Indholdsfortegnelse
1. Resumé
2. Evalueringens baggrund og formål
2.1. Indledning
2.2. Evalueringens baggrund og formål
2.3. Evalueringens datakilder
2.4. Rapportens struktur og læsevejledning
3. Implementering og organisering i kommunerne
3.1. Kommunal organisering af 10. klasseåret
3.2. Målsætninger og handleplaner
3.2.1. Centrale målsætninger og handleplaner for 10. klasse
3.2.2. Skolernes målsætninger og handleplaner for 10. klasse
3.3. Organisering af vejledningen
3.3.1. Kommunale målsætninger
3.3.2. Centrale initiativer
3.3.3. Opfølgning på og koordinering af vejledning
3.3.4. Ressourcer allokeret til vejledning
3.4. Implementering af lovændringen fra 1999
4. Elever i 10. klasse
4.1. Søgning til 10. klasse
4.2. Målgruppen for 10. klasse
4.2.1. Lovgivningens definition af målgruppen
4.2.2. Målgruppeforståelse på skolerne
4.2.3. Lovændringernes indflydelse på målgruppen
4.3. Unge, der vælger 10. klasse
4.3.1. Resultater fra spørgeskemaundersøgelsen – baggrundsfaktorer
4.3.2. Resultater fra spørgeskemaundersøgelsen – karakteristika
4.3.3. Klyngeanalyse: 3 klynger af elever
4.3.4. Lærere og vejlederes vurderinger af, hvilke elever der er i 10. klasse
4.4. De unges alternativ til 10. klasse
4.5. Faktorer der influerer på valget af 10. klasse
4.5.1. Individuelle faktorer
4.5.2. Institutionelle faktorer
4.5.3. Samfundsmæssige faktorer
5. Tilrettelæggelse, indhold og pædagogisk praksis
5.1. Overordnet organisering af skoleåret
5.2. Tilrettelæggelse af skoleår og undervisning
5.2.1. Elevernes medindflydelse
5.2.2. Uddannelsesplaner som planlægningsredskab
5.3. Muligheder for at tilgodese individuelle behov
5.4. Udbud og valg af fag
5.4.1. Udbud af fag
5.4.2. Valg af fag
5.5. Fokus i undervisningen
5.6. Arbejds- og undervisningsformer
5.7. Prøver
5.7.1. Valg af prøveform
5.7.2. Prøvestrukturens hensigtsmæssighed
5.7.3. Initiativer til udvikling af prøveformen
6. Vejledning i 9. klasse
6.1. Opsamling om vejledningen i 9. klasse
6.1.1. Hvordan fungerer vejledningen?
6.1.2. Er vejledningen blevet styrket som følge af lovændringerne?
7. Vejledning i 10. klasse
7.1. Overordnet vurdering af vejledningen i 10. klasse
7.1.1. Hvordan fungerer vejledningen?
7.1.2. Er vejledningen blevet styrket som følge af lovændringerne?
7.2. Uddannelsesplan og uddannelsesbog
7.2.1. Generel vurdering af uddannelsesplanerne – resultat og effekt
7.2.2. Generel vurdering af uddannelsesbøgerne – resultat og effekt
7.2.3. Uddannelsesplanernes anvendelse på ungdomsuddannelserne
7.3. Obligatorisk selvvalgt opgave
7.3.1. Indhold og form
7.3.2. Resultater og effekt af OSO’en
7.4. Brobygning
7.4.1. Omfang og tilrettelæggelse
7.4.2. Samarbejde med ungdomsuddannelserne
7.4.3. Resultater og effekt af brobygning
7.5. Praktik
7.5.1. Omfang og tilrettelæggelse
7.5.2. Resultater og effekt af praktik
8. Elevernes udbytte af 10. klasse
8.1. Elevernes trivsel og tilfredshed
8.2. Fagligt udbytte
8.2.1. Kvalitativ beskrivelse af elevernes faglige udbytte på baggrund af spørgeskemaundersøgelser og kvalitative datakilder
8.2.2. Udvikling i prøvekarakterer
8.3. Personligt udbytte
8.3.1. Personlig modenhed
8.3.2. Personlige kompetencer
8.4. Valgkompetence og afklaring
8.4.1. Afklaring
8.4.2. Valgkompetencer
8.5. Betydning af miljøskift
9. Overgang til ungdomsuddannelse
9.1. Påbegyndelse af ungdomsuddannelse
9.1.1. Andel, der påbegynder en ungdomsuddannelse
9.1.2. Typer af ungdomsuddannelser de unge vælger
9.1.3. De unges forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse
9.2. Frafald på ungdomsuddannelser
9.3. Gennemførelsestid for samlet uddannelse
Bilag 1: Evalueringens metode og datagrundlag

Denne side indgår i publikationen "Evaluering af 10. klasseloven" som Indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2003
|