og elever.

Christian Holtet

Uddannet i samfundsfag og historie fra Roskilde Universitetscenter. Redaktør i Danmarks Radio, DR-Undervisning. Han har været underviser og konsulent i AMU-systemet (1988-95), hvor han beskæftigede sig med tilrettelæggelse af nye kurser og undervisningsplaner, og adjunkt ved Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (1995-97) med særlig vægt på pædagogisk grunduddannelse af lærere og udvikling af undervisningsmaterialer.

Mette Iversen

Cand. mag. i dansk og historie. Ansat som ligestillingskonsulent i AF-Storkøbenhavn. Hun beskæftiger sig med køn og arbejdsliv, specielt med køn i uddannelse og vejledning i et arbejdsmarkedsperspektiv. Som ph. d.-forskerstuderende ved Roskilde Universitetscenter arbejder hun med et forskningsprojekt om voksnes læreproceser, især mødet mellem hverdagslivets læreprocesser og den organiserede læring, som sker i uddannelse af voksne.

Johan Fjord Jensen.

Professor i litteraturhistorie ved Aarhus Universitet indtil 1992, hvor han valgte at gå på pension. Siden har han været tilknyttet Center for Kulturforskning. Interessen for voksenpædagogik stammer fra hans engagement i oprettelsen af Jysk Åbent Universitet. Inden for dette område er hans kendteste og seneste værker 'Livsbuen. Voksenpsykologi og livsaldre' (2.udg. 1996) og 'FRIRUM - Voksenpædagogiske problemer og analyser'(1998).

Henning Jørgensen.

Professor i politologi, leder af CARMA - Center for Arbejdsmarkedsforskning - ved Aalborg Universitet. Han var bl.a. medansvarlig for undersøgelsen APL (Arbejdsliv og Politik set i Lønmodtagerperspektiv). Henning Jørgensen deltager desuden i Undervisningsministeriets arbejdsgruppe vedrørende 'Operation Voksenunderviser', og han er koordinator for forskningen heri.

Ove Korsgaard.

Ph.d., lektor ved Forskningscenter for Voksenuddannelse, Danmarks Lærerhøjskole. Han er oprindelig læreruddannet, har arbejdet som højskolelærer og i en årrække været forstander for Gerlev Idrætshøjskole. Korsgaard har været ekstern lektor ved Odense Universitet. Han er koordinator for delprojekt I i forskningsprojektet 'Voksenuddannelse, folkeoplysning og demokrati', hvor han selv undersøger 'Kampen om begreberne folk, folkeoplysning og folkestyre'.

Anne Slej Kristensen

Bibliotekaruddannet fra Danmarks Biblioteksskoles sektion II. Bibliotekar (siden 1991) ved Udviklingscenteret for folkeoplysning og voksenundervisning, hvor hun tillige deltager i rådgivningsarbejdet. Hun er ansvarshavende redaktør for Udviklingscenterets nyhedsbrev "Ny & Næ". Anne Slej Kristensen er 'Information and Documentation Officer' for det europæiske netværk ERDI (European Research and Development Institutes for Adult Education).

Anne Larson.

Cand.scient.pol. fra Århus Universitet. Hun har siden 1994 været ansat ved Forskningscenter for Voksenuddannelse, Danmarks Lærerhøjskole, hvor hun er i gang med en ph.d.-afhandling om samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder i forbindelse med uddannelsesforløb for ufaglærte medarbejdere. Hun deltager i et europæisk samarbejdsprojekt om 'programme managers' som 'the missing link' mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder

Kim Pedersen.

Cand.mag. i dansk og pædagogik. Ansat som videnskabelig medarbejder på Forskningscenter for Voksenuddannelse på Danmarks Lærerhøjskole, hvor hans arbejdsområde især er lærerudvikling og forholdet mellem skole og praksis inden for erhvervsuddannelsesfeltet. Kim Pedersen har sammen med Karin Svejgaard været konsulent på filmen "På sporet af læring" og været bidragyder til flere publikationer under 'Operation Voksenunderviser'.

Marianne Pedersen.

Cand.phil i informationsvidenskab fra Århus Universitet. Marianne Pedersen har siden 1993 arbejdet med teknologistøttet uddannelse, først i PLS Consult A/S, derefter i 'itai' (Institut for teoretisk og anvendt informatik). Hun er nu ansat ved Forskningscenter for Voksenuddannelse på Danmarks Lærerhøjskole, hvor hun arbejder med omstilling af uddannelser til teknologistøttet uddannelse og fjernundervisning.

Karin Svejgaard

Lektor ved Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, fra 1994 ansat ved DEL Nord. Hun har suppleret sin folkeskolelæreruddannelse med bl.a. Den erhvervspædagogiske Overbygningsuddannelse. I en årrække arbejdede hun i handelsskolen, som lærer og studievejleder og som forsøgs- og udviklingskonsulent. Medlem af Undervisningsministeriets arbejdsgruppe

Operation Voksenunderviser, hvor hun bl.a. er medansvarlig for 'På sporet af læring' og flere temahæfter.

Jens Tofteskov.

Cand. comm. fra Roskilde Universitetscenter. Pædagogisk konsulent ved Den pædagogiske Serviceenhed, Det erhvervsøkonomiske Fakultet på Handelshøjskolen i København. Jens Tofteskov afholder og udvikler bl.a. kurser i projektvejledning og caseskrivning; han arbejder med studieudvikling generelt og specielt med organisering og udvikling af projektarbejde.

Anne Retz Wessberg.

Mag.art. i pædagogik. Siden 1995 har hun været ansat på Københavns Dag- og Aftenseminarium, hvor hun har været med til at opbygge den 1-årige voksenunderviseruddannelse. Anne Wessberg har arbejdet med voksen- og efteruddannelse bl.a. som uddannelseskonsulent i DSB og Arbejdsmarkedsstyrelsen, ligesom hun har deltaget i udviklingsopgaver for bl.a. Undervisningsministeriet, DR/Undervisning samt organisationer inden for voksen- og efteruddannelse.



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel