spacer
spacer spacer

spacer


Portfoliometoden

Udviklingsprojektet har vist, at portfoliometoden som et evalueringsværktøj giver god mulighed for at møde alle elever på en anerkendende måde. I denne metode tager samtalen om elevens udbytte af undervisningen udgangspunkt i elevens egne produkter. Under skole-hjem-samtalen kan eleven redegøre for overvejelser og resultater på en selvstændig måde, fordi eleven er blevet øvet i at udtrykke sig. Læreren lægger op til, at elevens synspunkter er vigtige og vedkommende for alle.

Når eleven skal evaluere sin egen indsats, skal lærer og elev sammen opstille de mål og kriterier, der skal evalueres ud fra. I udviklingsprojektet har disse kriterier blandt andet afspejlet følgende:

  • Den faglige substans
  • Den sociale rolle
  • Det personlige ansvar


citat”At enkelte lærere udvikler deres kompetencer er fint, men de skal ikke kun profitere personligt. Det skal hele skolen”.

Jesper Blicher Beknes,
Skoleleder Dagmarskolen i Ringsted


Samtalen tager udgangspunkt i elevens eget ­læringsforløb og forpligter eleven til at forholde sig til eget udbytte af skolearbejdet og elevens egen sociale rolle. Ved at indgå i fællesskabet styrkes elevens personlige ansvar i læringsforholdet.

Metoden er frugtbar og fremmer en god og ­ligeværdig dialog med forældrene. På denne måde har flere af lærerne i udviklingsprojektet kunnet formidle et nuanceret billede af den ­enkelte elevs faglige, sociale og personlige udvikling til både forældre med etnisk dansk baggrund og de tosprogede elevers forældre.

spacer
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top