1. Realkompetence:
Fundamentet for den personlige uddannelsesplan
Alle elever, som påbegynder en erhvervsuddannelse, skal have
udarbejdet en personlig uddannelsesplan. Den giver et overblik
over de faglige udfordringer, som eleven skal igennem for at
nå sit uddannelsesmål. Planen skal udformes på baggrund af
elevens reelle kompetencer. En realkompetencevurdering skal afdække elevens reelle kompetencer ved indgangen til uddannelsen.
Således sikrer realkompetencevurderingen, at eleven får
netop den personlige uddannelsesplan, som passer til elevens
forudsætninger – uanset om de er dokumenteret i form af eksamensbeviser
eller er erhvervet på anden måde.
I erhvervsuddannelserne har skolerne gennem de seneste mange
år skullet tilpasse undervisningen til voksne over 25 i grundlæggende
voksenuddannelse (GVU). Det sker med udgangspunkt
i en realkompetencevurdering. Inden for AMU fi ndes en lignende
ordning, hvor der gives individuel kompetenceafklaring
forud for udformning af en uddannelsesplan. Fra sommeren
2004 skal også elever i ordinære erhvervsuddannelser realkompetencevurderes
ved uddannelsesforløbets begyndelse.
Inden for en række uddannelser har man længe haft tradition
for at lade vurdering af jobmæssige kompetencer indgå i tilrettelæggelsen
af erhvervsuddannelse for voksne. Uddannelsesstederne
har derfor mange gode erfaringer, de kan trække på.
At motivere, synliggøre og skabe progression
Der har gennem de senere år været en stigende samfundsmæssig
interesse i at fi nde frem til, hvad mennesker kan, uanset om
de har papir på det eller ej. Der er mange grunde til, at realkompetencevurdering
er kommet i fokus:
- Den reducerer dobbeltuddannelse.
- Den synliggør såvel praktiske som teoretiske kompetencer
og motiverer til fortsat uddannelse.
- Det styrker progression i uddannelsen, når undervisningen
tager udgangspunkt i deltagerens faktiske indgangsniveau.
Ved realkompetencevurdering synliggøres skjulte kompetencer,
således at de styrker fleksibiliteten på arbejdsmarkedet. Danmark
kan derved udvikle og mobilisere en større samlet kompetence
og øge nationens konkurrenceevne. Der et samfundsmæssigt
ønske om, at langt fl ere tager en kompetencegivende
uddannelse.
Uanset omfanget af den uddannelsessøgendes erfaring skal
indgangsniveauet vurderes. Nogle kan på baggrund af realkompetencevurderingen
tilbydes højere niveauer, mens andre kan
få afkortet uddannelsesforløbet og hurtigere nå slutmålene.
For uddannelsessøgende, som mangler indgangskompetencer i
forhold til den valgte uddannelse, kan opnåelse af disse indarbejdes
i uddannelsesplanen.
Denne side indgår i publikationen "Realkompetencevurdering i EUD - praktiske muligheder" som kapitel 1 af 7 © Undervisningsministeriet 2006
|