spacer
spacer spacer

spacer


Øvelse 48 timers opgaven

Formål
Øvelsen skal fungere som øjenåbner for eleverne, idet de gennem øvelsen bliver bevidstgjorte om den mangfoldighed af kultur, som ­eksisterer i deres lokalsamfund.

Forberedelse
Læreren skal forberede et oplæg om lokalsamfundets historie og et oplæg om mulige temaer, som eleverne kan udforske.

Instruktion
Eleverne inddeles i grupper á maksimalt seks personer. Grupperne ­orienteres om, at de skal udforske deres lokalsamfund og se efter ­aftryk fra forskellige kulturer.

Eleverne skal udarbejde en liste over deres fund og yderligere dokumentere dem ved hjælp af fotos, tegninger, lydoptagelser, video, ting eller lignende.

Inden klassen slippes løs i lokalsamfundet, gennemgår læreren mulige temaer for udforskning. Temaerne diskuteres og kan for eksempel være:

  • Traditioner
  • Madkultur
  • Bygninger
  • Forretninger
  • Hjemmenes indretning
  • Beklædning og mode
  • Musik
  • Sprog
  • Relationer mellem personer

Herefter får eleverne 48 timer til at indsamle deres materiale. Hver gruppe bearbejder sine indsamlede materialer og udarbejder en præsentation af, hvad de har fundet. Eleverne skal vælge en præsentationsform for deres fremlæggelse, for eksempel en udstilling eller et videomateriale.


Illustration viser papirer

Diskussion/perspektivering
Efter præsentationerne afsluttes opgaven med en diskussion, hvor indtrykkene fra opgaven opsummeres. Her er det relevant at berøre, hvor­vidt eleverne var bevidste om lokalsamfundets mangfoldighed, og hvordan vi omgås forskelle mellem kulturer i lokalsamfundet.

Følgende kan diskuteres:

  • Mønstre eller trends i de kulturelle aftryk.
  • Hvorvidt en kultur er mere dominerende end andre.
  • Fordele og ulemper ved kulturers indbyrdes påvirkning.

Kommentar til øvelsen
Læreren kan komme med et fagligt oplæg om lokalområdets ­historie, der viser den forandringsproces, området har gennemgået. Her kan inddrages religioners betydning, regionale forskelle mv.

Det er vigtigt, at eleverne kan indgå i forskellige grupper, være opsøgende og selv indhente viden og informationer. De unge skal lære at kommunikere om og formidle et stof på en hensigtsmæssig måde og kunne samarbejde på kryds og tværs af sociale, faglige og kulturelle forskelle.

Erfaringer med øvelsen

En af skolerne i udviklingsprojektet valgte, at grupperne udstillede deres slutprodukter ved en fernisering. Udstillingen tydeliggjorde forskelle på og ligheder mellem muslimske og kristne borgere i lokalsamfundet gennem billeder af henholdsvis kirke og moske, imam og præst, mv. Flere elever havde for eksempel medbragt bedetæpper og tørklæder af den slags, som muslimske kvinder dækker håret med.

Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top