[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Indholdsfortegnelse

 

1. Sammenfatning og anbefalinger

1.1. Udvalgets baggrund

1.2. Sammenfatning og anbefalinger

1.3. Justering af taxametersystemet

 

2. Hvad er taxameterstyring?

2.1. Taxameterstyring: Definition og typologi

2.2. Baggrunden for taxameterstyring

2.3. Gode vilkår for taxameterstyring

2.4. Centrale elementer i de eksisterende taxametersystemer

2.5. Taxameterstyring som budget- og bevillingsmæssigt styringsinstrument

2.6. Kritik af taxametersystemet

 

3. Overgangen til taxameterstyring

3.1. Erhvervsskoleområdet

3.2. De videregående uddannelser

3.3. De frie skoler

3.4. AMU-området

 

4. Den centrale udgiftsstyring på taxameterstyrede områder

4.1. Udgiftsudviklingen

4.2. Fordeling og omfordeling af ressourcer

4.3. Takstfastsættelse

4.4. Takstændringer

4.5. Aktivitetsstyring

4.6. Faktisk og skønnet aktivitet

 

5. Effekter af taxameterstyring på institutionsniveau

5.1. Indledning

5.2. Økonomistyring

5.3. Påvirkning af institutionsadfærd i taxameterstyring

5.4. Kvalitet

5.5. Bygningskapacitet og lokaleforbrug

5.6. Holdninger til taxametersystemet

 

6. Taxameterstyring på andre områder i den offentlige sektor

6.1. Indledning

6.2. Dagpasningsområdet

6.3. Sygehusvæsenet

6.4. Aktiveringsområdet

6.5. Domstolene

6.6. Politiet

6.7. Kriminalforsorgen

6.8. Folkeskolen

6.9. Gymnasiet

6.10. Amtskommunale voksenuddannelsescentre

6.11. Sammenfatning

 

Bilag

Bilag A. Udvalgets kommisorium og sammensætning

Bilag B. Undersøgelser

Bilag C. Udvalgte resultater fra spørgeskemaundersøgelse vedr. taxametersystemet på erhvervsskoleområdet

Bilag D. Udvalgte resultater fra spørgeskemaundersøgelse vedr. taxametersystemet på seminarieområdet

Bilag E. Erhvervsskoler i økonomiske vanskeligheder



Forsiden | Næste kapitel