"));
Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

Kodeks for ledelse af uddannelsesinstitutioner

















Ledelsen optimerer de økonomiske, menneskelige og fysiske ressourcer.

Det betyder, at ledelsen:

Tænker og planlægger strategisk og sørger for at matche ressourcerne med de ønskede resultater

  • Ledelsen bruger en bred forståelse af uddannelsesmæssige og politiske forhold til at udvikle den strategiske tænkning og planlægning og initiere processer, der fremmer uddannelsesmæssige resultater.
  • Ledelsen sikrer, at administrative og økonomiske systemer og procedurer, herunder procedurer for budgetplanlægning og opfølgning, er effektive, gennemskuelige og understøtter institutionens planlægning og drift.
  • Ledelsen evaluerer rammerne for ressourceallokering for at sikre, at behov og prioriteringer bliver mødt, og at ressourceallokering er påvirkelig over for ændrede behov.
Måler performance og giver medarbejderne udviklende feedback
  • Ledelsen anvender data for præstationer til løbende at forbedre uddannelsesinstitutionen og til at overvåge fremskridt i forhold til institutionens mål og prioriteringer.

Fremmer innovation og kreativitet
  • Ledelsen anvender ressourcer og metoder innovativt til at fremme elevernes læring.
  • Ledelsen bruger udviklingsstrategier og forandringsledelse, der matcher udviklingsbehovet.
  • Ledelsen har konstant fokus på at anvende teknologier, der matcher aftagernes brug heraf.
Denne side indgår i publikationen "Kodeks for ledelse af uddannelsesinstitutioner". © Undervisningsministeriet 2009