[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse

 

 

Forord

Resumé

1. Indledning

Kort om egu

 

2. Baggrund for egu

2.1 Hvad er egu?
2.1.1 De egu-ansvarliges opgave
2.1.2 Praktikdel
2.1.3 Skoledel
2.1.4 Uddannelsesbevis

2.2 Egu i en ungdomsuddannelseskontekst

 

3. Om undersøgelsens arbejdsmetode

 

4. Aktørerne i egu - mønstre og erfaringer

4.1 Eleverne

4.1.1 Vejene til egu
4.1.2 Eleverne i egu
4.1.3 Et differentieret billede
4.1.4 Hvordan oplever de unge egu?
4.1.5 Efter egu
4.1.6 Sammenfatning

4.2 Kommunerne

4.2.1 Antal indgåede egu-aftaler
4.2.2 Forventede egu-aftaler
4.2.3 Egu-aktivitet
4.2.4 Udviklingen i egu-aktive kommuner
4.2.5 Kommunerne fordelt på indbyggertal
4.2.6 De egu-aktive kommuner fordelt på amter
4.2.7 Kommuner, der ikke har indgået egu-aftaler i status 4
4.2.8 En inddeling af kommunerne ud fra deres egu-aktiviteter
4.2.9 Sammenfatning

4.3 Uddannelsesinstitutionerne

4.3.1 Hvilke uddannelsesinstitutioner bruges?
4.3.2 Vejledernes brug af uddannelsesinstitutionerne
4.3.3 Kommunernes brug af uddannelsesinstitutionerne
4.3.4 Brugen af uddannelsesinstitutionerne - Indholdet i egu-aftalerne
4.3.5 Uddannelsesinstitutionernes rammebetingelser
4.3.6 Erhvervsskoler som uddannelsesansvarlige
4.3.7 Sammenfatning

4.4 Praktikstederne

4.4.1 Praktikstedernes branchemæssige tilhørsforhold
4.4.2 Privat og offentlig praktik
4.4.3 Antal praktiksteder i de enkelte aftaler
4.4.4 Arbejdsgivernes grunde til at tage egu-elever
4.4.5 "Kampen" om praktikpladserne
4.4.6 Elevernes muligheder på arbejdsmarkedet
4.4.7 Sammenfatning

 

5. Centrale problemstillinger

5.1 Organiseringen af egu

5.1.1 Administrativ placering af egu
5.1.2 Håndteringen af egu-forløbene
5.1.3 Arbejdsopgaver
5.1.4 Samarbejde
5.1.5 Informationsmateriale
5.1.6 Sammenfatning

5.2 Visitationen

5.2.1 Visitationens grundlag
5.2.2 Introduktionskurser som visitationsgrundlag
5.2.3 Sammenfatning

5.3 Egu i relation til det øvrige uddannelsessystem

5.3.1 Merit
5.3.2 Nye kvalifikationer
5.3.3 Sammenfatning

5.4 Pædagogik

5.4.1 Pædagogik i øjenhøjde
5.4.2 Kommunernes rolle - individuelle eller holdbaserede forløb?
5.4.3 Pædagogik i et virksomhedsperspektiv
5.4.4 Udvikling af pædagogikken i egu
5.4.5 Sammenfatning

5.5 Vejledning

5.5.1 Vejledning af egu-elever
5.5.2 Kommunernes vejledningsindsats
5.5.3 Vejledningen på skoledelene
5.5.4 Vejledning i forbindelse med praktikken
5.5.5 Vejledning efter gennemført egu
5.5.6 Udvikling af vejledningsindsatsen
5.5.7 Sammenfatning

5.6 Efter egu

5.6.1 Gennemført egu
5.6.2 Afbrudt egu
5.6.3 Sammenfatning

 

6. Konklusion og perspektivering

 

7. Litteratur

 

8. Bilag

8.1 Kommissorium for DEL's evaluering af egu

8.2 Indeks over forsøgs- og udviklingsarbejder

8.2.1 Rapporterede projekter
8.2.2 Igangværende projekter

8.3 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 1)

8.4 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 2)

8.5 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 3)

8.6 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 4)

8.7 Bekendtgørelse af lov om erhvervsgrunduddannelse mv.

8.8 Bekendtgørelse om oprettelse af erhvervsgrunduddannelser

Kolofon
Hele publikationen uden grafik