Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet


Sideværktøjer

www.uvm.dk

Kodeks for ledelse af uddannelsesinstitutioner

















Dette er 1. udgave af kodeks for ledelse af uddannelsesinstitutioner. Det er hensigten, at der i efteråret 2009 skal udkomme en revideret udgave på baggrund af ledere og medarbejderes erfaringer med at arbejde med kodeksen.

Kodeksen er det første resultat af det partnerskab om ledelse af uddannelsesinstitutioner, som leder- og bestyrelsesforeninger og Undervisningsministeriet har etableret.

Kodeksen har fokus på den daglige ledelse af uddannelsesinstitutionen, det vil sige den leder eller det team af ledere, der udgør det strategiske ledelsesteam på en selvejende uddannelsesinstitution. Kodeksen er dermed en pendant til kodeksen for godt bestyrelsesarbejde fra januar 2008, som indeholder anbefalinger for bestyrelsens strategiske opgave. Kodeksen er tilgængelig på Undervisningsministeriets hjemmeside under bestyrelse.

Formålet med at udarbejde en kodeks for ledelse af uddannelsesinstitutioner har været at bidrage til at:

  • Fastlægge og synliggøre fælles værdier for, hvad god ledelse af selvejende uddannelsesinstitutioner er.
  • Inspirere ledelser og bestyrelser til at tale om, reflektere over og handle i forhold til, hvad god ledelse er og skal være på uddannelsesinstitutionerne.
  • Kommende ledere får en bedre forståelse af, hvad det indebærer at være leder.
For at understøtte dette er der forsøgt anvendt et sprog, der kan fungere som fælles ledelsessprog på tværs af de selvejende uddannelsesinstitutioner, uagtet at disse har forskellige opgaver og profiler. Der er generelt anvendt ordet uddannelsesinstitution, hvor også skole kunne være anvendt, medarbejder, hvor også underviser, lærer eller ansat kunne være anvendt, og elev/uddannelsessøgende, hvor også kunde, kursist eller studerende kunne være anvendt, afhængigt af institutionstype.

Kodeksen vil blive anvendt i det videre arbejde med kompetenceudvikling af ledere, identifikation og udbredelse af erfaringer med god ledelse mv.

Idéoplægget er udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af:

Christian Abildgaard, Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Jens Andersen, Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening
Jens Boe Nielsen, Gymnasieskolernes Rektorforening
Jette Kammer Jensen, VUC Bestyrelsesforening
Leif Støy, Bestyrelsesforeningen for SOSU
Steen Sørensen, Danske Erhvervsskoler (formand for arbejdsgruppen).

Søren Christensen og Jon Jespersen fra Undervisningsministeriet har fungeret som sekretariat for arbejdsgruppen.

Gruppen har arbejdet ud fra et oplæg til udvikling af ramme for ledelse, som styregruppen for partnerskabet om ledelse af uddannelsesinstitutioner tiltrådte 14. august 2008.

Den 10. oktober 2008 blev der afholdt heldagsseminar med deltagelse af 30 ledere og bestyrelsesmedlemmer fra uddannelsesinstitutioner og Undervisningsministeriet. Bidragene fra seminaret er, i det omfang arbejdsgruppen har skønnet det relevant, indarbejdet i kodeksen.

Idéoplægget er udarbejdet med udgangspunkt i viden om god ledelse og de særlige udfordringer, ledelser af selvejende institutioner på uddannelsesområdet typisk møder. Idéoplægget er inspireret af en række eksisterende kodekser:

  • Kodeks for godt bestyrelsesarbejde (Undervisningsministeriet 2008)
  • Kodeks for god skoleledelse (Skoleledernes Fællesrepræsentation 2007)
  • Kodeks for god ledelse i kommuner og regioner (KTO, KL og Danske Regioner 2008)
  • Kodeks for god offentlig topledelse (KL, Amtsrådsforeningen og Finansministeriet 2005).
Derudover er også "The Developmental Learning Framework for School Leaders" fra Victoria, Australien, anvendt som inspiration.

I det følgende er idéoplæggets otte forslag til kodekspunkter afbildet som et ledelseshjul og efterfølgende beskrevet nærmere.

Denne side indgår i publikationen "Kodeks for ledelse af uddannelsesinstitutioner". © Undervisningsministeriet 2009