Realkompetencevurdering i EUD - praktiske muligheder
 
  
  
Resumé 
Publikationen giver overblik over de formelle regler for vurderingen af
elevens realkompetencer og over, hvordan vurderingen skal spille sammen med
udarbejdelsen af den personlige uddannelsesplan.
  
Publikationen er en hjælp og inspiration til skolernes arbejde med
realkompetencevurdering og indeholder en række cases, som repræsenterer
forskellige typer af elever. Der er også henvisninger til de regler, som
gælder for realkompetencevurdering, og til litteratur og websteder om
emnet. 
   
Indhold:
Forord 
1. Realkompetence: Fundamentet for den personlige uddannelsesplan 
At motivere, synliggøre og skabe progression
 
2. Realkompetence: En persons samlede kunnen 
Realkompetence – det du reelt kan 
Hvordan skal skolen godskrive reelle kompetencer?
 
3. Forskellige elever har behov for forskellig indsats og tilgang 
Ansøgere med meget erfaring 
Ansøgere med lidt erfaring
 
4. Cases 
Case: Søren – handelsuddannelsen – grundforløb 
Case: Petra – mediegrafikeruddannelsen – 1. hovedforløb 
Case: Wachlav – kontorspecialet spedition og shipping – grundforløb 
Case: Winnie – frisør – grundforløb 
Case: Jesper – murer – grundforløb 
Case: Sami – karrosserismed – grundforløb
 
5. Procedurer og metoder, en skole kan anvende 
En grundmodel
 
6. Baggrundsstof 
Hvad er de overordnede linjer? 
Mere om begrebet realkompetence? 
Mere om realkompetencevurdering
 
7. Hvad siger reglerne? 
Bekendtgørelse om erhvervsuddannelserne (nr.
1243 af 12. december 2004
 
Litteratur og referencer 
 
       
Komplet indholdsfortegnelse 
Kolofon 
Hele publikationen samlet i en fil  (75 kB) 
Hele publikationen i PDF-format (1,19 MB) 
 
        
        
Undervisningsministeriet 
Frederiksholms Kanal 21 
1220 København K 
Telefon 3392 5000 
        
© Undervisningsministeriet 2006 
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes. 
  
 |