[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Bilag



 


8.1 Kommissorium for DEL's evaluering af egu

8.2 Indeks over forsøgs- og udviklingsarbejder

8.2.1 Rapporterede projekter

8.2.2 Igangværende projekter

8.3 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 1)

8.4 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 2)

8.5 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 3)

8.6 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 4)

8.7 Bekendtgørelse af lov om erhvervsgrunduddannelse mv.

8.8 Bekendtgørelse om oprettelse af erhvervsgrunduddannelser

 

8.1 Kommissorium for DEL's evaluering af egu

Hensigten med evalueringen af erhvervsgrunduddannelsen er at skabe grundlag for Folketingets vurdering af behovet for en eventuel revision af loven i folketingsåret 1998/99.

Evalueringen skal indeholde en beskrivelse, analyse og vurdering af væsentlige forhold ved erhvervsgrunduddannelsen, herunder en kortlægning af de vigtigste udviklingstræk for uddannelsen og samspillet mellem på den ene side erhvervsgrunduddannelsen, på den anden side erhvervsuddannelserne, andre ungdomsuddannelser og arbejdsmarkedspolitiske initiativer rettet mod unge.

Evalueringen skal primært indeholde en ajourføring af de kvantitative undersøgelser om erhvervsgrunduddannelsen, som allerede foreligger.

Desuden skal evalueringen belyse virkninger af de gennemførte ændringer af reglerne for erhvervsgrunduddannelsen og kortlægge eventuelle barrierer for realiseringen af erhvervsgrunduddannelsen.

Endvidere skal evalueringen belyse kommunernes, skolernes og praktikstedernes erfaringer med planlægning og gennemførelse af erhvervsgrunduddannelsen, herunder eventuelle forslag til ændring af reglerne for uddannelsen.

Endelig skal evalueringen undersøge de unges intentioner med at tage erhvervsgrunduddannelsen og deres beskæftigelses- og uddannelsesveje efter endt erhvervsgrunduddannelse.

 

8.2 Indeks over forsøgs- og udviklingsarbejder

8.2.1 Rapporterede projekter

 

1. Titel: Helhedsorienteret skoleperiode for egu-elever inden for levnedsmiddel

Resumé:
Projektrapporten opsamler resultaterne af et udviklingsprojekt, der har søgt at udvikle en række undervisningsforløb inden for levnedsmiddelområdet rettet mod egu-elever. I rapporten fremlægges en model for et helhedsorienteret undervisningsforløb, der omfatter følgende elementer:

  • et femugers introduktionsforløb i kommunalt regi
  • et seksugers præsentationskursus på teknisk skole (levnedsmiddel)
  • 12 ugers virksomhedspraktik
  • 15 ugers helhedsorienteret skoleperiode på teknisk skole (levnedsmiddel)
  • et antal uger i virksomhedspraktik (evt. AMU-kurser)
  • et antal uger i kommunalt regi og udslusning.

Forløbet er blevet til i et samarbejde mellem levnedsmiddelafdelingen på Roskilde tekniske Skole og Greve og Køge kommuner. Herudover har Hillerød Tekniske Skole, Hotel- og Restaurantskolen i København samt Holstebro Tekniske Skole bidraget med ekspertise.

I projektrapportens indledning gennemgås forudsætningerne for forløbet: elevforudsætninger, lærerkvalifikationer og pædagogik. I rapportens anden del præsenteres detaljerede oversigter over de enkelte uddannelsesforløb omfattende lektionsplaner for de relevante faglige forløb.

Rapportens force er, at den giver meget detaljerede anvisninger på, hvordan det faglige indhold kan bygges op. Samtidig forekommer denne høje detaljeringsgrad dog at kunne rumme en risiko for udviklingen af en meget lektionsstyret egu-pædagogik, hvilket næppe vil harmonere med målgruppens behov for at kunne lære i eget tempo.

Institution/kontaktperson:
Roskilde Tekniske Skole
Maglelunden 2
4000 Roskilde
v/ Susanne Hansen

 

2. Titel: Egu "Den grønne gartnerlinje"

Resumé:
Rapporten opsamler resultaterne af et udviklingsprojekt, der har sigtet mod at udvikle egu inden for gartnerområdet.

Rapporten rummer en opstilling af uddannelsens samlede mål, samt detaljerede beskrivelser af de fem indgående skoleperioder, hvor væsentlige bestanddele hentes fra erhvervsuddannelserne.

I rapportens indledning drøftes de pædagogiske udgangspunkter og ideer, der ligger bag forløbet.

Rapporten har sin styrke i, at den konkret overvejer og beskriver, hvordan egu inden for dette område kan tilrettelægges, så den giver de optimale meritmuligheder til erhvervsuddannelsesområdet. Derimod er de pædagogisk-metodiske overvejelser sparsomme.

Institution/kontaktperson:
Roskilde Tekniske Skole
Maglelunden 2
4000 Roskilde
v/ Lene Østergaard Poulsen og Dorte Peirup

 

3. Titel: Pædagogisk brobygning i egu-forløb

Resumé:
Rapporten indeholder erfaringer fra fem kommuner i Vejle amt, der har forsøgt at skabe sammenhæng mellem praktik, undervisning og vejledning i egu-forløb gennem et samarbejde mellem praktikstedernes kontaktpersoner, de kommunale egu-koordinatorer og lærere fra de involverede uddannelsesinstitutioner. Hver af de fem kommuner har valgt sin egen problemstilling under det overordnede formål, nemlig forsøget på at få praktikken ind i undervisningen, undersøgelse af praktikkens indflydelse på undervisningens indhold og praktikkens påvirkning af undervisningen samt forsøg på at få vejledningen ind i praktikken og undersøgelser af vejledningens muligheder i forhold til praktik og undervisning.

Resultatet af udviklingsarbejdet peger på vigtigheden af at gøre undervisningsbegrebet bredere end til blot at omfatte viden, færdigheder og holdninger, sådan som de formidles på en uddannelsesinstitution, at konkret og praktisk undervisning bedst fanger elevernes interesse, at der skal tages højde for, at eleverne ofte møder med stærke blokeringer over for traditionel undervisning, og at der bør arbejdes med emner, der er relevante for både egu-eleven og for arbejdsgiveren.

Rapporten gør selv opmærksom på, at der næppe kan drages vidtrækkende konklusioner af forsøgs- og udviklingsarbejdet. Det skyldes projektets begrænsede omfang, og at kun én af de deltagende elever gennemførte egu-forløbet. Projektets styrke ligger derfor i dets grundige og virkelighedsnære formidling af konkrete erfaringer med de initiativer, som blev forsøgt.

Institution/kontaktperson:
RACU (Det Regionale AnalyseCenter for Uddannelser i Vejle amt)
Nyboesgade 35
7100 Vejle
v/ Lisbet Roepstorff, Lone Dagnæs, Poul-Erik Sonne, Mette Søndergaard, Poul Honoré, Rita Juul Petersen.

 

4. Titel: Træning af sociale færdigheder: Teori, metode og evaluering

Resumé:
Rapporten formidler erfaringerne med et tre-ugers kursus, der gik ud på at træne egu-elevernes sociale færdigheder. Det blev gjort gennem undervisning i assertionstræning, samarbejde og konfliktløsning samt notat- og studieteknik.

Rapporten gør rede for projektets teoretiske baggrund i henholdsvis kognitiv teori og adfærdsteori. Fra den kognitive teori har interessen især været rettet mod ideen om, at adfærd i vidt omfang er bestemt af tankesæt, særlige skemata, som er dannet gennem den forudgående socialisering, og som ofte anvendes ureflekteret. Fra adfærdsteorien har interessen været rettet mod mulighederne for at styrke hensigtsmæssig elevadfærd eller ændre uønsket adfærd gennem lærerens bevidste valg af respons over for den synlige adfærd.

Undervisningen har i vidt omfang bestået af rollespil, øvelser og dramatiseringer. Endvidere har eleverne arbejdet med mind maps, aktiv lytning, notat- og studieteknik og jobsamtaler.

Ud over at gøre rede for det pædagogisk-teoretiske grundlag for kurset formidler rapporten også en række nyttige lektions- og kursusplaner for de enkelte delelementer i kurset, og den afsluttes med en grundig evaluering af forløbet.

Institution/kontaktperson:
Niels Brock
Peter Bangs Vej 30
2000 Frederiksberg
v/ Mette Bentzen og Karina Bruse Lonning

 

5. Titel: Motivering af unge for detailslagter og bager samt handelsskolens grunduddannelser

Resumé:
Rapporten beskriver et toårigt egu-forløb, der tager sigte på at motivere unge for uddannelserne inden for områderne: detailslagter, bager og handelsskolens grunduddannelser.

I udviklingsarbejdet har Vejle Tekniske Skole og Vejle Handelsskole sammen beskrevet, hvordan egu-loven kan danne ramme om aktiviteter, der tager sigte på at fastholde erhvervsuddannelseselever, der er frafaldstruede pga. svage skolemæssige forudsætninger. Rapporten rummer således beskrivelser af skoledele, praktikelementer og vejledningsindsatser i forhold til denne elevgruppe, ligesom der er udviklet beskrivelser af de pædagogiske og vejledningsmæssige holdninger, der skal forme forløbet i praksis.

Rapportens styrke er at den grundigt diskuterer, hvordan egu-elevgruppen vil stille særlige krav til skolens indsats. Egu-elevernes forudsætninger vil ifølge rapporten udfordre såvel lærere som vejledere på nye områder og dermed nødvendiggøre nye profilbeskrivelser af disse funktioner. Disse overvejelser hviler dog endnu ikke på en gennemprøvet praksis, men alene på forventninger om, hvordan denne praksis vil blive.

Institution/kontaktperson:
Vejle Tekniske Skole
Strandgade 3
7100 Vejle
v/ Susanne Saltoft Jensen

 

6. Titel: Erhvervsgrunduddannelse, egu, Projekt "HUS"

Resumé:
Projektrapporten opsamler resultaterne af et utraditionelt udviklingsarbejde, der har taget sigte på at udvikle egu nært knyttet til renoveringen eller ændringen af et hus, der senere skal udgøre rammen om kulturelle og sociale aktiviteter i lokalområdet. I rapporten fremlægges de konkrete ideer til et sådant forløb omfattende undervisningsprojekter inden for relevante fagområder, overvejelser over målgruppe og visitation, muligheder for specialpædagogisk støtte m.m. Med hensyn til fagligt indhold peger rapporten på følgende områder:

Fagprojekter inden for service-, levnedsmiddel-, rengørings- og turismeområderne.

Fagprojekter inden for bygnings-, VVS-, træ- og elområdet.

Fagprojekter inden for handel, dekoration, markedsføring og salg.

Fagprojekter inden for kultur, miljø og natur.

I tilknytning hertil gennemføres undervisning og vejledning vedrørende personlige forhold, edb, læse- og skrivetræning og jobsøgning. Praktikaftaler indgås med relevante virksomheder.

Rapporten er udtryk for de overvejelser, der skal føre frem mod etablering af det endelige projektgrundlag (økonomi og institutionssamarbejde m.m. skal senere afklares) og er som sådan et spændende forsøg på at samle egu-indsatsen omkring en enkel fysisk lokalitet i området og kan formentlig give inspiration til, hvordan lignende projekter kan etableres andre steder. Det skal understreges, at det projekterede egu-miljø endnu ikke har været afprøvet i praksis, hvorfor de skitserede rammer således ikke kan vurderes på baggrund af konkrete gennemførelseserfaringer.

Institution/kontaktperson:
Silkeborg tekniske Skole
Kejlstrupvej 87
8600 Silkeborg
v/ Jens Piltoft

 

7. Titel: Servicemedhjælper til transportvirksomheder. Udvikling af modelforløb for skoleundervisning og praktikuddannelse.

Resumé:
Projektet er knyttet tæt til FoU-projekt nr. 60230, idet begge omhandler uddannelse til servicemedhjælper.

Beskrivelsen af den model, der tænkes anvendt i forbindelse med uddannelsen til servicemedhjælper indenfor transportområdet har form af oplæg til et 18 måneders aktiveringsforløb for unge, men forfatterne bemærker, at modellen meget vel kan anvendes i egu-sammenhæng.

I rapporten fremlægges overvejelser over målgruppens behov og de pædagogiske muligheder, der eksisterer for succesfulde forløb. Herefter gennemgås uddannelses- og undervisningsplanen detaljeret, idet der samtidig redegøres for, hvilken rolle virksomhederne må forventes at spille i forløbet, f.eks. i forbindelse med virksomhedsforlagt undervisning. Uddannelsen sigter mod, at eleven ved uddannelsens afslutning kan opnå ansættelse som:

  • gaffeltruckfører
  • logistisk servicemedhjælper
  • lagerarbejder.

Uddannelsesmodellen er opbygget i moduliseret form, og der redegøres detaljeret for opbygningen af de enkelte moduler samt de fag, der indgår heri.

Rapporten præsenterer på denne måde et meget konkret og velbeskrevet uddannelsesforløb, der er velegnet som inspirationsgrundlag for lignende forløb.

Institution/kontaktperson:
Odense Tekniske Skole
Lumbyvej 11
5100 Odense C
v/ Jeppe Carlsen

 

 

8.2.2 Igangværende projekter

1. Titel: "Udvikling af egu-uddannelsesforløb for sent udviklede unge og unge med svære læsevanskeligheder"

Formål:
Udviklingsprojektets formål er at skabe en tilpasset håndværksmæssig uddannelse for unge voksenspecialundervisningselever mellem 17 og 21 år.

Indhold:
Projektet tager sigte på at skabe uddannelse og beskæftigelsesmuligheder for voksne specialundervisningselever, der enten er sent udviklede eller har svære læsevanskeligheder.

Uddannelsen tilrettelægges som et egu-uddannelsesforløb og udvikles i et samarbejde mellem Vestsjællands Amtskommunes Voksenskole, Brunhøjskolen, og Holbæk Tekniske Skole. Til støtte for udvikling og gennemførelse af uddannelsen søges midler fra EU-fonde.

Periode: 1.1.1997 - 30.6.1997

Formidling: Informationsmateriale til bruger- og beskæftigelsesrelevante målgrupper

Projektleder/kontaktperson:
Holbæk Tekniske Skole
Absalonsvej 20
4300 Holbæk
v/ J. Timm Jensen

 

2. Titel: "Fremtidens grønne medarbejder" i genbrugsbranchen

Formål:
Projektets formål er at udvikle en egu inden for genbrugsbranchen. Uddannelsen sigter på at give medarbejdere forståelse for relevante arbejdstekniker og brug af værktøjer. Formålet er således også at bibringe medarbejderne større forståelse for miljø og arbejdsmiljø samt at give medarbejderne større almen viden.

Indhold:
Projektets indhold består i at gennemføre et forløb, der opbygges som et produktionsskoleforløb med undervisning i almene fag og praktisk arbejde - med særlig vægt på holdningsbearbejdning. Uddannelsen forventes at skulle foregå inden for jern- og metalområdet samt elektronikområdet i et samarbejde med AMU.

Periode: 1.8.1995 - 1.8.1997

Formidling: Projektets reultater sammenfattes i en rapport.
Institution/kontaktperson:
Aarhus tekniske Skole
Halmstadgade 6
8200 Århus N.
v/ Sussie Jensen

 

8.3 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 1)

Kommunernes samlede egu-aktivitet

 

Egu-aktivitet efter indbyggerantal

 

Egu-aktivitet opgjort på amter

8.4 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 2)

Indberetningspunkt 1 og 2

 

Indberetningspunkt 3-5

 

Indberetningspunkt 6-8

 

Indberetningspunkt 9-10

 

Indberetningspunkt 11-12

 

Indberetningspunkt 13

 

Indberetningspunkt 13 - fortsat

 

Indberetningspunkt 14-16

 

Indberetningspunkt 17-18

 

8.5 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 3)

Indberetningspunkt 1-2

 

Indberetningspunkt 3-5

 

Amts- og kommune opgørelse. Tabel 1-2

 

Amts- og kommune opgørelse. Tabel 3

 

Amts- og kommune opgørelse. Tabel 4

 

8.6 Landstotaler fra spørgeskemaundersøgelse (status 4)

Indberetningspunkt 1a

 

Indberetningspunkt 1b

 

Indberetningspunkt 1-2

 

Indberetningspunkt 3-4

 

Indberetningspunkt 5

 

Indberetningspunkt 6-9

 

Indberetningspunkt 10-12

 

Indberetningspunkt 13-14

 

Indberetningspunkt 15

 

Indberetningspunkt 16-18

 

Indberetningspunkt 19-20

 

Indberetningspunkt 22

 

Indberetningspunkt 23-24

 

Indberetningspunkt 25

 

Indberetningspunkt 26-28

 

Indberetningspunkt 29

 

Indberetningspunkt 31-32

 

Indberetningspunkt 33-35

 

Indberetningspunkt 36-37

 

Indberetningspunkt 38-39

 

Indberetningspunkt 40-41

 

8.7 Bekendtgørelse af lov om erhvervsgrunduddannelse mv.

Bekendtgørelse nr. 1160

 

Bekendtgørelse nr. 1160, fortsat

 

Bekendtgørelse nr. 1160, fortsat

 

8.8 Bekendtgørelse om oprettelse af erhvervsgrunduddannelser

Bekendtgørelse nr. 1158

 

Bekendtgørelse nr. 1158, fortsat

 

Bekendtgørelse nr. 1158, fortsat

 

Bekendtgørelse nr. 1158, fortsat

 

Bekendtgørelse nr. 1158, fortsat