[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Indledning



 


Den foreliggende undersøgelse opsamler, strukturerer og analyserer de erfaringer, der på nuværende tidspunkt findes på området for erhvervsgrunduddannelse 1), dvs. primo 1998. Egu har nu været en uddannelsesmulighed, som kommunerne har kunnet tage i anvendelse i ca. fire og et halvt år, og erfaringerne fra denne tid er rygraden i den fremstilling, der findes i de følgende kapitler.

I perioden september 1997 - februar 1998 er der gennemført en spørgeskemabaseret kvantitativ undersøgelse samt en interviewbaseret kvalitativ undersøgelse. Disse to undersøgelser sammenføjes og sammenfattes i fremstillingen, med sigte på at tegne et så dækkende billede af egu som overhovedet muligt. Samtidig inddrages og reflekteres de erfaringer, der er indhentet gennem tidligere undersøgelser på området. Det drejer sig om ESA's tre undersøgelser, benævnt status 1-3, samt DEL's undersøgelse, benævnt DEL 1.

Med dette arbejde søges et grundlag tilvejebragt, som Undervisningsministeriets vurdering af egu kan tage udgangspunkt i 2).

I fremstillingen følges det princip, at de forskellige aktører, der findes på egu-området: eleverne, kommunerne, uddannelsesinstitutionerne og praktikstederne, i første omgang beskrives hver for sig. På dette grundlag analyseres dernæst de centrale og tværgående problemstillinger, egu rummer, således at fremstillingen afrundes med en opsamling, der konkluderer på analyserne og perspektiverer den udvikling, der er sket, inden for egu-området.