[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Litteraturoversigt

Generelt om voksenpædagogik - folkeoplysning - voksenundervisning

Breinholdt, Ole m.fl. (red.): Voksenundervisning Voksenpædagogik - en håndbog. Gyldendal, 1987.

Cornelius, Hans (red.): Håndbog i dansk voksenundervisning og folkeoplysning. Kroghs Forlag. Udkommet hvert andet år siden 1989, sidste udgave 1997/98.

Cornelius, Hans & Karsten Schnack (red.): Voksenpædagogisk Opslagsbog. Chr.Ejlers' Forlag, 2.udg. 1998.

Guldtavlerne i græsset. Livslang læring for alle. Rapport fra en 'tænketank'. Nordisk Ministerråd, februar 1995.

Hansen, Bjarne Gorm m.fl. (red.): Voksenliv og læreprocesser i det moderne samfund. Munksgaard, 1997.

Jacobsen, Bo: Studier i dansk voksenundervisning og folkeoplysning. Akademisk Forlag, 1991.

Jacobsen, Bo: Voksenundervisning og livserfaring. Chr. Ejlers' Forlag, 2.udg. 1998.

Jensen, Johan Fjord: FRIRUM - Voksenpædagogiske problemer og analyser. Klim, 1998.

Korsgaard, Ove: Kampen om Lyset. Dansk Voksenoplysning gennem 500 år. Gyldendal,1997.

Olesen, Henning Salling: Voksenundervisning - hverdagsliv og erfaring. Unge Pædagogers Forlag, 1985.

Winther-Jensen, Thyge: Voksenpædagogik - grundlag og ideer. Akademisk Forlag, 1996.

Voksenuddannelse. Hvad sker der i Undervisningsministeriet ? Undervisningsministeriet, 1995.

 

Voksenundervisningen og samfundet

A Design for Democracy. Genudgivelse af The 1919-Report ved prof. R.D.Waller. Published for The Adult Education Association in USA, Canada and Great Britain by Max Parish, London, 1956.

Ariès, Philippe: Barndommens historie. Nyt Nordisk Forlag, 1982.

Bald, Søren m.fl.(red.): Demokrati. 40 indlæg. Krogerup Højskole, 1996.

Beck, Ulrich: Risikosamfundet - på vej mod en ny modernitet. Hans Reitzel, 1997.

Brænd og tænd ! Et debatskrift om voksenuddannelse. Undervisningsministeriet, 1998.

Christansen, Litha & Søren Dupont (red.): Voksenundervisningens veje & vildveje. FOFU, 1996.

Debatoplæg om et parallelt kompetencesystem for voksenuddannelser. Undervisningsministeriet, 1996.

Eriksen, Tine Rask m.fl. (red.): Kvalifikationer (arb.titel). Munksgaard, udkommer primo1999.

Folketingsbeslutning om et 10 punkts program for voksenundervisning og folkeoplysning, Nr. B 114, 30.maj 1984.

Jensen, Johan Fjord: Livsbuen. Voksenpsykologi og livsaldre. Gyldendal, 1993.

Grue-Sørensen, K: Refleksioner over voksenpædagogik og Lifelong Education. Temanummer 'Voksenundervisning', tidsskriftet Pædagogik 4.årg. 1974/2.

Lassen, Morten: Mere marked i voksenuddannelserne - mere aktivitet og mere kvalitet. I: Litha Christiansen & Søren Dupont (red.): Voksenundervisningens veje & vildveje. FOFU,1996.

Schrøder, Ludvig: Den nordiske Folkehøjskole. Bidrag til dens historie. Udvalget for Folkeoplysnings Fremme, 1904.

SUM sekretariatet: Forebyggelse af flaskehalse. - Til fremme af lokalt samarbejde om systematisk uddannelseplanlægning og opkvalificering af medarbejdere i dansk erhvervsliv. SUM notat nr.5

Tøsse, Sigvart m.fl. (red.): Social Change and Adult Education Research. Trondheim,1993. Distribution i Danmark: Forskningscenter for voksenuddannelse, DLH.

Udvikling af personlige kvalifikationer i uddannelsessystemet. Undervisningsministeriet, 1996.

 

Voksenundervisningens deltagere

Akkerholm, J. m.fl.: Medlemmer i bevægelse. LO, København, 1993.

Alheit Peter: Det biografiske spørgsmål. I: Tema: "Voksne i uddannelse". Social Kritik nr.36/ 1995.

Alheit, Peter m.fl. (red.): The Biographical Approach in European Adult Education. Verband Wiener Volksbildung 1995.

Bild, Tage m.fl.: Fællesskab og forskelle, LO, København, 1993.

Bild, T. og M. Madsen: De unges syn på arbejdsliv og politik, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, København, 1994.

Bourdieu, Pierre: Af praktiske grunde. Omkring teorien om menneskelig handlen. Hans Reitzel, 1997.

Dupont, Søren & Leif Hansen: En undersøgelse af nogle 40-60 årige mænds motivation og barrierer i forhold til deltagelse i voksenuddannelse. Undervisningsministeriet,1998.

Gustavsson, Bernt: Bildning i vår tid. Om bildningens möjligheter och villkor i det moderna samhället. Wahlström & Widstrand, Stockholm, 1996.

Hastrup, Kirsten: Det antropologiske projekt. Om forbløffelse. Gyldendal 1992.

Jensen, Johan Fjord: Livsbuen. Voksenpsykologi og livsaldre. Gyldendal 1993.

Jørgensen, Henning m.fl.: Medlemmer og meninger. LO, København, 1993.

Kemp, Peter: Engagement for det sårbare. I: Tidsskriftet Uddannelse 1998/7.

Larsson Staffan: Vardagslärande och vuxenstudier. I: Per-Erik Ellström m.fl.(red.): "Livslång lärande". Studentlitteratur, Linköping, 1996.

Negt, Oskar: Sociologisk fantasi og eksemplarisk indlæring. Roskilde Universitetscenter, 1975 /Kurasje, 1981.

Negt, Oskar: Hvad skal en arbejder vide for at finde sig til rette i verden i dag ? I: Nielsen, Birger Steen m.fl.(red.):"Arbejde & subjektivitet - en antologi om arbejde, køn og erfaring ". EVU-gruppen, RUC, 1994.

Nielsen, Birger Steen m.fl.(red.): Arbejde & subjektivitet - en antologi om arbejde, køn og erfaring. EVU-gruppen RUC, 1994.

Nielsen, Birger Steen: Det eksemplariske princip. I: Kirsten Weber m.fl.(red.): "Modet til fremtiden - inspirationen fra Oskar Negt". RUC, 1997.

Olesen, Salling Henning : Arbejdskraftens politiske økonomi - selvreguleringens udfoldelse og rækkevidde. I: Kirsten Weber m.fl. (red.): "Modet til fremtiden - inspiration fra Oskar Negt."RUC,1997.

Olesen, Salling Henning: Arbejde, kompetence og læreprocesser. I: Christian Helms Jørgensen (red.): "Uddannelsesplanlægning - arbejdsliv og læring". RUC, 1998.

Olesen, Salling Henning: Experience, Life History and Biography. A Biographical Approach to Adult Learning. I: Henning Salling Olesen og Palle Rasmussen (red.): "Theoretical Issues in Adult Education - Danish Research and Experiences". Roskilde University Press, 1996.

Rønn, Carsten: At studere praksis. Praktikstudier i skolevirkelighed. Århus Dag- og Aftenseminarium 1998.

Ulriksen, Lars: Fagidentitet og lærerkvalificering. 10. rapport fra Almenkvalificeringsprojektet, EVU-gruppen RUC, 1996

Vi brænder videre ! Et debatskrift om voksenuddannelse. Undervisningsministeriet, 1997.

Weber Kirsten m.fl.(red.): Modet til fremtiden - inspirationen fra Oskar Negt. EVU-gruppen, RUC, 1997.

Weber, Kirsten: Ambivalens og erfaring. Mod et kønsdifferentieret læringsbegreb. EVU-gruppen, RUC,1995.

 

Udfordringer til voksenundervisere

Andersen, Vibeke & Knud Illeris: Når skolekulturer samarbejder. Bidrag til evaluering af Voksenuddannelsespuljen. EVU-gruppen, RUC, Arbejdsmarkedsstyrelsen og Undervisningsministeriet, 1995.

Dale, Erling Lars: Den profesjonelle skole. Ad notam / Gyldendal Norsk Forlag, 1993.

Danneskiold-Samsøe, Sofie & Søren Ehlers: Uddannelses- og jobrotation. Projektarbejde, projektorganisation og almene kvalifikationer. Forskningscenter for Voksenuddannelse og AOF's  Landsforbund, 1995.

Ehlers, Søren: VUS - de skræddersyede forløb. Evaluering af uddannelsesinstitutionernes indsats. Forskningscenter for Voksenuddannelse, DHL, 1993.

Gleerup, Jørgen: Opbrudskultur. Odense Universitetsforlag, 1991.

Jacobsen, Bo: Voksenundervisning og livserfaring. Christian Ejlers' Forlag, 2.udg. 1998.

Laursen, Per Fibæk: Hvorfor er læringsbegrebet kommet i centrum ? I: "På sporet af læring, konferencerapport". Undervisningsministeriet, 1998.

National Kompetenceudvikling – erhvervsudvikling gennem kvalifikationsudvikling. Undervisningsministeriet, 1997.

På sporet af læring (video med teksthæfte), Undervisningsministeriet, 1998.

Simonsen, Birgitte: Den reflekterende lærer – den ambivalente kursist. I: Illeris m.fl.: "Udspil om læring og didaktik". Roskilde Universitetscenter, 1998.

 

Voksendidaktikkens veje

Baird J. m.fl. (red.)/ dansk redaktion: Gitte Ingerslev & Jens Dolin: Erfaringer fra PEEL-projektet - et australsk læringsforsøg. Klim, 1995.

Bisgaard, Niels Jørgen: Voksenpædagogik. Billesøe & Baltzer, 1995.

Bjørgen, Ivar: Ansvar for egen læring. Tapir, 1994.

Bjørgen, Ivar: 17 hemmelige råd om læring. Tapir, 1997

Borgen, Sven: Dialogen i voksenundervisningen. Forum, 1981.

Callewaert, Staff m.fl: Pierre Bourdieu. Akademisk Forlag, 1994.

Callewaert, Staff: Kultur, pædagogik og videnskab. Akademisk Forlag, 1992.

Christensen, Søren & Kristian Kreiner: Projektledelse i løst koblede systemer. Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 1995.

Dale, Erling Lars: Den profesjonelle skole. Ad Notam/Gyldendal Norsk Forlag, 1993.

Dreyfus, H og S: Intuitiv ekspertise - Den bristede drøm om tænkende maskiner. Munksgaard 1991.

Elkjær, Bente & Lysgaard, Anne-Grete: Med læreprocessens blik. Samfundslitteratur 1998.

Gaardmand; Arne: Plan og metode. Arkitektens Forlag og Planstyrelsen,1991.

Harrit, Ole m.fl: Undervisningsdifferentiering i skolen. Undervisningsministeriet, 1992.

Henriksen, Spæt & Carsten Nejst Jensen: Voksenpædagogik og didaktik i Almen Voksenuddannelse. Danmarks Lærerhøjskole, 1991.

Herskin, Bjarne: Undervisning i praksis – principper og metoder. Teknisk Forlag, 1997.

Hvad brænder vi for ? Et debatskrift om voksenuddannelse. Undervisningsministeriet, 1996.

Illeris, Knud: Hvordan virker undervisning ? Kronik i Politiken 4.3.1996.

Illeris, Knud, Birgit Simonsen & Annegrethe Ahrenkiel: Udspil om læring og didaktik. 1. Rapport fra Voksendidaktikprojektet. Roskilde Universitetsforlag, 1998.

Iversen, Kjeld Sten & Karin Svejgaard (red.): Læreprocesser i 90'erne - ansvar for egen læring ?. Konferencerapport, Statens Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, 1995.

Jacobsen, Bo: Voksenundervisning og livserfaring. Chr.Ejlers' Forlag, 2.udg.1998.

Jensen, Johan Fjord: Homo Manipulatus. Gyldendal, 1966.

Kleewe; Lars: Voksenuddannelse og samfund. Danmarks Pædagogiske Institut, 1998.

Klog på egen læring – erfaringer fra arbejdet med læreprocessen, FoU publikation nr. 10. Undervisningsministeriet, 1997.

Kristensen, Hans Jørgen: Pædagogik – teori i praksis. Gyldendal, 1991.

Larsen, Steen: Den ultimative Formel for Effektive Læreprocesser, Eget forlag 1998.

Laugesen Kristensen, Erik: Voksenundervisning i praksis. Håndbogshæfte 50. Undervisningsministeriet, Erhvervsskoleafdelingen, 1997.

Laursen, Per Fibæk: Refleksiviteten i didaktikken. I: J.C.Jacobsen (red.): "Refleksive læreprocesser". Politisk Revy, 1997.

Muschinsky, Lars Jacob: Undervisning. Praksis og teori. I: Pædagogisk Opslagsbog. Christian Ejlers' Forlag, 1992.

Nielsen m.fl. (red.): Undervisning i fysik - den konstruktivistiske idé. Gyldendal, 1992.

Pedersen, Kim & Svejgaard, Karin (red.): Portrætter fra erhvervsskoler. Temahæfte 9/97.

Undervisningsministeriet, Erhvervsskoleafdelingen, 1997.

På sporet af læring (video med teksthæfte), Undervisningsministeriet, 1998.

Schnack, Karsten: Didaktik. I: "Pædagogisk Opslagsbog.". Christian Ejlers' Forlag, 1992.

Schön, Donald: Educating the Reflective Practitioner. Jossey-Bass Publishers, San Fransisco, 1987.

Skov, Mogens (red.): Den nye lærer. Et nyt læringsbegreb, ansvar for egen læring, nye kompetencer og værkstedsundervisning. Særnummer af VID-NYT. Tidsskrift for voksenundervisningssektionen i Dansklærerforeningen. 1997.

Tofteskov, Jens: Projektvejledning og Organisering af Projektarbejde. Samfundslitteratur, 1996.

Ulriksen, Lars: Fagidentitet og lærerkvalificering. Rapport 10, Almenkvalificeringsprojektet. Roskilde Universitetscenter, 1996.

Ziehe, Thomas: Ny ungdom og usædvanlige læreprocesser. Politisk Revy, 1983.

Ziehe, Thomas: Om prisen på selv-rationel viden. Afmystificeringseffekter for pædagogik, skole og identitetsdannelse. I: J.C. Jacobsen (red.):"Refleksive læreprocesser". Poltisk Revy, 1997.

Ålvik, Trond: Fortsatt kaos. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift 1996/1.

 

IT-støttet fjernundervisning

Andresen, Bent B.: IT-læring - social konstruktion og uddannelse. I: Nytt om Data i Utbildningen 1997/1.

Andresen, Bent B.: Kommunikation & IT - en grundbog. Systime, 1997.

Banff, Poul Erik og Gunnar Eggert Jørgensen: Teknologistøttet undervisning i voksenuddannelser. CTU, 1997.

Buhl, Ole: ED'er eller BA'er pr. fjernstudium. I: Voksenpædagogisk Tidsskrift,1996/1.

Christensen, Allan J. og Mette Ringsted (red.): Grænseløs uddannelse. CTU, 1997.

Danielsen, Oluf (red.): Læring og multimedier. Aalborg Universitetsforlag, 1997.

Dirckinck-Holmfeld, Lone og Marianne Georgsen: Pædagogisk udvikling gennem informationsteknologi: casestudier af forsøg med teknologistøttet undervisning i arbejdsmarkedsuddannelserne i perioden 1994-96. Arbejdsmarkedsstyrelsen, 1996.

Eberhard, Martin, Karsten Juul-Olsen, Marianne Pedersen og Karsten Vind: Multimedier i praksis. Forlaget PLS Consult, 1994.

Evaluering af fjernundervisning på Bornholm: evalueringsrapport. Evalueringscentret, Undervisningsministeriet, 1996

Fibiger, Bo (red.): Design af multimedier. Aalborg Universitetsforlag, 1997.

Hansen, Arno P., Anne Helms, Arne Okkels Olsen og Ole Ravn (red.): Joystick-generationen. Systime, 1996.

Hvam, Keld: Pædagogiske overvejelser i elektronisk fjernundervisning. I: Voksenpædagogisk Tidsskrift 1996/1.

Ingemann, Ann-Carina & Lucca Weis Kalckar: Den elektroniske samtale. FOA, 1996.

Ingemann, Ann-Carina & Lucca Weis Kalckar: Projektudvikling via elektronisk kommunikation. FOA, 1996.

Ingemann, Ann-Carina & Lucca Weis Kalckar: Fif til at få kommunikationen til at fungere under et fjernundervisningskursus. FOA, 1996.

Jensen, Sisse Siggaard & Mette Ringsted (red.): …med kridt og computer: brikker til en ny forståelse af fremtidens lærerprofession. CTU, 1997.

Kallehave, P.: Kompetenceopbygning i små og mellemstore virksomheder og offentlige organisationer med henblik på innovativ udvikling. Center for Kompetence og Medier, DTI, 1996.

Langager, Søren: Tiden er på vor side - informationsteknologier og ændrede læreprocesser. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift 1997/6.

Larsen, Steen: IT og nye læreprocesser. Steen Larsen, 1998.

Lindholm, M. R. og Møller, K:. Slip danskerne løs. Aschehoug, 1997.

Møller Pedersen, Lisbeth: Evalueringsrapport: Forsøg med computerbaseret fjernundervisning på VUC i Århus Amt 1997/98

Noe, Vibeke og Bjarke Schou: Teknologistøttet fjernundervisning i jobrotation. EU-Jobrotations Forlag, 1998.

Paulsen, M. F.: The Online Report on Pedagogical Techniques for Computer-Mediated Communication. 1995 Findes på internettet: http://www.hs.nki.no/~morten/cmcped.htm

Teknologistøttet undervisning (Fjernundervisning). Betænkning 1253. Undervisningsministeriet, 1993

 

Kollegial supervision

Amtoft, Mette & Vibe Strøier: Organisationsudvikling som leg og poesi. I: 'Ledelse'1996/24.

Andersen, Tom : Reflekterende processer. Dansk Psykologisk Forlag, 1996.

Bateson, Gregory : Ånd og natur, en nødvendig enhed. Rosinante,1991.

Bauer, Mette & Karin Borg: Den skjulte Læreplan. Unge Pædagoger, 1976.

Berliner, Peter & Jens Berthelsen, : Passiv aggression, I: Nordisk Psykologi, 1989,vol.41.

Breinholdt, Ole, m.fl.(red.): Voksenundervisning - voksenpædagogik. Gyldendal, 1987.

Baandrup, Hanne & Annette F. Madsen: Åben dør. Modtryk, 1994.

Csikszentnihalyi, Mihaly : Flow - optimaloplevelsens psykologi. Munksgard, 1991.

Dale, Erling Lars : Pedagogisk profesjonalitet - Om pedagogikkens identitet og anvendelse. Gyldendal Norsk Forlag, 1989.

Dupont, Leon, m.fl. : Gensidig kollegasupervision. Kroghs Forlag, 1993.

Faurfelt, Karen & Marion Thorning (red.): Lærer lærer lærer. Intern kvalificering af undervisere. Munksgaard, 1992

Foucault, Michel: The Juridical Apparatus. I: William Conoly (red.):"Legitimacy and the State", 1987.

Giddens, Anthony : Modernitet og selvidentitet. Selvet og samfundet under sen-modernismen. Hans Reitzel,1997.

Gordon, T. : Forældreuddannelse. Borgen, Sidste udg. 1992.

Hjort, Katrin (red.): Indledning. I:"Diskurs - Analyser af tekst og kontekst", Samfundslitteratur, 1997.

Hjort, Katrin: Lærer-Elev-samspil. I: Cornelius og Schnack (red.):"Voksenpædagogisk Opslagsbog". Christian Ejlers' Forlag, 2.udg. 1998.

Jacobsen, Helge & Ole S. Andersen : Fra ord til handling, Evalueringscentret, 1995.

Jacobsen, Bo : Voksenundervisning og livserfaring, Chr. Ejlers' Forlag, 2.udg.1998.

Jensen, Johan Fjord : Voksendommen. Arbejdspapir, Center for kulturforskning, Århus, 1989.

Jensen, Leif Becker: Kan man grine fagligt forsvarligt ? I : Alrø & Kristensen : " Personlig kommunikation og formidling". AUC, 1996.

Kaspersen, Lars B. : Anthony Giddens - en introduktion til en samfundsteoretiker. Hans Reitzel, 1995.

Kollegial supervision - en håndbog, Undervisningsministeriet, Erhvervsskoleafdelingen, 1995.

Kristiansen, Marianne & Helle Alrø: Kan du se, hvad jeg sagde? Mennesker ansigt til ansigt. Aalborg Universitets Forlag, 1992.

Lang, W.P., m.fl.: De systemiske-profesionelle handlingsdomæner og spørgsmålet om neutralitet. I:"Human System", vol.1., no.1, 1990.

Lave, Jean & Etienne Wenger: Situated Learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press 1991.

Lindblad, Sverker & Fritjof Sahlström: Klasserumsforskning. En oversigt med fokus på interaktion og elever. I: Jens Bjerg (red.): "Pædagogik - en grundbog til et fag". Hans Reitzels Forlag, 1998.

Lund, Mogens A. : Konsulentarbejde & supervision. Schønberg,1994.

Løw, Ole: Kollegial supervision i systemisk perspektiv. Århus Dag- og Aftenseminarium, 1998.

Methling, Anne B. : Gensidig supervision. DAFOLO Forlag, 1995.

Nielsen, Svend Skyum : Intern evaluering på skoler. Kroghs Forlag, 1992.

Poulsen, Sten Clod: Lærerteam giver sammenhængende skoleudvikling. Metaconsult, 1996.

Poulsen. Sten Clod: Organisering af samarbejdet i det enkelte lærerteam. Video. Metaconsult, 1998.

Ross, R. I. : The Fifth Discipline. Fieldbook, London, 1994.

Ålvik, Trond : Fortsatt kaos. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 1996/1.



Forsiden | Forrige kapitel