Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

Kodeks for ledelse af uddannelsesinstitutioner

















Uddannelsesinstitutionernes ledelser spiller en afgørende rolle i forhold til at skabe gode uddannelser ved blandt andet at have stor indflydelse på undervisernes motivation og kompetencer.

Denne kodeks for ledelse er udarbejdet for at inspirere ledelser og bestyrelser til at udvikle ledelse. Kodeksen er blevet til på foranledning af det partnerskab om udvikling af ledelse på uddannelsesinstitutionerne, som bestyrelses- og lederforeningerne for de selvejende institutioner og Undervisningsministeriet har etableret.

Kodeksen er et værktøj, som ledelser, bestyrelser og medarbejdere kan bruge til at have en dialog om, reflektere over og handle i forhold til, hvad god ledelse er og skal være på en uddannelsesinstitution. Håbet er, at ledelserne og bestyrelserne på de enkelte uddannelsesinstitutioner vil tage kodeksen til sig og bringe den i anvendelse ved at drøfte og formulere, hvad god ledelse er på den enkelte institution.

Kodeksen består af målsætninger og handleanvisninger for god ledelse inden for otte ledelsesarenaer. En dygtig ledelse bør i større eller mindre omfang forholde sig til disse arenaer. Hvordan det sker, og om der eksempelvis sker en arbejdsdeling mellem flere ledere i et ledelsesteam, afklarer bestyrelse og ledelse på den enkelte institution i et samspil.

Offentliggørelsen af kodeksen er startskuddet til en videre proces på uddannelsesinstitutionerne. Det er ideen, at dette arbejde og tilbagemeldingerne fra institutionerne bidrager til at videreudvikle kodeksen, og at der på et senere tidspunkt kommer en ny version af kodeksen, der endnu mere præcist beskriver god ledelse på en uddannelsesinstitution.

Vi håber derfor, at der vil blive taget godt imod kodeksen, og at kodeksen vil være et nærværende og aktuelt bidrag til den nødvendige diskussion af, hvad god ledelse er.

God fornøjelse og arbejdslyst.

Per Hansen, afdelingschef, Undervisningsministeriet

Denne side indgår i publikationen "Kodeks for ledelse af uddannelsesinstitutioner". © Undervisningsministeriet 2009