spacer
spacer spacer

spacer


Øvelse  Værdifællesskab i klassen

Formål
At arbejde med klassens værdigrundlag med henblik på at skabe fællesskab og bidrage til ændring af en dårlig stemning og en hård samtaletone.

Forberedelse
Læreren forbereder mindst 20 sedler med positive ord, som afspejler skolens værdier.

Instruktion
Eleverne bliver bedt om hver for sig at udvælge ti værdier. Herefter bliver de bedt om at udvælge de fem vigtigste værdier. Derefter inddeles eleverne i grupper, og grupperne bliver bedt om at diskutere og prioritere deres værdier.

Diskussion/perspektivering
Grupperne bliver bedt om at fremlægge og argumentere for deres valg af værdier. Ud fra dette besluttes klassens værdigrundlag. Det er i denne diskussion vigtigt, at alle elever bliver hørt og respekteret. Det er lærerens opgave ikke at søge et kompromis eller lave en afstemning om de præsenterede værdier. Antallet af værdier er ikke begrænset.

Det kan ofte være vanskeligt for eleverne at vælge værdier fra, hvilket indikerer, at eleverne værdsætter noget og gerne vil have det med i et klassefællesskab. Det viser også, at værdier er noget, vi har individuelt. De kan ikke forhandles, men forstås.

Som afslutning på værdidiskussionen kan klassens elever arbejde i grupper med at opstille værdier, som henholdsvis fremmer eller hæmmer opnåelsen af en god klasse.

Kommentar til øvelsen
At vælge værdier fra kan få eleverne til at tænke over, hvorfor nogle værdier er vigtigere end andre. Når klassen er sammensat af elever med forskellig baggrund, er denne type øvelse særlig ­givende. Ofte er det på grund af forskellige personlige værdier, at uenigheder ­opstår. Men når værdierne bliver diskuteret i klassen, og eleverne forholder sig til dem, får eleverne øvelse i at lytte til hinanden og nå til enighed.

 

Erfaringer med øvelsen

“Det var svært at vælge de sidstnævnte værdier fra”, skriver ­eleven efter øvelsen. “Alle ti var vigtige. Men når jeg skulle vælge nogle fra, måtte jeg prioritere noget højere end noget andet.”

illustartion tillid

Øvelse: 48 timers opgaven

spacer
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top