spacer
spacer spacer

spacer


Øvelse Social Dynamics

Formål
Øvelsen søger at bevidstgøre deltagerne om de mekanismer, der ­eksi­sterer i en gruppe med et kulturelt fællesskab. Herigennem synliggøres den dynamik, der indtræder ved eksklusion af individer i en gruppe.

Forberedelse
Det er vigtigt, at der er rigeligt med gulvplads til denne øvelse. ­Herud­over skal der benyttes et antal små bolde og tørklæder til at binde for øjnene på enkelte deltagere. Der kan benyttes ­underlægningsmusik.

Instruktion
Deltagerne inddeles i grupper med op til ti deltagere. Grupperne tager opstilling i rundkredse på gulvet. Hver gruppe får udleveret et antal bolde.

Opgaven er inddelt i flere dele:
Først instrueres grupperne til at lade boldene cirkulere mellem hinanden internt i rundkredsen. Deltagerne får at vide, at de skal udarbejde et system, så boldene cirkulerer mellem dem. Deltagerne må ikke bruge nogen former for verbale udtryk.

Instruktøren standser med jævne mellemrum øvelsen og indhenter ­feedback fra deltagerne.

  • Har I udviklet et system? (kultur)
  • Hvilke normer har I opdaget i jeres gruppe?
  • Hvad påvirker den enkeltes følelse af samhørighed og samspil med andre?

Herefter arbejder deltagerne videre med at finde et system. Denne gang må deltagerne gerne kommunikere ved hjælp af ord, kommandoer og gensidige instruktioner. Instruktøren skifter gruppemedlemmer ud med medlemmer fra en af de andre grupper. Det er her interessant at se, hvordan et fremmed gruppemedlem integreres i den etablerede orden eller “kultur”.

Instruktøren standser med jævne mellemrum øvelsen og indhenter feedback fra deltagerne.

  • Skete der en forandring, efter at I fik mulighed for at udtrykke jer verbalt?
  • Fik I udviklet et system? (kultur)
  • Hvordan påvirkede det gruppen, at der kom “fremmede” ind i gruppen?
  • Hvordan oplevede de nyankomne gruppens kultur? Var det let eller svært at blive integreret?

Grupperne arbejder videre, færdiggør og forfiner deres kulturelle system, eventuelt med ny underlægningsmusik. Undervejs giver ­instruktøren et medlem i hver gruppe bind for øjnene. Dette stiller nye krav til integrationen af “den blinde”. Til sidst i runden flyttes “de blinde” ud af de etablerede grupper og danner deres eget lille system, som et billede på et minoritetssamfund.

Instruktøren standser med jævne mellemrum øvelsen og indhenter ­feedback fra deltagerne.

  • Hvordan gik det med at integrere “de blinde/handicappede”?
  • Hvordan oplevede de blinde at blive taget imod?
  • Var det let eller svært?
  • Hvordan oplevede grupperne det at blive af med “de blinde”?
  • Var det lettere at være i et minoritetssamfund, frem for at være minoritet i et fællesskab styret af majoriteten?

Diskussion/perspektivering
Som afrunding perspektiveres deltagernes feedback og oplevelser til samfundet generelt. Her har deltagernes fysiske ageren og empati en afgørende betydning for forståelsen af de vanskeligheder, der kan have betydning for at skabe kulturelle fællesskaber.


Illustration blindebuk
spacer
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top