|
|
3. Forskellige elever har
behov for forskellig
indsats og tilgang
Realkompetencevurdering af den enkelte elev og eventuel godskrivning
foretages første gang ved begyndelsen af uddannelsens
grundforløb. Der vil være meget stor forskel på de aktiviteter,
der fra skolens side skal iværksættes for at imødekomme og
introducere den voksne elev med meget erfaring og den helt
unge elev, der netop har forladt grundskolen.
Med henblik på at systematisere og formidle erfaringer med
metoder til realkompetencevurdering kan det være hensigtsmæssigt at arbejde med forskellige typer af elever. Overordnet
kan man inddele eleverne i to grupper.
Ansøgere med meget erfaring
Elever, som umiddelbart kan henvise til relevant viden og erfaring
fra tidligere uddannelses-, arbejds- og livssammenhænge.
Om denne gruppe kan man typisk sammenfatte:
- De har længerevarende erhvervserfaring.
- De har eventuelt gennemført hele eller dele af uddannelsesforløb
efter grundskolen.
- De har foretaget et klart uddannelsesvalg.
- De allerede erhvervede kompetencer vil medføre afkortning
af uddannelsen eller valgfri, supplerende undervisning eventuelt
på højere niveauer end de obligatoriske.
Særlige grupper
En del elever i denne gruppe vil falde ind under andre allerede
gældende retningslinjer for afklaring og vurdering:
- Elever, som er 25 år eller derover, har minimum to års relevant
erhvervserfaring og har forudsætninger svarende til
grundskolens afgangsniveau i fag, der er relevante for uddannelsen,
har adgang til at blive realkompetencevurderet i
forhold til GVU.1
- Elever, har gennemført et trin i en trindelt erhvervsuddannelse.
Her kan EUD+ komme på tale, og realkompetencevurderingen
gennemføres på disse præmisser (jf. § 66 i lov
om erhvervsuddannelse).
- Elever, som dokumenterer formelle kompetencer, hvor der
foreligger beviser og eksamenspapirer, og som ikke ønsker at
få prøvet deres reelle kompetencer. Disse elever kan afklares
i henhold til gældende meritregler. I så fald kan afkortning
ske alene på baggrund af meritvurderinger som hidtil uden
egentlig afklaring og vurdering af den reelle kunnen.
Ansøgere med lidt erfaring
Elever, hvis tidligere erhvervede kompetencer ikke umiddelbart
har en karakter og tyngde, der kan medføre godskrivning.
Om disse elever kan man typisk sammenfatte:
- De har ingen eller kort erhvervserfaring.
- De har oftest, men ikke altid et klart uddannelsesønske.
- De er typisk unge.
Særlige grupper
En del elever i denne gruppe falder ind under andre allerede
gældende retningslinjer for afklaring og vurdering:
- Elever, som dokumenterer formelle kompetencer, hvor der
foreligger beviser og eksamenspapirer, og som ikke ønsker
at få prøvet deres reelle kompetencer. Her kan der afklares
i henhold til gældende meritregler. I så fald kan afkortning
som hidtil ske alene på baggrund af meritvurdering.
- Elever, som ønsker at gennemføre dele af én eller fl ere
erhvervsuddannelser efter § 15 stk. 3, i lov om erhvervsudannelser.
Et gennemgående træk ved denne gruppe er, at den består af
unge, som giver særlige udfordringer til skolens beredskab til
realkompetencevurdering. De elevers erfaringer kan være mange
og nyttige, men vanskelige at identifi cere. Realkompetencevurderingen
omfatter i særlig grad en målrettet vejledningsindsats,
som kan udvikle den unges selvopfattelse i forhold til
ønsker og formåen.
Fodnoter
1) Se GVU-håndbogen på adressen
http://us.uvm.dk/erhverv/gvu/gvu_bog_vejledning.htm
Denne side indgår i publikationen "Realkompetencevurdering i EUD - praktiske muligheder" som kapitel 3 af 7 © Undervisningsministeriet 2006
|
|